معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن:
اوقات فراغت تابستان، فرصتی توام با آسودگیخاطر برای تعلیم و تربیت تمامساحتی دانشآموز
رودهن (پانا) - معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن گفت اوقات فراغت تابستان باید به فرصتی بهینه همراه با آسودگی خاطر و آرامش برای دنبال کردن اهداف تعلیم و تربیت تمامساحتی برای دانشآموزان تبدیل شود و جنبههای شادی و نشاط و تنوع در برنامه اوقات فراغت به صورت جدی گنجانده و اجرایی شود، تا بتوان به تحقق اهداف مدنظر پایگاههای اوقات فراغت دست یافت.
شیما شیرازی معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن در گفتوگو با پانا بیان کرد:« ما در دبیرستان تربیت اقدام به برگزاری پایگاه تابستانی اوقات فراغت کردهایم تا دانشآموزان به محض پایان امتحانات بتوانند از ظرفیت مدرسه برای بهینهسازی اوقات فراغت خود در فصل تابستان استفاده کنند البته که بسیاری از کلاسهای برگزار شده در این پایگاه بیشتر جنبه آموزشی و درسی دارد تا دانشآموزان علاقمند در راستای ارتقای کیفیت یادگیری و آموزشی خود در این کلاسها شرکت کنند.»
وی افزود:«پرورش، تربیت و آموزش نباید با آمدن فصل تابستان و اوقات فراغت تحصیلی دانشآموزان، از حرکت بایستد بلکه باید پویاتر و خلاقانهتر همراه با شور و نشاط بیشتری ادامه یابد و دانشآموزان بر اساس علایق، استعداد و زمانبندیهای شخصی خود در کلاسها و کارگاه های مختلف آموزشی، هنری، ورزشی و غیره شرکت کنند تا ضمن گذراندن موثر اوقات فراغت خود به یک رشد شخصیتی و تجربی دستیابند که بدون شک در آینده هم برایشان مفید خواهد بود.»
شیرازی در ادامه عنوان کرد:«یکی از مسائلی که باید به آن هم اولیا و هم مدارس توجه کنند این است که اوقات فراغت دانشآموزان فرصتی شخصی و در اختیار دانشآموز است که چگونه برای خود آن را، برنامهریزی و تدبیر کند، مدرسه و اولیا با مشورت و آگاهیبخشی باید مسیر انتخاب و عمل را برای دانشآموز فراهم کنند و اینکه حتما علایق و استعداد دانشآموز در نظر گرفته شود چرا که اوقات فراغت علاوه بر تمامجنبههای آموزشی و تربیتی که باید داشته باشد باید سرشار از هیجان، شادی و نشاط باشد و این امر را برای دانشآموز در راستای جذب بیشتر به صورت جدی فراهم کنند.»
وی در توضحات بیشتر تصریح کرد: «یکی از اشتباههای رایجی که اولیا برای اوقات فراغت دانشآموزان همیشه انجام میدهند پر کردن تمام روزها و ساعات فراغت دانشآموز با انواع کلاسها و آموزشها است که صددرصد اکثر آنها برای شخص دانشآموز آنها نه تنها مفید نخواهد بود بلکه آثار منفی خواهد داشت، فلسفه اوقات فراغت این امر است که دانشآموز در یک آسودگی خاطر مفید برای سال تحصیلی با اشتیاق آماده شود نه اینکه دچار خستگی مفرط، دلزدگی و بیانگیزگی از شروع مدارس در سال تحصیلی جدید شود، اینمساله بسیار مهم است که باید مورد توجه اولیا قرار بگیرد و آنرا انجام دهند. در غیر اینصورت منشا ایجاد مشکل حتی طی سال تحصیلی خواهد شد و بی علاقگی در دانشآموز ایجاد خواهد شد.»
همچنین خاطرنشان کرد: « علاوه بر اولیا، مدارس هستند که با یک برنامهریزی درست باید اوقات فراغت را برای دانشآموزان راهبری کنند؛ مدارس نقش کلیدی و بسیار ویژهای دارند آنها با تشویق و ترغیب دانش آموز به گذراندن صحیح اوقات فراغت می توانند کمک کنند که دانشآموز برای خود یک برنامه مدون تدوین و به اجرا در بیاورد تا علاوه بر لذت بردن از اوقات فراغت خود زمینههای آموزشی، تربیتی، هنری، ورزشی و بسیاری از موارد دیگر را برای خود فراهم کند و در این زمینه به رشد و تجربه دست یابد.علاوه بر این مدارس موظف هستند بسیاری از ظرفیتهای محل یا شهر خود را مانند کانونهای فرهنگی و تربیتی، شناسایی کرده و به عنوان گزینه های انتخابی برای گذراندن اوقات فراغت در اختیار دانش آموزان و اولیا قرار داده تا آنها با شناخت به تمام امکانات و ظرفیتهای منطقه و استعداد و علاقه خود بتوانند در بسیاری از کلاسها شرکت کرده و از این ظرفیتها و امکانات به نحو مطلوب استفاده کنند.»
در پایان اذعان کرد:«رویکرد و نگاهی که به اوقات فراغت تابستان باید شود این است دانشآموز به این درک و فهم برسد که از تمامفرصتها برای رشد و ارتقای خود در زمینههای مختلف استفاده کند، راکد بودن چیزی جز سستی و بیبرنامگی و بیهدفی برایش به ارمغان نخواهد آورد، باید مهارت برنامهریزی کردن را در روزهایی که قدرت عمل و اختیار و زمان بیشتری برای خود دارد را تمرین و یادبگیرد و به این نکته دقت کند که با برنامهریزی در هر زمینهای قطعا موفقیت بیشتری نصیب فرد میشود و او را به کمال و تکامل شخصیتی نزدیکتر میکند.»
خبرنگار: فاطمه عمادی نژاد
ارسال دیدگاه