مدرس آموزش خانواده ملارد در گفت‌و‌گو با پانا:

آموزش، تنها راه نجات خانواده‌ها از خطر‌ها و آسیب‌های اجتماعی قرن کنونی

ملارد(پانا) - مدرس آموزش خانواده ملارد راه نجات خانواده را از خطرها و آسیب‌های اجتماعی قرن کنونی، آموزش متناسب با تغییرات لحظه به لحظه عصر حاضر، بطور صحیح و مستمر به خانواده‌ها دانست.

کد مطلب: ۱۳۲۳۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
آموزش، تنها راه نجات خانواده‌ها از خطر‌ها و آسیب‌های اجتماعی قرن کنونی

بتول رحیمی، مدرس آموزش خانواده شهرستان ملارد در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «خانواده اولین جایگاه زندگی و تربیت و نیز اولین آموزشگاه فرزند پس از تولد است که اساس شخصیت او شکل می‌گیرد پس به لحاظ اهمیت تاثیرات، خانواده، بایستی برای تربیت و صحیح نوگلان زندگی، محیط ورود، محیط رشد و زندگی‌شان یعنی خانواده را از هر جهت مهیا و مناسب حالشان بسازیم تا آنچه را که می‌خواهیم در آینده داشته باشیم، بپرورانیم. یعنی بدون برنامه و آمادگی لازم نمی‌توان انتظار داشت که فرزندان ما، بسیار خوب تربیت شوند. پس برای تربیت صحیح باید خود و خانواده را با این کار مجهز کنیم، بدین ترتیب اهمیت و جایگاه خانواده در تربیت مشخص می‌شود. اما آنچه در اینجا مطرح می‌گردد این است که چگونه می‌توانیم این نهاد مقدس را به معنای حقیقی خود، آن‌طور که شایسته است برای فرزندان و سایر اعضای خانوده آماده و مجهز کنیم».

وی ادامه داد: «امروزه با توجه به صنعتی شدن جامعه، گسترش زندگی شهرنشینی، پیچیده شدن نیاز و ادراک کودکان، نوجوانان و جوانان، آموزش خانواده به یکی از مسائل بسیار مهم و قابل توجه کشورها تبدیل شده است. آموزش‌هایی که والدین نیاز دارند با توجه به پیشرفت جامعه، بسیار زیاد و متنوع است. اما برای آموزش والدین لازم است در هر منطقه، نیازهای آموزشی آنان به طور دقیق شناسایی شده و براساس آنها برنامه آموزشی طراحی شود، زیرا که باید به طور دقیق مشخص شود والدین در هر موضوع تربیتی در چه سطحی هستند و سطح مطلوب کدام است و چه موضوعاتی برای آنها اولویت بیشتری دارد».

مدرس آموزش خانواده ملارد افزود: «فرزندان راه‌های تعامل اجتماعی خود را در خانواده می‌آموزند. محیط خانواده باید به فرزندان عزت نفس، احساس ارزشمندی، شخصیت و خودباوری بدهد. ارتباط عاطفی بین پدر و مادر و فرزندان باید از هر لحاظ تقویت شود، به نحوی که آنها احساس ضعف و کمبود محبت نکنند و به سمت انحراف کشیده نشوند. در شرایطی که والدین، نوجوانان را ناسازگار دانسته و فرزندان هم، والدین خود را قبول ندارند احتمال وقوع هر نوع حادثه و آسیب ناگواری برای قشر نوجوان و جوان ما وجود خواهد داشت».

بتول رحیمی اظهار کرد: «دنیای ذهنی والدین و دانش‌آموزان متفاوت است، دانش‌آموزان ذهنی بروزتر دارند. والدین با دیدگاهی قدیمی‌تر به موضوعات نگاه می‌کنند، این فاصله ذهنی ولی- فرزندی هم ایجاب می‌کند تا مشاوران و مدرسان آموزش خانواده به موضوع توجه نمایند. یکی از اولویت‌های مدارس امروز ضرورت آموزش خانواده برای والدین است تا این فاصله ذهنی کمتر گردد».

وی خاطرنشان کرد: «آموزش‌ خانواده مانند هر امر دیگری‌ نیاز به‌ برنامه‌ریزی‌ دارد و آموزش‌ خانواده‌ بدون‌ برنامه‌ریزی‌ و مشخص‌ کردن‌ هدف‌ها، روش‌ها و محتوا، تلاشی‌ ناموفق‌ و ناکامل‌ خواهد بود. از این‌ رو به‌ مدرسان‌ و برنامه‌ریزان‌ آموزش‌ خانواده‌ توصیه‌ می‌‌کنم در وهلۀ‌ نخست‌، به‌ برنامه‌ریزی‌ مبتنی‌ بر نیازهای‌ شرکت‌‌کنندگان‌ بپردازند».

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار