کارشناس مسئول مراقبت دربرابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش شهرستانهای تهران خبر داد؛
اجرای طرح «یاریگران زندگی محلهمحور» با هدف ایجاد پیوند میان مدرسه و محله جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
تهران(پانا)- کارشناس مسئول مراقبت دربرابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش شهرستانهای تهران از اجرای طرح «یاریگران زندگی محلهمحور» با هدف برقراری پیوند میان مدرسه و محله جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی خبر داد.
نشست توجیهی طرح «یاریگران زندگی محلهمحور» با حضور علی سمنانی، کارشناس مراقبت دربرابر آسیبهای اجتماعی ادارهکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران، معاونین پرورشی و کارشناسان مراقب در برابر آسیبهای اجتماعی مناطق پیشوا، ورامین، پاکدشت، ناحیه دو ری، پردیس، شهریار و رباطکریم در محل اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برگزار شد.
علی سمنانی، کارشناس مسئول مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ادارهکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران پیرامون این طرح بیان کرد: طرح «یاریگران زندگی محلهمحور» با تاکید بر ایجاد پیوند میان مدرسه و محله، به جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در محلات آسیبپذیر مناطق شهرستانهای استان تهران ایجاد شده است.
وی ضمن تاکید بر مولدسازی ظرفیتهای محله در اجرای طرح یاریگران زندگی، به چهار محور اساسی در این طرح اشاره کرد و گفت: غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان مدارس محله، تقویت ایمان و اعتقادات مذهبی دانشآموزان، توانمندسازی دانشآموزان محله در حوزههای فرهنگی ورزشی و همچنین فقرزدایی از میان خانوادههای دانشآموزان محله، چهار محور اساسی این طرح است که میبایست با اجرای برنامههای مختلف در دستور کار قرار گیرد.
سمنانی در تشریح جزئیات برنامههای این طرح، جهت غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان اذعان کرد: غنیسازی فعالیتهای فوق برنامه دانشآموزان مدارس محله، برگزاری اردوهای تفریحی و آموزشی در اردوگاههای دانشآموزی استان، استعدادیابی ورزشی و ایجاد ارتباط با اماکن ورزشی محله، برگزاری مسابقات و جشنهای محلی در سطح مدارس، هویتبخشی به دانشآموزان از طریق مسئولیتدهی به آنها در سطح مدرسه و محله از جمله برنامههای این طرح جهت غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان مدارس است.
وی در تشریح برنامههایی جهت پرداختن به محور دیگر این طرح اجتماعی برشمرد: آگاهسازی دانشآموزان و اولیا نسبت به آسیبهای اجتماعی در سطح مدرسه و محله، برگزاری اردو، مسابقه و جشنوارههای آموزشی جهت آگاهسازی دانشآموزان در معرض آسیب، فعالسازی طرحهای مشاورهای در سطح مدرسه بوسیله حضور مشاوران از برنامههای دیگر این طرح است.
این مقام مسئول برنامههایی را نیز جهت تقویت ایمان و اعتقادات مذهبی دانشآموزان محله در این طرح عنوان کرد و گفت: تقویت مبانی ایمانی، اعتقادی و انقلابی، حضور مستمر دانشآموزان محله در برنامههای آموزشی و مذهبی مسجد، ایجاد ارتباط مستمر اولیای دانشآموزان با مسجد، حضور مستمر امام جماعت محله و بسیج در مدرسه و ارتباط با دانشآموزان، برگزاری مراسمات ملی مذهبی در مدرسه با مشارکت دانشآموزان از جمله برنامههای طرح مذکور در راستای تقویت ایمان و اعتقادات مذهبی دانشآموزان محله است.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از ریشههای بروز آسیبهای اجتماعی، فقر و مشکلات اقتصادی است، به برنامههای این طرح جهت فقرزدایی خانوادهها نیز اشاره نمود و تشریح کرد: تعاون اجتماعی جهت کمک به معضلات اقتصادی اولیای مدرسه، کمک به خانوادههای کمبرخوردار محله با همیاری مدرسه و مسجد، ایجاد ارتباط با خیرین و مراکز خیریه جهت ایجاد بسترهای کارآفرینی در محله، استفاده از ظرفیتهای اقتصادی موجود در محله، راهاندازی پویشهای دانشآموزی با محوریت کمک به همسایگان از جمله برنامههای این طرح جهت حل مشکل فقر در میان خانوادههای دانشآموزان محله است.
کارشناس مسئول مراقبت دربرابر آسیبهای اجتماعی ادارهکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران در ادامه افزود: کارشناسان مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی مناطق میبایست ضمن مولدسازی ظرفیتهای محله، شورایی با عنوان شورای «یاریگران مدرسه» ایجاد کنند؛ اعضای این شورا شامل معاونت پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش منطقه، کارشناس مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی منطقه، نمایندگان مدارس محله، ائمه جماعات مساجد محله، مسئول پایگاههای بسیج، منتخب اولیای دانشآموزان، مسئول گروههای جهادی و مردمی فعال است که در سطح محله وظیفه اجرای پروژه را برعهده دارد.
لازم به ذکر است که پیش از این، طرح «یاریگران زندگی محلهمحور» به صورت آزمایشی در محلههای آسیبپذیر شهرستان پیشوا اجرا شد که ماحصل خوبی به همراه داشت؛ از این جهت قرار است اجرای این طرح در سایر مناطق هدف در شهرستانهای استان تهران نیز گسترش یابد.
خبرنگار: ریحانه عسگری
ارسال دیدگاه