مدیر یک مدرسه شبانهروزی در نظرکهریزی:
معلمی موجب شده برنامهریزی و نظم در زندگی من ایجاد شود
نظرکهریزی (پانا) - مدیر یک مدرسه شبانهروزی نظرکهریزی در آذربایجان شرقی گفت شغل معلمی برایش شادیآفرین است و باعث شده بتواند در زندگی برنامهریزی و نظم داشته باشد.
سوسن علینژادیان، مدیر مدرسه فاطمیه و هنرستان سمیه منطقه نظرکهریزی در آذربایجان شرقی گفت: «یکی از روش های مهم من در مدیریت مدرسه این است که ویژگی های شخصیتی تمامی دبیران و عوامل اجرایی را می دانم و از مشکلات آنها باخبر هستم و متناسب با همین موضوعات برای هرکدام ماموریتی در نظر می گیرم.»
وی در ادامه افزود: «از بین همکارانم فرد متناسب با استعداد و توانمند علمی و تجربی در امور آموزشی و پرورشی مدرسه استفاده می کنم که از این طریق انگیزه و روحیه مثبت در مدرسه ایجاد می شود.»
علینژادیان مهارت ارتباط مناسب و رفتار انسانی را در مدیریت مدرسه مهم بیان کرد و افزود: «مشورت در امور اداره مدرسه با معلمان، اولیا و اعضای شورای دانش آموزی یک اصل مهم بشمار می آید و عامل اصلی موفقیت در مدیریت مدرسه است.»
وی در پاسخ به اینکه اگر به گذشته برگردد باز هم این راه را انتخاب میکند یا خیر، گفت: «معلمی شغلی است که در آن تنوع زیاد است و به ندرت دو روز یکسان در آن یافت میشود. با توجه به عشقی که در شغلم دارم برایم خیلی لذت بخش است و حتی تفریح بخش جدایی ناپذیر این شغل است و به سبب اینکه معلم هستم، در زندگی روزمره ام نیز با برنامه ریزی فعالیت می کنم.»
این مدیر موفق با تعریف از رفتار خوب، عالی و پسندیده اولیا و عوامل مدرسه افزود: «مشارکت، تقسیم کار و تفویض اختیار برای پیشرفت تحصیلی، آموزشی و پرورشی در مدرسه جزو روند کارها در حوزه تحصیلی است.»
«من پست مدیریت را انتخاب نکردم بلکه مدیریت بنده را انتخاب کرد»، این جمله ای بود که علی نژادیان در ادامه گفت و ادامه داد: «بعد از اینکه مسئول این پست شدم با عشق و علاقه فراوان کارم را ادامه دادم و عاشق شغلم و دانش آموزان هستم.»
این مدیر موفق گفت: «در تمام امور زندگی خود صادق بودن را دوست دارم و با همین خصلت فضا را هم در محیط مدرسه و هم زندگی شخصی مثبت نگه می دارم که باعث ایجاد شادی، آرامش و اعتماد شده است.»
وی در ادامه گفت: «در هر شرایطی از راه درست تلاش کردن و با فکر و اندیشه درست قدم برداشتن انسان را از وابستگی به همه می رهاند و امیدوارم تمام فرزندان ایران زمین به موفقیت های جهانی برسند و ایران را سربلند کنند.»
علینژادیان که سابقه کاری ۳۱ ساله با مدرک فوق لیسانس برنامه ریزی آموزشی را دارد در خصوص نقش معلمی در تربیت فرزندان خود و مدیریت خانواده گفت: «چون رابطه من با دانش آموزان یک رابطه باطنی و معنوی است و چون دانش آموز معلم را شخصیتی محترم و ممتاز میداند که او را در بزرگ شدن و به استقلال و آزادی رسیدن در جامعه کمک میکند، پس معلم همانگونه که با روح و جان با دانش آموز سر و کار دارد با فرزند خود نیز مثل یک دانش آموز رفتار میکند و با برنامه ریزی کامل و تقسیم وظایف با همسرم توانسته ام امور مدرسه و زندگی خانوادگی را مدیریت کنم.»
مدیر مدرسه شبانه روزی فاطمیه نظرکهریزی افزود: «برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان و کمک به ارتقای عملکرد تحصیلی آنان به عنوان یک اصل مهم در نظام آموزشی هر جامعه مورد انتظار است یک دانش آموز همانگونه که نیازمند یادگیری خواندن، نوشتن و حساب کردن است، باید نحوه مطالعه و یادگیری را نیز بیاموزد.»
وی تصریح کرد: «برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدرسه خود دسته پذیر کردن منابع اطلاعاتی از جمله کتاب از طریق کتابخانه عمومی منطقه و بهرهگیری از فضاهای عمومی و برپایی نمایشگاههای کتاب در مدرسه اقداماتی است که در این زمینه انجام داده ام.»
علینژادیان در مورد ابتکارات و خلاقیت هایی که در دوران معلمی داشته است، عنوان کرد: «من با ۳۱ سال سابقه کاری و شاغل در پست مدیریت و با داشتن تمام مدارک کامل برایم رتبه ۴ لحاظ شده و به نظرم با توجه به تلاش هایی که در دولت سیزدهم انجام شد تا رتبه بندی صورت بگیرد و بنده هم از تلاش های بی شائبه این دولت تقدیر و تشکر می کنم، در عین حال امیدوارم که مسئولان وزارت به همه موارد در رتبه بندی توجه کافی را داشته باشند.»
دانش آموز خبرنگار: مرجان پناه زاده
ارسال دیدگاه