فعالیتهای پرورشی و فرصتهای تربیتی در مدارس در شکلگیری شخصیت دانشآموزان موثر است
تهران(پانا) - دانشآموز خبرنگار منطقه ۱۳؛ اجرای فعالیت های پرورشی توسط دانشآموزان را در شکلگیری شخصیت آنان موثر دانست و در سال تحصیلی جدید بر فراهم کردن فرصتهای تربیتی و گسترش فعالیتهای پرورشی در مدارس تاکید کرد.

فعالیتهای پرورشی یکی از ارکان مهم سیستم آموزشی کشور ماست و متاسفانه در این سالها در مدارس با وجود کرونا کمرنگتر شده است؛ در همین زمینه پانا با امیرعرشیا آقایی؛ دانشآموز خبرنگار منطقه ۱۳ و از فعالان اجتماعی و فرهنگی در زمینه دانشآموزی، معاونت امور کارگروههای نشریه پاربُد گفتوگو کرد.
امیر عرشیا آقایی درباره فعالیتهای فرهنگی و هنری دانشآموزان عنوان کرد: «قطعا فعالیتهای هنری و پرورشی در شکلگیری شخصیت دانشآموزان تاثیر بسیاری دارد. مسائل پرورشی، با وجود کرونا و آموزش مجازی کمی در مدارس کمرنگ شده است. در حالی که دانشآموزان با انجام فعالیتهای پرورشی میتوانند در درجه اول به خودشان و بعد هم به بقیه کمک کنند. اما نشان دادن هدف اصلی فعالیت پرورشی در مدارس حائز اهمیت است و اجرای فعالیتها باید به گونهای باشد که دانش آموزان توانمند و با استعداد بتوانند با عشق و علاقه به آن جذب شوند.»
آقایی درباره مناسبترین فعالیتهای فرهنگی برای دانشآموزان گفت: «این مسئله مرتبط به استعدادسنجی در مدارس است و بستگی به آن دارد که دانشآموزان زودتر به استعدادهای خودشان پی ببرند. بچهها باید طبق علاقه و استعداد هایشان فعالیتهای هنری را انجام دهند و خیلی از افراد مشهور هم در زمینههای مختلف از دل مدارس بیرون آمدند و با انجام کارهای کوچک توانستند استعداد خود را پرورش دهند و به موفقیت برسند. به نظر بنده مدرسه میتواند رکن اصلی پرورش دانش آموزان در تمام زمینهها باشد.»
وی درباره فعالیت و اهمیت تشکلهای دانش آموزی عنوان کرد: «هدف اصلی انجمنها، تشکلات یا حتی نشریههای دانش آموزی، ایجاد حس مسئولیتپذیری و خودباوری در دانشآموزان است. ما باید به تولید محتواهای تشکلات یا نشریهها هم نیم نگاهی داشته باشیم. شاید یکی از خطرناکترین و بدترین معایب آموزش مجازی از دست رفتن ثبات شخصیتهای دانش آموزان بود و هیچکس هم منکر این قضیه نیست.»
این دانشآموز خبرنگار عنوان کرد: «دانشآموزان با استفاده از این فضا میتوانند این مشکلات را ترمیم کنند. قطعا اگر دانش آموزان در راس این فعالیتها باشند، ما یک کار جذاب و باب میل نوجوانان خواهیم دید و چه بسا خیلی از مشکلات دانشآموزان با استفاده از این امکانات رفع خواهد شد.»
وی در مورد علاقه خود به فعالیتهای اجتماعی گفت: «من خیلی علاقه به فعالیتهای اجتماعی مختلف دارم و در نشریهها و مجامع زیادی فعالیت کردم. اما در حال حاضر در نشریه پاربد فعالیت میکنم. یک نشریهای با ماهیت فضایی جذاب و مفید برای دانش آموزان با حضور نوجوانهایی حرفهای و مشتاق در زمینههای مختلف؛ تمام بچهها متاسفانه تمام کارهای خودشان را با گوشی موبایل انجام میدهند، فیلم میبینند، موسیقی گوش میدهند، کتاب میخوانند و حتی در یک بازه زمانی همرمان درس هم میخوانند. بهنوعی زمان بسیار زیادی را با موبایل سپری میکنند؛ پس اگر نشریههای دانش آموزی بتوانند فعالیتهای منسجم و مستمر انجام دهند قطعا به سود نوجوانان خواهد بود. چون کار و فعالیت نشریه توسط نوجوانان انجام میشود؛ آنها از علایق همسن و سالان خودشان بهتر خبر دارند و میتوانند تولید محتواهای باب میل آنها را انجام دهند. این موضوع هم از اهمیت بالایی برخوردار است.»
آقایی در پایان عنوان کرد: «امیدوارم در مدارس تمامی دانش آموزان بتوانند مسائل پرورشی را در کنار مسائل آموزشی رشد دهند.»
دانشآموز خبرنگار: رادوین مقیمی
ارسال دیدگاه