معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

کار پرورشی‌ باید جذاب و گیرا باشد

امروز مسئولیت سنگینی برعهده همه ارکان کشور قرار دارد تا گام به گام در مسیر تحقق دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم /برای حضور دانش‌آموزان در مساجد برنامه‌ریزی شده است چراکه این حضور را یک فرصت تربیتی کم‌نظیر می‌دانیم

اراک (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد امروز مسئولیت سنگینی برعهده همه ارکان کشور قرار دارد تا گام به گام در مسیر تحقق دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب حرکت شود.

کد مطلب: ۱۳۶۸۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
کار پرورشی‌ باید جذاب و گیرا باشد

اصغر باقرزاده در جلسه شورای معاونین آموزش‌وپرورش استان مرکزی با تبریک روز معلم و قدردانی از تلاش‌های فرهنگیان، اظهار کرد: «امسال همزمان با روز معلم محضر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) رسیدیم؛ ایشان مطابق با فرزانگی، تدبیر و عظمت اندیشه که همواره در وجود مبارکشان متجلی است، امسال نیز بسیار دقیق‌ و موشکافانه‌ و البته با تاکید و حساسیت بیشتر، به مسائل آموزش و پرورش پرداختند.»

وی با اشاره به اینکه امروز وظیفه و مسئولیت سنگینی برعهده همه ارکان کشور قرار دارد تا گام به گام در مسیر تحقق بیانات و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم، افزود: «مشکلات آموزش و پرورش در سه بخش قابل تقسیم‌بندی است؛ یک بخش مربوط به تصمیم‌گیری‌های کلان است و متاسفانه بعضی‌ها نمی‌توانند اهمیت ویژه و موقعیت خاص آموزش و پرورش را درک کنند؛ بخشی از مشکلات آموزش و پرورش را مسئولان باید درون وزارتخانه حل کنند و در یک بخش نیز معلم، مدرسه و عوامل مدرسه می‌توانند با تشکیل کارگروه به بررسی و حل مشکلات بپردازند.»

معاون پرورشی‌ و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: «وظیفه مهم معلمان که رهبر حکیم انقلاب بر آن تاکید دارند، این است که دانش‌آموزان را همچون فرزندان خود بدانند و هر آنچه که برای فرزندان خود از سعادت، سربلندی و موفقیت خواستار هستند، برای شاگردان خود نیز بخواهند.»

وی ادامه داد: «نکته بعدی، تشویق دانش‌آموزان برای حضور مستمر و منظم در مراکز معنوی و نورانی از جمله مساجد و هیات‌های مذهبی است و معلمان می‌توانند شاگردان خود را برای حضور در آیین‌های دینی، معنوی و مذهبی تشویق کنند و در این زمینه تاثیرگذار باشند.»

باقر‌زاده تصریح کرد: «۸۰ هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد و به صورت تقریبی ۸۰ هزار مدرسه در شهرها و روستاها داریم که اگر این مجموعه‌ها با یکدیگر در تعامل و همکاری باشند و خدمات متقابل ارائه بدهند، شاهد اتفاقات خوب و تاثیرات مثبت در امور تربیتی، فرهنگی و پرورشی خواهیم بود.»

معاون پرورشی‌ و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرد: «از نظر ما چنین موقعیتی، یک فرصت تربیتی کم‌نظیر است و بر همین اساس، برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم را برای حضور دانش‌آموزان در مساجد در دستور کار قرار داده‌ایم. چرا که در میان ۸۰ هزار مسجد، ۳۵۰۰ کانونِ مسجد فعالیت دارند و هدف ما نیز همکاری با کانون‌های مساجد است تا دانش‌آموزان با اشتیاق و انگیزه به مسجد بروند و نماز را در یک فضای معنوی و نورانی بخوانند.»

وی اظهار کرد: «همچنین به مدارس اعلام کرده‌ایم هیئت‌های مذهبی را در مدارس برپا کنند تا این امر موجب پیوند بیشتر بین مسجد و مدرسه شود؛ به طور کلی اعتقاد ما این است که وقتی دانش‌آموزان در مساجد حضور یابند، از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.»

باقرزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «از نکات دیگری که رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) تاکید فرمودند، این است که معلمان در مدارس حضور موثر و فعال داشته باشند تا لطمه‌ها و ضربه‌هایی که به واسطه شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، جبران و ترمیم شود؛ ما قطعا این توصیه‌های ارزشمند را در کانون توجه داریم چراکه عدم حضور بچه‌ها در مدارس، مشکلاتی را به دنبال دارد و در آینده متوجه خواهیم شد که حضور دانش‌آموزان در مدارس تا چه اندازه موثر و مفید است؛ البته این روزها نیز متاسفانه مسمومیت را بهانه و دستاویزی برای دور ماندن بچه‌ها از فضای مدرسه قرار داده‌اند که در این زمینه باید هوشیار باشیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه «مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از معلمان توقع احساس مسئولیت دارند و این توقع کاملا به‌جا و دقیق است» خطاب به حاضران در جلسه تاکید کرد: «انتظار ما از مدیران، معاونان و فعالان مجموعه آموزش و پرورش در استان‌های کشور این است که برای تقویت هویت دینی و ملی در قلب و اندیشه دانش‌آموزان تلاش کنند؛ چون شخصی که ریشه نداشته باشد خیلی زود به زمین می‌افتد و آسیب می‌بیند اما فردی که ریشه داشته باشد تحت هر شرایطی و در انبوه هجمه‌های منفی، خود را حفظ می‌کند و پابرجا می‌ماند.»

وی با تاکید بر اینکه کسانی که هویت خود را از دست می‌دهند بی‌ریشه می‌شوند و امکان بروز هرگونه آسیب و انحراف در آنها وجود دارد، خاطرنشان کرد: «زبان، دین، جغرافیا، فرهنگ، آداب و رسوم اسلامی، بومی و ملی از جمله ارکان هویت ساز هستند که دشمن به خیال باطل خود در تلاش است تا این عناصر هویت‌ساز را آرام-آرام از ما جدا کند.»

باقرزاده با اشاره‌ی مصداقی به یکی از اقدامات هویت‌ساز و ارزشمند برای نوجوانان، افزود: «چندی قبل بود که جشنواره‌ای در محمودآباد استان مازندران با عنوان نوجوان مازندرانی برگزار شد. سبک برگزاری این جشنواره به این شکل بود که نوجوانان با لباس محلی و زبان محلی به خوانش شعر و قصه می‌پرداختند؛ این جشنواره یک کار بسیار زیبا و فاخر محسوب می‌شود که هدف از برگزاری آن تقویت هویت و ریشه‌های فرهنگی و بومی است؛ بنابراین همه استان‌ها می‌توانند چنین برنامه‌هایی را در دستور کار داشته باشند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: «خوشبختانه نسبت به علوم پرورشی توجه خوبی شده است و باید از این بابت تشکر و قدردانی کنم؛ اما در مدارس خبر چندانی از برنامه‌های پرورشی نیست و بسیاری از مدارس، معاونین پرورشی ندارند. انشالله به سمتی حرکت کنیم که این مشکل نیز رفع شود و کار‌های پرورشی جذاب باشد تا دانش‌آموزان را به سمت خود جذب کند.»

دانش‌آموز خبرنگار: ستایش احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار