آموزگار پایه سوم دبستان حضرت زهرا(س) یک رودهن:
آموزش و یادگیری قرآن در مدارس، نقطه عطف جامعهای قرآنی و اسلامی است
رودهن(پانا) - آموزگار اهل رودهن، آموزش و یادگیری قرآن را در مدارس، نقطه عطف جامعهای قرآنی و ایمانی و اسلامی برشمرد که با جدیت و تخصصی در مدارس باید اجرایی شود.
مهگل علییوسفی آموزگار پایه سوم دبستان حضرت زهرا (س) یک رودهن از برگزاری جشن قرآن و برگزاری طرح ۳۳ روزه قرآن در بین دانشآموزان اینپایه خبر داد و در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «تقویت روخوانی و روانخوانی قرآن، آشنایی با قرائت زیبای ترتیل، آشنایی با برخی از داستانها و فعالیتهای مربوط به فرهنگ قرآنی، و تقویت علاقه و انس به قرائت مستمر و روزانه قرآن کریم از اهداف طرح ۳۳ روزه قرآن است.»
وی افزود: «به موجب این طرح دانشآموزان در ۳۳ روز قرآن را به مدت نیم ساعت در زنگ اول کلاسی به صورت مداوم میخوانند، در ۱۹ روز نخست اجرای این طرح، ضمن آموزش قواعد روخوانی، مهارت کافی در به کار بردن این قواعد در روخوانی عبارات و آیات قرآنی را به دست میآورند و در ۱۴ روز دیگر با تمرین کافی به توانایی روانخوانی آیاتی از قرآن دست پیدا می کنند، پس از مسلط شدن به روان خوانی قرآن جشنی با نام جشن قرآن برگزار می شود تا دانشآموزان متوجه اهمیت، ارزش و جایگاه قرآن کریم در زندگی خود بشوند.»
یوسفی مطرح کرد:«بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نیز سند برنامه درسی ملی، از مهمترین مأموریت و وظیفه وزارت آموزش و پرورش و اهداف نظام تعلیم و تربیت، فراهم کردن زمینهها و بسترهای لازم برای دستیابی همه دانشآموزان به مهارت صحیحخوانی قرآن است، طبق اهداف مصوب، انتظار میرود دانشآموزان در پایان دوره ابتدایی بتوانند قرآن را صحیح بخوانند. لازمه دستیابی به این هدف آن است که دانشآموزان حداقل در پایه سوم در طرح ۳۳ روز توانایی روخوانی قرآن را به دست آورده باشند.»
این آموزگار نیز عنوان کرد: «برای اثرگذاری بیشتر قرآن بر روی دانش آموزان، از متخصصین و اهل فن در زمینه قرآن و احکام دینی دعوت میشود تا برای دانشآموزان صحبت کنند و به سوالات آنان درباره قرآن پاسخ دهند، پس از آن نمایشگاهی از دستاوردهای قرآنی و دینی دانش آموزان در آموزشگاه راهاندازی می شود، که مورد بازدید اولیا و دانشآموزان پایههای دیگر قرار میگیرد تا آنها مورد تشویق و ترغیب بیشتر قرار بگیرند و در مسیر یادگیری و آموزش قرآن انگیزه و علاقه بیشتری پیدا کنند و این علاقه به قرآن آموزی در آنها نهادینه شود.»
وی همچنین در این زمینه اذعان کرد: «اجرای این طرح در پایه سوم ابتدایی بخصوص برای دختران بسیار مهم و ضروری است؛ چرا که آنان در این پایه مکلف هم میشوند و آشنایی عمیق و احساسی با قرآن و ضرورت آشنایی با این کتاب آسمانی برای انجام وظایف و تکلیفهای دینی و نقشه راه و راهنما بسیار کارآمد است، دانشآموز وقتی از طریق قرآن با آفریدگار خود آشنا میشود، در مسیر عمل به تکلیف با مسئولیت و تعهد بیشتری قدم برمیدارد، بنابراین بهتر است اجرای این طرح در پایه سوم و به ویژه دختران بسیار ویژهتر و با طراحی و برنامهریزی هنرمندانهتر و تخصصیتر اجرا شود.»
یوسفی خطاب به دانش آموزان تصریح کرد: «حال که خداوند عنایت قرائت صحیح قرآن را شامل حالشان کرده است میبایست با تلاش و تمرین مستمر به یادگیری و آموزش قرآن بپردازند و به طورکامل دستورات قرآن را سرلوحه کارها و زندگی خود قرار دهند و به آن عمل کنند تا در زندگی به موفقیتهای روز افزون دست یابند و بدانند قرآن همیشه نجاتبخش و مسیر سعادت و تعالی انسان را پیش رو انسان میگذارد.»
وی در توضیحات بیشتر او بیان کرد: « قرآن، کتاب آسمانی و معجزه آخرین سفیر الهی حضرت محمد (ص) و بزرگ ترین هدیه الهی برای انسانها و گران بهاترین میراث پیامبر اکرم (ص) در میان مسلمانان است. قرآن کتابی جامع و دربرگیرنده همه قوانین، حکمت ها و موعظه هایی است که برای هدایت انسان لازم است.از آن رو آشنایی دانش آموزان و آموزش تربیت قرآنی آنها از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد که این امر ابتدا در کانون خانواده و سپس در مدارس توسط معاون پرورشی و معلمان اهمیت بسزایی دارد و باید در دستور کار اجرایی و عملکردی در مدارس قرار بگیرد.»
آموزگار پایه سوم دبستان حضرت زهرا (س) رودهن در پایان خاطر نشان کرد: « این طرح در دبستان حضرت زهرا (س) در راستای ضرورت و اهمیت به قرآن هر سال اجرا میشود و در حال پیگیری است و بدین وسیله تلاش میکنیم انس با قرآن را در بین دانش آموزان ارتقا داده و در رابطه با تربیت معنوی دانشآموزان قدمی برداریم و امیدواریم که بتوانیم اهداف قرآنی و دینی را با روشها و طرحهایی از جمله همین طرح ۳۳روزه محقق کنیم و دانشآموزانی قرآنی و متعهد به ارزشهای دینی تربیت و تحویل جامعه دهیم.»
خبرنگار دانشآموز: سیده سارینا حسنی
ارسال دیدگاه