مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با پانا:

بررسی دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت

ملارد (پانا) - مدرس دانشگاه فرهنگیان، دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی در زمینه سوادآموزی، ساخت و ساز مدارس و محتوای کتب درسی، محتوای تربیتی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۳۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بررسی دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت

فردین احمدی، دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با پانا به بررسی دستاورد‌های حوزه تعلیم و تربیت در ۴۴ سالگی انقلاب پرداخت و گفت: «قبل از انقلاب، ۵۳ درصد از جمعیت کشور بی‌سواد بودند و دو سوم زنان کشور توانایی خواندن و نوشتن نداشتند.»

وی ادامه داد: «دستاورد‌های قابل دفاعی در حوزه تعلیم و تربیت داریم، از ۴۸. ۵ درصد سوادآموزی در آغاز انقلاب به ۹۷ درصد در شرایط فعلی رسیدیم یعنی حدود ۵۰ درصد رشد داشتیم؛ این رشد قابل‌توجه با صرف هزینه‌ها و زحمات فراوان به‌دست‌آمده است.»

این فرهنگی فعال در حوزه پژوهش افزود: «در ساخت‌وساز مدارس اکثریت قریب به‌اتفاق مدارس نامناسب بودند، به‌طوری‌که برای مثال در سال ۷۰ یک آمارگیری ملی انجام شد، که بالای ۷۰ درصد مدارس کشور ناامن بود و در مقابل کوچک‌ترین حادثه طبیعی فرو می‌ریخت، با سرمایه‌گذاری سنگینی که نظام کرد و طرحی را تحت عنوان مقاوم‌سازی فضای آموزشی به وجود آورد، امروز بالای ۸۰ درصد مدارس کشور مقاوم شدند. دلیل این مدعا این است که در هرجایی که سیل و زلزله آمد و خانه‌ها و اماکن عمومی تخریب شد، اما تنها مکان‌های پابرجا، مدارس بودند.»

امروز در کشور مدارس، معلمان و مدیرانی داریم که در تراز کشور‌های پیشرفته هستند؛ از این منظر وقتی به آموزش و پرورش نگاه می‌کنیم دستاورد‌های مثبت و ارزشمندی داریم

وی بیان کرد: «امروز در کشور مدارس، معلمان و مدیرانی داریم که در تراز کشور‌های پیشرفته هستند. از این منظر وقتی به آموزش و پرورش نگاه می‌کنیم دستاورد‌های مثبت و ارزشمندی داریم. محتوای کتاب‌های درسی ما امروز در تراز محتوای کتب درسی کشور‌های پیشرفته دنیا برابری می‌کند.»

احمدی گفت: «جریان فعلی تولید کتاب درسی در برخی موارد با استاندارد‌های جهانی منطبق و در برخی موارد دیگر در فاصله اندکی قرار دارد. تعدادی از کتاب‌های درسی تولید شده در نظام آموزش و پرورش ایران با کشور‌های پیشرفته قابل رقابت است.»

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: «یکی دیگر از دستاورد‌های مهم آموزش و پرورش تبدیل شیوه ارزشیابی نمره محور به شیوه ارزشیابی کیفی، توصیفی است، تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی دیگر از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی است. پیش از انقلاب، کنفرانس ارزشیابی آموزشی رامسر وجود داشت، اما بعد از انقلاب تدوین سند تحول آموزش و پرورش یکی از اقدامات بزرگی بود که صورت گرفت.»

احمدی افزود: «موانعی که بر سر راه آموزش و پرورش وجود دارد باید برطرف شود تا به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم. ریشه مشکلات کوچک انگاری آموزش و پرورش است؛ باید همه حکمرانان کشور باور کنند که توسعه کشور از مدارس آغاز می‌شود. شما وقتی بررسی می‌کنید که ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور چطور توسعه‌یافته شدند، متوجه خواهید شد که آن‌ها از کودکان خود شروع کردند.»

این مدرس دانشگاه تشریح کرد: «فردی به نام داگلاس نورث که برنده نوبل اقتصادی ۱۹۹۴ شد، می‌گوید: وقتی می‌خواهید متوجه شوید که کشوری توسعه‌یافته است به کارخانه، فناوری، امکانات و تجهیزات آن نگاه نکنید بلکه به مدارس آن مراجعه کنید و بررسی کنید که چگونه کار تیمی، نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی آموزش می‌دهند، اگر تمامی این موارد لحاظ شده بود، این کشور توسعه‌یافته است.»

اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم باید مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش در بخش نرم‌افزاری که حق و حقوق معلمان است و در بخش سخت‌افزاری که فراهم آوردن امکانات آموزشی نوین و منابع است، برای ساخت فضای فیزیکی آموزشی مهیا شود

وی گفت: «اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم باید مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش در بخش نرم‌افزاری که حق و حقوق معلمان است و در بخش سخت‌افزاری که فراهم آوردن امکانات آموزشی نوین و منابع است، برای ساخت فضای فیزیکی آموزشی مهیا شود.»

احمدی ادامه داد: «تا زمانی که سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش اتفاق نیفتد و تغییر در نگاه افراد به مقام معلمی رخ ندهد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به نقطه مطلوب آموزشی برسیم.»

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: «ظلمی که به دختران و زنان کشور می‌شود، معلول باور و رفتار آدم‌ها است، تا رفتار و باور افراد را اصلاح نکنیم مشکلات به قوت خود باقی است. ساختار‌ها باید اصلاح شود و زیرساخت‌ها را باید فراهم کرد.»

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: «کودکی و نوجوانی، بهترین سنی که می‌توانیم باور‌ها و اخلاق‌ها را اصلاح کنیم. ‌امیدواریم یک روزی بلوغ فکری در سیاست‌گذران، تصمیم‌گیران و حاکمان کشور به وجود بیاید تا بتوانیم به نقطه مطلوب و توسعه‌یافتگی کشور دست یابیم.»

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار