مشاور مدرسه دخترانه شایستگان ملارد در هفته مشاغل:
انتخاب رشته و اشتغال، اساسیترین رکن زندگی و نیازمند مشاوره با افراد باتجربه است
ملارد(پانا)- مشاور مدرسه شایستگان ملارد، همزمان با هفته مشاغل، انتخاب رشته و اشتغال را اساسیترین رکن زندگی دانست و دلیل موفقیت در این کار را مشاوره با افراد باتجربه بیان کرد.
سکینه نیکوراد، مشاور مدرسه دخترانه شایستگان ملارد ، در هفته مشاغل و پیرامون اهمیت انتخاب شغل توسط دانشآموزان گفت: «منظور از راهنمایی و هدایت تحصیلی در دوره متوسطه اول، هدایت دانشآموزان به مناسبترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنان و به تناسب امکانات و نیازهای کشور است.»
وی ادامه داد: «انتخاب رشته یکی از مهمترین انتخابهای هر فرد در پایان دوره متوسطه اول و همچنین پس از پایان تحصیلات متوسطه دوم است، همه افرادی که متقاضی ورود به آموزش عالی هستند فرآیند انتخاب رشته را تجربه کردهاند، این انتخاب به دلیل اهمیتی که در تعیین سرنوشت افراد دارد تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد که به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم میشوند، این عوامل که کنترل برخی از آنها تا حدودی از اختیار فرد خارج است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم انتخاب او را تحت تاثیر قرار میدهند، این اثرگذاری در مورد بعضی عوامل طولانی و در بعضی دیگر کوتاه و آنی است و شناخت این عوامل میتواند ما را در انتخاب بهتر یاری دهد.»
این مشاور مدرسه، افزود: «کنترل عواملی که از پیرامون بر انتخابها و رفتارهای ما اثر میگذارند کمی دشوار است و افراد گاهی اوقات نمیتوانند اثرات آنها را پیشبینی کنند، در مورد عواملی که به فرد بازگو میشود تا حدودی چنین شرایطی صدق میکند مانند هوش و اما گاهی میزان تغییرپذیری آنها در اراده فرد مانند تواناییها قرار دارد. افراد با تصمیمگیری درست و مشورت با مشاور تحصیلی میتوانند در انتخاب رشته تا حدودی تصمیم درست بگیرند و هیچ گاه به عواملی که فرد را تحت تاثیر قرار دهد اهمیت ندهند.»
وی تصریح کرد: «هدایت تحصیلی به صورت فرآیندی از دوره ابتدایی با تشکیل پرونده مشاورهای آغاز و با انجام مداخلههای مشاورهای و آموزشی تا پایان دوره دوم متوسطه، ادامه مییابد، ولی انتخاب شاخه، گروه و رشته تحصیلی در پایان پایه نهم صورت میپذیرد. هدایت تحصیلی همزمان با اعلام نتایج امتحانات خرداد و شهریورماه، برای همه دانشآموزان صادر و پس از تایید مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیر ماه همان سال برای قبولیهای خرداد و همزمان با اعلام نتایج شهریورماه برای قبولیهای شهریور در اختیار دانشآموز قرار میگیرد. مسئولیت برنامهریزی و اجرای فرآیند هدایت تحصیلی دانشآموزان به عهده مشاور مدرسه است و همه کارکنان آموزشی و پرورشی مدرسه ملزم به همکاری با وی میباشند. مسئولیت نظارت بر حسن اجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان و تایید نهایی نمونبرگ آن بر عهده مدیر مدرسه است.»
نیکوراد در ادامه در رابطه با اینکه هدایت تحصیلی چقدر میتواند در ساختن آینده تاثیرگذار باشد گفت: « انتخاب رشته پایه نهم یکی از امور حساس دوره تحصیلی دانشآموز میباشد چرا که ارتباط مستقیم با آینده شغلی و جایگاه اجتماعی فرد دارد، به همین سبب وزارت آموزش و پرورش یک برگه گواهی به عنوان هدایت تحصیلی یا همان راهنمای انتخاب رشته را برای دانشآموزان در پایان پایه نهم در نظر گرفته است که عوامل متعددی در ترتیب رشتههای پیشنهاد شده در آن موثر هستند.»
مشاور مدرسه شایستگان، ادامه داد: «نظر به اهمیت، ضرورت و نقش راهنمایی و مشاوره تحصیلی در شناسایی و رشد همهجانبه استعدادها، تواناییها و رغبتهای دانشآموزان، متناسب با نیاز حال و آینده کشور و آمادهسازی آنان برای انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی خود که همزمان با تعلیم و تربیت رسمی آغاز و تا پایان دوره دوم متوسطه استمرار دارد و در راستای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران است. انتخاب رشته و هدایت تحصیلی بیشک یکی از اصلیترین انتخابهای ما در زندگی است چرا که با انتخاب آن شغل و مسیر آینده خود را میسازیم.»
نیکوراد در پایان سخنان خود ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی دانشآموزان گفت: « کنترل عواملی که از محیط پیرامون بر انتخابها و رفتارهای ما اثر میگذارند کمی دشوار است و افراد گاهی اوقات نمیتوانند اثرات آنها را پیشبینی کنند. در مورد عواملی که به خود شخص مربوط است تا حدودی شرایطی مانند هوش و استعداد صدق میکند اما گاهی میزان تغییرپذیری آنها در اراده فرد قرار دارد. عوامل درونی تاثیرگذار بر انتخاب رشته شامل هوش، استعداد، علاقه، رغبت و غیره است.»
دانشآموز خبرنگار : فاطمه نعمتی
ارسال دیدگاه