غار شگفت انگیز یخی هیو در البرز

البرز (پانا) - با سرد‌شدن هوا و آغاز بارش‌های پاییزی، رفته رفته شکل گردشگری‌ها باید تغییر پیدا کند. احتمالا دیگر نمی‌توان راهی بخش‌های سردسیر و کوهستانی شد و باید دنبال نقاطی بود که حالت جدید آب و هوا قابلیت و امکان بازدید از آن‌ها‌ را به همه بدهد. البته تا قبل از اینکه هوا کاملا سرد شود، حیف است که غار آهکی «هیو» در 2 قدمی پایتخت برای گردشگری انتخاب نشود.

کد مطلب: ۱۳۰۸۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد
غار شگفت انگیز یخی هیو در البرز

غاری که به نظریه زمین‌شناسان یادگار روزگار پارینه‌سنگی است و در لایه‌هایی از سنگ‌های آهکی با سن تقریبی 265 میلیون سال جای‌ دارد. در‌ حالتی که برای همین انتهای هفته‌تان برنامه خاصی ندارید، سفارش می کنیم دیدن این غار بکر و زیبای استان البرز را در برنامه‌تان بگنجانید تا قبل از آنکه هوا کاملا رو به سردی برود، یک گردشگری به طور کامل متعدد را هم تجربه کنید. هر چند فضای باز غار هیو از این مقصد توریستی، یک نقطه ایمن و کم‌خطر ساخته، ولی نباید از نگهداری پروتکل‌های بهداشتی دوران بیماری کرونا هم غافل شویم. ماسک، دستکش و مواد ضد‌عفونی کننده‌تان را بردارید تا با هم به دوران پارینه‌سنگی مسافرت کنیم.

دسترسی به روستا از بزرگراه کرج- قزوین، 8کیلومتر پس از هشتگرد، آدرس سرراستی است که ما را به روستای هیو می‌رساند؛ روستایی در جوار کوه‌های البرز که یافته‌های باستان‌شناسی از آن نماد می‌دهد قدمتی 2هزار ساله دارد. درباره وجه‌تسمیه این روستای تاریخی هم گفته‌اند که اسم روستای هیو در اصل «هوریاوین» یا این که «هیوین» به‌معنای سرزمین مردمان پاک و آریایی‌نماد بوده که با گذر زمان با اسم هیو شناخته می شود. این روستا در کنار قلعه کهن که پیشینه‌اش را به دوران سلجوقیان نسبت داده‌اند، یک غار تماشایی هم دارد که آن را به اعتبار اسم روستا «هیو» یا این که به اعتبار دره‌‌ای که غار در آن قرار دارد، «واسوار» می‌نامند. این غار در واقع 3 غار با مسافت به طور تقریبی 15 کیلومتر از یکدیگر است که مطالعات صورت گرفته روی آن این احتمال را می دهد که مرتبط با زمان پارینه‌سنگی باشد. با این غار زیبا و بکر که در بخش شمال غربی روستای هیو و در دامنه کوه و دره تفریحی واسوار واقع شده، بیشتر آشنا می‌شویم.

برای دسترسی به غار هیو، ابتدا بایستی از قسمت شمالی روستای هیو بیرون آمده و از جاده خاکی به سمت شمال غرب حرکت کنیم. پس از پشت‌سرگذاشتن گلشن‌های روستای هیو و گذر از گاوداری روستا، به دو‌مین آب‌بند سیمانی و گرانقدر روی رودخانه می‌رسیم. پشت این آب‌حایل و آن روی رودخانه، تپه‌ای وجود دارد که از همان جا می‌توان دهانه چاه مانند غار را روی آن رویت کرد.

خصوصیات غار

ورود به غار هیو به‌دلیل بکر‌ بودنش نسبت به دیگر غارهای گردشگری اطراف تهران، کمی سخت‌تر است. برای رسیدن به غار می بایست از تپه‌ای نیمه‌بلند حدود 500متر که دربردارنده سربالایی تند و نفس‌گیری است، بالا برویم. آنگاه به دهانه بیضی صورت غار با قطر حدود 60 سانتی‌متری می‌رسیم که آن هم شیب نسبتا متعددی دارد و همین سبب شده ورود به غار مقداری دشوار باشد. با وصال به دهانه غار، به نصیب هیجان‌‌انگیز ورود به غار می‌رسیم؛ به جایی که بایستی با یک فرود نسبتاً 2و نیم متری، خودمان را به کف غار برسانیم. ولی هیچ‌کدام از اینها به‌این معنا نیست که ورود به غار هیو، کاری بسیار مشقت بار یا حتی نشدنی باشد؛ برعکس غار هیو کل سال گردشگران منحصر به‌خودش را دارد و اینکه هنگام مراجعه به این غار از لباس و کفش مناسب باید استفاده شود.

عمر غار هیو

البته اگر درباره عمر این غار بکر بخواهید بدانید، بایستی بگوییم که تا به حال هیچ‌کس به‌طور دقیق نتوانسته قدمت این غار را تقریب بزند. صرفا نکته‌ای که زمین‌شناسان در مورد آن به توافق رسیده‌اند این است که غار هیو در لایه‌هایی از سنگ‌های آهکی موسوم به آهک‌های «روته» شکل گرفته که قدمتی بالغ بر 265میلیون سال را دارد، ولی این قدمت تشکیل غار نیست و شواهد علامت می دهد که‌این غار بسیار جوان‌تر از اینهاست.

ویژگی‌های غار

برگردیم به همان ورودی بیضی‌شکل غار و فرود نسبتاً 2متری که ما‌را به کف غار هیو می رساند. این غار دارنده 2دالان و 2تالار است که دالان نخستین حدود 50متر ارتفاع دارد و از دالان دوم پاره ای زمان بر‌خیس است. بعداز فرود به غار، صرفا راه ادامه مسیر، راهی است که در سمت چپ‌مان وجود دارد و از آنجا می توانیم گام به دنیای شگفت‌انگیز غار هیو بگذاریم. غاری که سراسر آن پر‌ از «استالاگمیت»ها (چکیده‌سنگ) و «استلاگتیت»ها (چکنده‌سنگ)های آهکی است که طول آنان گاهی به بیشتر از 7متر می‌رسد. بدنه مهم غار مشمول تالار بزرگ و بسیار زیبایی است که طول بعضی از بخش‌هایش تا 23متر هم است که‌ این سالن با یک راهرو یا این که دالان دیگر به سالن دوم غار می رسد. چنانچه صبر کرده و تمام این مسیر را بپیمایید، درنهایت به انتهای غار می‌رسید؛ محوطه بزرگی که سقف‌ها و دیوارهایش پر‌ از همین چکیده‌ها و چکنده‌های آهکی زیباست و چشم انداز‌ای را به‌وجود آورده که شاید نظیرش را در هیچ غار دیگری ندیده باشید. شاید بد نباشد بدانید برای پیمایش کامل غار، یعنی گذر از دالان‌‌ها و تالارها و برگشت به دهانه ورودی غار، حدود 2ساعت فرصت نیاز دارید.

دانش آموز خبرنگار: دانیال درفش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار