روایت عشق آموزگار البرزی به دانشآموزان استثنائی
کار با کودکان استثنایی نقطه عطفی در زندگی من بود
کرج (پانا) - مدیر مدرسه نابینایان پویا واقع در شهرستان کرج گفت کار با کودکان استثنایی بدون شک نقطه تحول و عطفی در زندگی او بوده است.
گیتی عرفانیان، مدیر مدرسه نابینایان پویا در کرج، همزمان با فرارسیدن روز جهانی نابینایان در رابطه با چالش ها و تجارب ارزشمند کار خود با کودکان استثنایی گفت: «معلمی علاقه و اشتیاق من است. این شغل همواره موجب تغییر، تحول و رشد درونی من شده است و باید اقرار کنم هنگامیکه به گذشته خود فکر می کنم، پررنگ ترین نقاط زندگی من که مایه آرامش و افتخار من بوده تدریس و یادگیری است.»
عرفانیان کار در مدرسه نابینایان را نقطه عطفی در زندگی خود دانست و تشریح کرد: «من در اولین سالی که به آموزش و پروش وارد شدم ، به شکل کاملا تصادفی به مدرسه پویا آمدم ؛ اما لازم است بگویم همیشه بابت این انتخاب خود راضی و خوشحال و بسیار شکرگزارم. اگر بار دیگر به عقب برگردم و به من فرصت انتخاب دوباره داده شود ، باز هم آموزگاری دانش آموزان با نیازهای ویژه و آسیب دیده بینایی را انتخاب خواهم کرد. معتقدم آموزش دانش آموزان آسیب دیده بینایی سختی و صبوری ویژه خودش را می طلبد، ولی در حین کار یادگیری کودک برای من آنچنان ارزشمند و شریف است که بهترین پاداش درونی برای من خواهد بود و همین موضوع سبب شده از اشتیاق من دراین شغل هیچگاه کاسته نشود و خداوند راشاکرم که این فرصت و تقدیر را در زندگی من قرار داده است.»
این مدیر البرزی در رابطه با روند توانبخشی و آموزش دانش آموزان استثنایی خاطرنشان کرد: «دانش آموزان آسیب دیده بینایی وقتی به مدرسه می آیند، برای ِآشنایی با مهارتهای خودیاری و اجتماعی نیاز به آموزش دارند و این امر با کمک معلم و مادر تحقق پیدا می کند. در ابتدا معلم با نگاه مادرانه اعتماد نوآموز را جلب می کند و روند آموزش خط بریل را ادامه می دهد. آموزش بریل یعنی خط ویژه نابینایان یادگیری مهارتی است که تحمل و ممارست و انگیزه و علاقه ی خاص معلمی را می طلبد. من در سالیان شغلی خود همواره با غم و شادی شاگردم از عمق جان تاثیر گرفته ام و همکارانم نیز همیشه اینگونه بوده اند. همچنین اولیا اگرچه در ورود فرزندانشان احساس غمگینی دارند ، اما به شکر خداوند در ادامه درکنار همکاران مدرسه نشاط و امید خوبی بدست می آورند. البته این موضوع را ما مشاهده کرده و اولیا آن را نقل می کنند و بدون شک ما هم از شادی آنها خرسند و امیدوار وشاد هستیم.»
وی همچنین اظهار کرد: «مدیر یک مدرسه استثنایی در کنار وظایف اداری و آموزشی که بر عهده دارد، عهده دار مسئولیت مهم پیگیری امور توانبخشی و متناسب سازی محتوای آموزشی و حتی تهیه وسایل کمک آموزشی متناسب نیز است.»
عرفانیان اضافه کرد: «مفهوم واژه استثنا را ما به تفاوت تعبیر می کنیم.پس مدیر مدارس استثنایی باید تلاش کند تا به طرق متفاوت دانش آموزانش را با کمک والدین برای زندگی فردی و اجتماعی مستقل، کارآمد و موفق با توجه به توانمندی جسمانی آماده کند تا او همانند یا نزدیک به همسالانش زندگی کند.»
عرفانیان در توصیف نقش بارز همکاری خانواده و مدرسه در توانبخشی دانش آموزان استثنایی بیان کرد: «یادگیری دانش آموزان آسیب دیده بینایی با همکاری خانواده و مدرسه امکان پذیر است و بدون شک والدین پیگیر و منظم زودتر نتیجه می گیرند. نقش والدین در آموزش کودکان با نیاز ویژه بسیار دارای اهمیت است. خوشبختانه در سال های مدیریت من، اولیا نقش خوب و پررنگ و صمیمی داشته اند و در مدرسه نیز همه امور را با همکاری پیش می بریم.»
این مدیر البرزی در پایان یادآوری کرد: «امید است با پیشرفت علم دیگر مدارس استثنائی و نیازهای ویژه ، ورودی دانش آموز جدید نداشته باشد و دانش آموزانم سلامتی شان را بدست بیاورند و به بهترین قله های موفقیت و کمال برسند.»
دانش آموزخبرنگار: آتوسا هشترود
ارسال دیدگاه