دبیر ادبیات فارسی دبیرستان امامت شهرستان پاکدشت:
میل به روحیه خداشناسی و بینیاز دانستن خود از غیر خدا میتواند چراغ راه انسان باشد
پاکدشت (پانا) - دبیر ادبیات فارسی دبیرستان امامت شهرستان پاکدشت، بر این باور است که عطار نیشابوری با روحیه میل به خداشناسی، کسب علم، وارستگی و بینیاز دانستن خود از غیر خدا توانست چراغ راه زندگی خود را پیدا کند.
زهرا کیانیپور دبیر ادبیات فارسی دبیرستان امامت به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری با پانا به گفتگو پرداخت :«شیخ فریدالدین ابوحامد عطار نیشابوری معروف به شیخ نیشابور در سال ۵۴۰ هجری قمری در کدکن یکی از قرای نیشابور به دنیا آمد ، با وجود نامآور بودن او اطلاعات زیادی از زندگی وی در دست نیست ، پدر و مادر خود را در جوانی از دست داد و خود شغل پدر یعنی عطاری را ادامه داد.»
کیانیپور درباره چگونگی فردیت عطار نیشابوری گفت :« از کودکی زهد در او نمایان بود و کودکی عطار مصادف با حمله ویرانگر غزها به نیشابور که آثار این تجاوزها و خرابیها به گونهای در ذهن این کودک ۶ یا ۷ ساله مانده که در اشعارش درد اندیشی و مرگ اندیشی به وضوح نمایان بود.»
وی ادامه داد: «همانطور که گفتیم از کودکی زهد در او نمایان بود و علاقهای به مدرسه و خانقاه نداشت و شغل عطاری و داروسازی را راهی برای عرفان و شناخت خدا میدانست، به همین دلیل علاقهای به مدح گویی و ستایش پادشاهان نداشته است.»
این دبیر ادبیات افزود:«با این وجود تحول عظیم روحی در او از نیمه دوم عمر او رخ داد و اشعار ژرف و معنادار خود را هم در همان اوان سرود ، حلقههای درس عرفانی او بسیار گرم و پر شور بوده و بسیاری از بزرگان عصر او از این حلقهها بهره میگرفتند، عوفی در لباب الالباب از او به عنوان سالک جاده حقیقت و ساکن سجاده طریقت یاد می کند.»
وی تصریح کرد :« برخی از آثار عطار در حمله مغول از بین رفته است و برخی کتابها به غلط به او نسبت داده شدهاند ، اولین اثر عطار تذکره الاولیای بوده و طبق نظر محققان اولین کتاب شعر او منظومه اسرار نامه بوده است که در نعت پیامبر و فضایل خلفای راشدین و موضوعات گوناگون است، این که او در نوشتن آثار و سرودن اشعارش پشتیبان داشته مشخص نیست چون شاعر درباری هم نبوده است که مورد حمایت حاکمان وقت قرار بگیرد ولی در آثارش از خیام، سنایی، حسین منصور حلاج و بایزید بسطامی تاثیر پذیرفته است.»
ادبیر ادبیات فارسی شهرستان پاکدشت، در تکمیل صحبتهایش مطرح کرد: « عطار شخصی بوده است که از راه علم و دانش خود که عطاری بود ، سعی کرده به شناخت خدا برسد و در این راه خود را اسیر مدح حکام وقت نکرد، این روحیه میل به خدا شناسی، کسب علم، وارستگی و بینیاز دانستن خود از غیر خدا میتواند چراغ راه هر انسانی باشد ، علاوه بر این آثار عطار مانند منطقالطیر خیلی دقیق و زیبا راههای رسیدن به خود شناسی، صبر و پایداری در برابر مشکلات و سلوک عارفانه را به ما نشان میدهد.»
کیانیپور در پایان عنوان کرد:«در ادبیات ما شاعران زیادی مانند عطار هستند که آثاری دارند کم نظیر و در خور توجه، اما بازهم مورد کم لطفی قرار گرفتهاند، این ادبیات فارسی که اکنون بین جهانیان سرشناس زبانزد است هنوز در بین خود ایرانیان جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و امید است با کمک نهادهای مختلف توجه بیشتری روی این موضوع داشته باشیم.»
خبرنگار دانشآموز راضیه شهبازی
ارسال دیدگاه