مدیر هنرستان شهید فرنیانپور ناحیه یک بهارستان:
آموزشهای عملی و نظری در هنرستانها، روحیه کار تیمی و کسب مهارت را دوچندان میکند
بهارستان یک (پانا) - مدیر یک هنرستان در ناحیه یک بهارستان، عامل مهم در موفقیت هنرستانها را آموزشهای همزمان عملی و نظری دانست که روحیه کار تیمی را بالا میبرد و انگیزه تلاش و کسب مهارت را در هنرجویان دوچندان میکند.
نرجس عسگری، مدیر هنرستان فنی و حرفهای شهید فرنیانپور ناحیه یک بهارستان، طی گفتوگو با پانا ضمن اشاره به ویژگیهای یک مدیر موفق عنوان کرد: «یک مدیر موفق علاوه بر مدیریت اعضای تیم خود مسئول الهام بخشیدن، ایجاد انگیزه و تشویق اعضای آن نیز است، به عبارت دیگر فقط عملکرد صحیح شما کافی نیست، بلکه باید دیگران را نیز قانع کنید که بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. به همین دلیل ویژگی مدیران موفق، علاوه بر مهارتهای سخت شامل مهارتهای نرم یا مهارتهای ارتباطی نیز میشود.»
او در رابطه با اثربخشی عملکرد مدیران در تحصیل بهتر دانشآموزان بیان کرد: «بدون شک، مدیران و رهبران آموزشی در اثربخشی فعالیتهای یاددهی و یادگیری نقش محوری و مهمی را بر عهده دارند و عملکرد آنان سهم قابل توجهی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان در طی دوران تحصیل و بدستآوردن موقعیت و موفقیتهای فراوان در طی زندگی آینده آنها دارد، به این خاطر که از یک مدیر موفق میتوان بهعنوان یک الگوی درست برای زندگی آینده دانشآموزان ایران زمین یاد کرد.»
عسگری در خصوص ویژگیهای هنرجویان موفق گفت: «بسیاری از مهارتهای که هنرجویان در هنرستان میآموزند، تا آخر عمر همراه آنها خواهد بود، هنرجویانی به موفقیت میرسند که این مهارتها را به درستی آموخته و با گذر زمان بعد از دوران تحصیل با تلاش و کوشش؛ علم بیشتری فراگیرند، چرا که بهرهگیری مناسب از مهارتهای آموخته شده از دوران تحصیل در آینده آنها اثرگذار است.»
مدیر هنرستان شهید فرنیانپور با تاکید بر عامل اصلی موفقیت هنرستانها تشریح کرد: «عامل مهم در موفقیت هنرستانها را میتوان نفس و روح آموزشهای عملی در کنار آموزشهای نظری دانست، آموزش اصول اولیه کار جمعی و گروهی در کارگاه به هنرجویان، آنها را برای کار و تلاش آینده آماده میکند و روحیه کار تیمی را در آنها بالا میبرد؛ آموزشهای نظری و به همراه آن فعالیتهای عملی و کارگاهی انگیزه تلاش و کسب مهارت را در هنرجویان دوچندان میکند، به همین دلیل محیطهای هنرستانی برای تحصیل جذاب و مورد علاقه هنرجویان مستعد هستند.»
او با اشاره به اهمیت کار گروهی و تیمی در هنرستان افزود: «کار گروهی و تیمی که در کارگاهها در کنار آموزشهای تئوری و درسهای عمومی در هنرستانها انجام میگیرد، نقش مهمی در تربیت و پرورش رفتارهای هنرجویان دارد نحوه آموزش و نوع رفتار هنرآموزان، در انتقال مهارتها بسیار تأثیرگذار است و هنرجویان همواره توصیههای مربیان خود را سرلوحه فعالیتهای خود قرار میدهند. در واقع، نقش هنرآموزان و قابلیتهای فنی آنان در تربیت و آموزش هنرجویان بیبدیل است و همواره میتواند سرمشق و سرلوحه فعالیتهای هنرجویان تا پایان فارغالتحصیلی و حتی پس از آن باشد، آنان به توصیهها و آموزشهای هنرآموزان و استادکاران خود باور و ایمان قلبی دارند و آنها را بهخوبی به کار میبندند و دانش خود را در اختیار هنرجویان قرار میدهند تا آینده سازان کشور ما را به درستی تربیت کنند.»
عسگری در رابطه با فضای کارگاه ها در هنرستان اظهار کرد: «یکی از اصول اساسی و مهمی که در کارگاهها به هنرجویان آموزش داده میشود، این است که در پایان کار فضای کارگاه را مرتب کنند؛ هر هنرجو موظف است در پاکیزگی و بهداشت کارگاه با دیگران همکاری و مشارکت داشته باشد، همانگونه که در مدارس ژاپن دانشآموزان وظیفه دارند در تمیز کردن کلاسهای درس مشارکت کنند ما نیز با در پیش گرفتن این روش در تلاش هستیم تا مشارکت دانشآموزان با کادر مدرسه را بالا ببریم.»
عسگری بیان کرد: «ریسکپذیری، تجربه شکست و پیروزی، تلخ و شیرینهای مراحل انجام کار و پروژه و درک مفهوم همکاری و تعاون و مشارکت در کار هنرجویان را برای زندگی فردا آماده میسازد؛ در یک مقایسه کلی میتوان گفت اکثر فارغالتحصیلان هنرستانها جوانانی موفق، بااراده و خودساخته تربیت میشوند، اگر زندگینامه برخی از صنعتکاران موفق و کارآفرینان جامعه را بررسی کنیم درمییابیم اغلب آنان فارغالتحصیلان محیطهای فنی و هنرستانها بودهاند.»
خبرنگار دانشآموز: هانیه امینی
ارسال دیدگاه