کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن:
شناخت امام موسی کاظم(ع) راه حلی برای درمان معضل پرخاشگری است
رودهن (پانا) - کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن، ایجاد شناخت معرفتی و دینی برای دانشآموزان با امامی چون امام موسیکاظم(ع) که به فروبرنده خشم ملقب است، در درمان و کاهش معضل پرخاشگری را در نوجوانان، مفید و و کارآمد برشمرد.
صدیقه کاظمپور کارشناش مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن در روز شهادت امام موسیکاظم(ع) گفت: «وقتی دین در یک کشور اسلامی در همه ابعاد زندگی مردمانش جایگاه خود را دارد و بسیاری از ارزشها و باورها با وجود دین و اعتقادات دینی معنا و مفهوم پیدا میکند؛ مسلما در مباحث روانشناسی و مشاوره هم دین جایگاه معنوی و ویژه خود را دارد، ما امروز به دلیل استفاده بیشاز حد از فضای مجازی با موج بسیار زیاد پرخاشگری در بین دانشآموزان مواجه هستیم و یک معضل و آسیباجتماعی جدی در میان کودکان و نوجوانان محسوب میشود.»
وی افزود: «بدونشک یکی از منابع و راه حلهایی که میتوان از آن استفاده کرد و در برنامههای آموزشی مدارس و بین دانشآموزان از آن بهره زیادی برد، رجوع به زندگی و سیره امامان است و درباره شخصیت آنان برای دانشآموزان کلاسها و کارگاههای آموزشی و درمانی و معرفتی برگزار کرد، بیشک در حل مشکلات حوزه روانشناسی آموزههای دینی، اعتقادی و ائمه ما را یاری خواهد کرد.»
کاظمپور در توضیحات بیشتر مطرح کرد: «به عنوان مثال در زمینه معضل و آسیب اجتماعی پرخاشگری، رجوع به زندگی و سیره امامموسی کاظم(ع)، خالی از لطف و تدبیر نخواهد بود، امامی که به لقب کاظم ملقب است، یعنی کسی که خشم خود را فروخورده و بر آن بسیار غلبه میکرده است، تحقیق و تفحص در زندگی این امام بزرگوار و تاکید روی همین لقب کاظم بسیار میتواند پیرامون کاهش پرخاشگری و کنترل آن در میان دانشآموزان مفید و موثر واقع شود و قطعا در مباحث روانشناسی و درمان، هیچکس نقش دین و تاثیراتی که میتواند در فرد داشته باشد را انکار نمیکند.»
کارشناش مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از مسائلی که میتوان به آن اشاره کرد بحث الگوبرداری است و در همین مساله پرخاشگری، دانشآموزان ما حتی اگر در پارهای موارد این امام را الگوی خود قرا دهند و بر اساس باور دینی خود حرکت کنند در درمان این معضل کمک کننده خواهد بود، ائمه در زندگی همه ما به عنوان یک عضو از یک جامعه اسلامی تاثیر بسیار زیادی دارند و اگر سعی شود در مدارس در آموزش و درمان معضلات اجتماعی مثل پرخاشگری در قالب برنامههای آموزش خانواده و کارگاههای آموزشی ویژه اولیا و دانشآموزان مثلا فرازهایی به زندگی امام موسی کاظمشود و درباره این امامشرح و تفسیر و شناخت به دانشآموزان داده شود، مسلما مفید و اثرگذار خواهد بود، در میان دانشآموزان نسبت به همه امامان بخصوص این امام بزرگوار در زمینه کنترل خشم و جلوگیری از پرخاشگری، لازم است انس و الفت ایجاد کرد و از فواید آح در مدرسه سود برد.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه