مدیر دبیرستان الزهرا نظرآباد در گفت و گو با پانا:
مهمترین استراتژی ایمنسازی مدارس در اولویت قرار دادن پدافند غیر عامل است
کرج (پانا) - مدیر دبیرستان الزهرا شهرستان نظرآباد گفت مهمترین استراتژی ایمنسازی مدارس در اولویت قرار دادن پدافند غیرعامل است.
آزاده احمدی، مدیر دبیرستان الزهرا شهرستان نظرآباد در گفتوگو با پانا در زمینه ضرورت پدافند غیرعامل در مدارس عنوان کرد: «مهمترین استراتژی ایمن مدارس در اولویت قراردادن پدافند غیرعامل است. زیرا مدرسه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی، تربیتی و آموزشی و اصلیترین رکن تعلیم و تربیت با جمعیت چندین میلیونی نیازمند محیط امن و ایمن است که با ایجاد امنیت روانی خانواده و دانش آموزان در شرایط تهدید، علاوه بر بهره برداری دانش آموزان می تواند به عنوان کانون امن محله مورد استفاده قرار گیرد.»
احمدی افزود: «در دفاع غیرعامل نیازی برای به کارگیری جنگافزار خاصی نبوده و با اجرای آن میتوان از وارد شدن خسارات مالی، تجهیزاتی، تأسیسات حیاتی و تلفات انسانی جلوگیری کرد و یا میزان این خسارت ها و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد. در میان تمام مکان های عمومی، دانش آموزان در مدارس آسیب پذیرترین گروه در میان رخداداها و فجایع هستند. علاوه بر آسیبپذیری ساختمانها، محل قرارگیری آنها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. نامناسب بودن سازهها می تواند منجر به بروز خطرات جدی در یک حادثه شود.»
وی اهداف پدافند غیرعامل در مدارس را ایجاد امنیت در برابر تهدیدات، پایداری در شرایط بحران و کم کردن تلفات جانی و خسارات مالی، حفظ جان افراد حاضر در مدرسه و تأمین آرامش جسمی روانی دانش آموزان در هنگام تهدید و بهبود عملکرد مدرسه در جهت رشد و شخصیت دانش آموزان و حفظ آمادگی برای مقابله با هر نوع خطر برشمرد.
احمدی در ادامه در خصوص پیشنهادها و توصیههای تحقق اهداف عالیه پدافند غیرعامل قابل اجرا در مدارس عنوان کرد: «باید دستورالعمل ملاحظات پدافند غیرعامل در طراحی و همچنین آموزش مدارس اجرا شود. با ایجاد نهضت ایمنسازی مدارس، بوسیله مشارکت بسیج دانشآموزی و بسیج امکانات آموزش و پرورش و همچنین ایجاد حس مشارکتجویانه در بین ارکان اصلی نظام آموزشی(مسئولین- دانش آموزان و والدین) میتوان گامی موثر برداشت.»
وی در پایان بیان کرد: «از جمله رویکردهای عملی سطح مدارس، ایجاد کارگروه های دانش آموزی مقابله با بحران، برگزاری مانور سراسری زلزله و آموزش نحوه پناهگیری در هنگام وقوع آن، آموزش محل امن و ناامن به دانش آموزان، رعایت اصول ایمنی در آزمایشگاه و کارگاه توسط همکاران، نصب بروشور ایمنی در کارگاه و آزمایشگاه در دید دانش آموزان و همچنین آموزش اصول کمکهای اولیه به دانش آموزان توسط مربی هلال احمر و پرسنل آتش نشانی است که هر ساله در سطح مدارس اجرا میشود.»
خبرنگار: عاطفه کوه دار
ارسال دیدگاه