یک نومعلم در گفتوگو با پانا:
هدف اصلی من از معلمی تلاش برای یاری رساندن به آیندهسازان کشور است
شهرری دو (پانا) - یک نومعلم به بیان احساسات خود از اولین روز تدریس پرداخت و هدف اصلی خود را از انتخاب شغل معلمی تلاش برای یاری رساندن به آیندهسازان کشور خواند.
ملیکا امینیان، نومعلم رشته جغرافیا در پایه هفتم و هشتم دبیرستان هیأت امنایی راضیه شکرایی، به شرح اولین تجربه خود از تدریس پرداخت و در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «هر اتفاقی که بار اول در زندگی ما رخ میدهد، دارای ارزش و قابل یادآوری است و در خاطره ما ماندگار است، شاید خیلی از اتفاقات و اولین ها سرنوشت ما را تعیین میکنند و به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که گاهی اوقات آنها را یادآوری کنیم و از یاد نبریم.»
وی توضیح داد: «اولین باری که به صورت مستقل تدریس را به دست گرفتم در جلسات کارورزی بود، اما اولین جلسه تدریسم به عنوان یک معلم یکی از بهترین خاطرات زندگی من را ساخت و در آن روز حس و حال وصف نشدنی داشتم، در آن روز تلاش کردم با توجه به دانشی که از دانشگاه به دست آورده بودم، با استفاده از روش های تدریس مشارکتی و جدید کلاس را پیش ببرم و خوشبختانه نتیجه به دست آمده توانست رضایتم را جلب کند.»
امینیان تصریح کرد: «معلمی، شغل انبیاست و امّت سرگردان را از وادی جهل و ضلالت به سرمنزل هدایت و سعادت و از دریای پرتلاطم فساد و انحراف به ساحل امیدبخش نجات و نیکبختی میرساند، سرنوشت جوامع بشری در محور سعی و تلاش آموزگاران و معلمان است. تنها دلیل و هدف من برای انتخاب شغل معلمی، علاقهام به این شغل و تلاش برای ساختن افرادی است که آیندهسازان مملکت خواهند بود. فرهنگیان و رشته آموزش جغرافیا را انتخاب کردم و به تحصیل پرداختم.»
وی بیان کرد: «خواسته و اشتیاق بشر، نیاز به این است که احساس کند ارزشمند و قابل احترام است. با این حساب راز جذابیت بسیار ساده است، کاری کنیم دیگران احساس ارزشمند بودن کنند. بهترین راه برای جذب دانشآموزان به یک درس جلوگیری از یکنواختی کلاس است و من همواره در تلاش هستم تا با استفاده از ابزار مختلف آموزشی، روشهای متفاوت تدریس و به کارگیری دانشآموزان در جریان تدریس، کلاس را به فضایی جذاب تبدیل کنم.»
این نومعلم، اظهار کرد: «با توجه به نسل جدید دانشآموزان و نسل آلفا که همگام با تکنولوژی به روز میشوند یکی از وظایف هر معلمی شناخت فضای مجازی و مهارت یافتن در استفاده از آن است و من نیز به عنوان یک معلم از این قاعده مستثنی نیستم. با توجه به استفاده از بستر فضای مجازی در سال های اخیر برای دانشآموزان، تلاش میکنم تا با ساختن محتواهای متفاوت از جمله پاورپوینت و فیلم و ... به اهداف آموزشی مورد نظر خود دست یابم.»
این نومعلم با توجه به تغییرات انجام شده در فناوری نهاد تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: «حقیقت این است که روشهای تدریس سنتی خسته کننده و آزاردهنده هستند و برای اکثریت قریب به اتفاق دانشآموزان، جذابیتی ندارد، مدرسهایی که از روشهای تدریس خلاقانه استفاده میکنند، با ترکیب کردن خلاقیت و نوآوری با برنامه و سرفصل های درسی، چنان شوقی در دانشآموزان ایجاد میکنند علاوه بر اینکه حضور روزانه در کلاس درس خسته کننده باشد منجر به افزایش خلاقیت و علاقهمندی دانشآموزان شده و استعدادهای آنها را شکوفا میکند.»
امینیان در پایان توضیح داد: «آموزش با استفاده از اسلاید و پاورپوینت، آموزش تصویر محور و ویدیویی و استفاده از طرح های گرافیکی متنوع، حس شور یادگیری را در دانشآموزان ایجاد میکند، قراردادن دانسآموزان در جایگاه مدرس میتواند سبب افزایش جذابیت تدریس برای آنها شود، من به عنوان معلم در تلاش هستم تا علاقه دانشآموزانم را به یادگیری و آموزش و تمرکز بیشتر کنم و در آینده شاهد موفقیت آنها باشم.»
دانشآموز خبرنگار: زهرا خسروزاده
ارسال دیدگاه