مدیرآموزشگاه استثنایی دختران آموزش و پرورش اسلامشهر:
آموزش حضوری دانشآموزان مدارس استثنایی نیازمند جهاد آموزشی و توانبخشی است
اسلامشهر(پانا) - مدیر آموزشگاه استثنایی دختران آموزش و پرورش اسلامشهر گفت آموزش حضوری دانشآموزان استثنایی پس از تقریبا دو سال وقفه، نیازمند یک جهاد آموزشی و توانبخشی برای جبران کاستیهای دوران کرونا است.
مدارس استثنایی در نظام آموزش و پرورش ما نیازمند توجه ویژه و خاص هستند و میبایست این فرهنگ که این مدارس چیزی جدا از سیستم آموزش و پرورش هستند، تغییر کند و این نیازمند همت و عزم مسئولان و خیرین نیکاندیش است.
سمیه غلامی، مدیر آموزشگاه استثنایی باغچهبان دختران آموزش و پرورش اسلامشهر در رابطه با تحصیل دانشآموزان استثنایی در دوران کرونا و در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «بیماری کووید ۱۹ و شیوع گسترده آن در وهله اول یک بحران حوزه سلامت و دارای تبعات گسترده در حوزه آموزش بود و بسیاری از کشورها به درستی تصمیم گرفتند که مدارس و دانشگاههای خود را تعطیل کنند.»
وی بیان کرد: «با این حال فشارهای روحی و روانی ناشی از تعطیلی مدارس از همان ابتدا خانوادههای دانشآموزان را به شدت با خود درگیر کرد و زندگی اجتماعی و فرآیند یادگیری دانشآموزان هم تحت تاثیر قرار گرفت و این مورد در مدارس استثنایی که آموزش به آنها تخصص نیاز دارد و از عهده اولیا در منزل خارج است، بیشتر مشهود بود.»
وی ادامه داد: «ضرورت حضوری بودن فعالیتهای مدارس استثنایی با توجه به ماهیت کاربردی آموزشها و نیازهای خاص آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانشآموزان استثنایی بیش از مدارس عادی احساس میشود که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ این امر محقق شد، اما آموزش دانشآموزان استثنایی پس از تقریبا دو سال وقفه، در دوران آموزش حضوری نیازمند یک جهاد آموزشی و توانبخشی برای جبران کاستیهای دوران کرونا است.»
غلامی در رابطه با مشکلات بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: «هزینه بالای ایاب و ذهاب دانشآموزان مدارس استثنایی با توجه به اینکه این واحدهای آموزشی عموما از محل زندگی دانشآموزان دور هستند از عهده خانوادهها که فرزندان آنها هزینههای دیگر نیز دارند، خارج است و چنانچه فکری جهت رفع مشکل ایاب و ذهاب دانشآموزان مدارس استثنایی اندیشیده نشود و کمکهایی در این رابطه صورت نگیرد، ممکن است تعداد زیادی از دانشآموزان ترک تحصیل کنند و به خانهنشینی که همانا بازماندن از آموزش و پرورش و توانبخشی است، روی آورند.»
وی تأکید کرد: «مشکل اساسی دیگر در مدارس استثنایی، کمبود نیروی توانبخشی از جمله کاردرمان، گفتاردرمان، شنواییشناس و مشاوران متخصص است که در قالب یک تیم توانبخشی بتوانند در مدارس ارائه خدمات دهند و به خانوادهها در کاهش هزینههای توانبخشی آنان در خارج از مدرسه موثرباشند.»
مدیر آموزشگاه استثنایی باغچهبان دخنران آموزش و پرورش اسلامشهر خاطرنشان کرد: «توجه به فضای فیزیکی مدارس استثنایی نیز دارای اهمیت بسیاراست؛ نوسازی، بهسازی و مناسبسازی فضای آموزشی مدارس استثنایی میبایست در اولویت قرار بگیرد، به عنوان مثال، توجه به آسفالت مدارس به دلیل اینکه دانشآموزان در این مدارس عموما" مشکلات حرکتی دارند و ممکن است خطر آفرین باشد و حال اگر دانشآموز بخواهد بازی و فعالیت ورزشی هم داشته باشد، نیزدارای مشکلات دیگر خواهد بود.»
خبرنگار: ساسان حق شناس
ارسال دیدگاه