تامین یک چهارم نیاز پروتئینی کشور توسط عشایر فارس

شیراز (پانا) - مدیرکل امور عشایر فارس، با تاکید بر اینکه تاثیر بحران خشکسالی در جامعه عشایری نگران‌کننده است، گفت عشایر استان نزدیک بر 20 هزار تُن گوشت قرمز که معادل 25 درصد گوشت مورد نیاز استان است را تامین می‌کنند و از آنجا که به دلیل خشکسالی با کمبود علوفه مواجه هستند دام‌های بیشتری را به فروش می‌رسانند.

کد مطلب: ۱۳۰۶۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
تامین یک چهارم نیاز پروتئینی کشور توسط عشایر فارس

عبدالحمید کریمی ادامه داد: از آنجا که بیش از یک چهارم نیاز پروتئینی کشور را عشایر فارس تولید می‌کنند، نیاز است تا توجه جدی به مسئله عشایر در کشور صورت گیرد.

وی تزریق و تخصیص بودجه‌های مصوب به منظور کاهش زیان‌های ناشی از خشکسالی را ضروری دانست و افزود: با توجه به اینکه ۷۰ درصد بحث تغذیه دام وابسته به علوفه است، این حوزه نیازمند رسیدگی و توجه بیشتری از سوی مسوولان و تمامی دستگاه‌ها است.

سالانه حدود 57هزار مترمربع انواع صنایع دستبافت و 260 هزار تُن محصولات باغی را عشایر فارس تولید می‌کنند. مدیرکل امور عشایر فارس با بیان این مطلب ادامه داد: آب شرب عشایر نیز با توجه به خشکسالی‌ها دچار مشکلاتی شده و چشمه‌ها و قنواتی که در سال‌های گذشته در مسیر کوچ و یا در محل اسکان عشایر مورد استفاده قرار می‌گرفته است، در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی خشک شده و آبرسانی به عشایر از طریق تانکر و یا ایجاد شبکه آب پایدار را ضروری کرده است، که امسال در همین راستا در هفته دولت چندین طرح آبرسانی در زمینه تامین آب شرب عشایر در شهرستان‌های جهرم، کازرون و اقلید به بهره‌برداری رسیده است.

کریمی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد جمعیت عشایر کوچنده کشور در فارس به سر می‌برند، جامعه عشایری را در کنار جامعه روستایی و شهری یکی از جوامعی دانست که نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت است و افزود: مسدود شدن ایل راه‌ها زخم بزرگی است که با توسعه شهر، زندگی را برای عشایر سخت و سخت‌تر از قبل کرده است و بی توجهی به این موضوع برای عشایر دردناک است و اگر چه مبتلابه نقاط مختلف کشور است، اما به نظر می‌رسد وضعیت فارس بدتر از این حرف‌ها است.‌

۲۶ هزار و ۷۸۰ خانوار عشایر کوچنده در فارس هستند که به عنوان اولین قطب عشایری کشور ۲.۵ تا ۳ درصد جمعیت فارس را شامل می‌شوند که نقش مولد گونه‌ای در اقتصاد استان دارند و هر سیاه چادر خود یک بنگاه اقتصادی است.

وی گفت: امسال به دلیل نامطلوب بودن وضعیت علوفه ناشی از خشکسالی‌ها، بسیاری از عشایر به منظور زنده ماندن دام‌ها و امرار معاش، کوچ معکوس انجام دادند و یا همانجای قبلی ماندند.‌

مدیرکل امور عشایر فارس همچنین با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، خرید ۲۰ دستگاه تانکر آبرسان برای عشایر استان مصوب شد، افزود: با پیگیری‌ها در حال نهایی کردن ۷ دستگاه هستیم که البته در بحث جذب راننده برای این تانکرها نیز دچار مشکلاتی هستیم.

کریمی در خصوص بحث اهمیت تامین علوفه هم تاکید کرد: ما ادعا داریم سهم عشایر در بحث تامین نهاده‌های دامی باید بیشتر باشد. علاوه بر این باید بحث خرید تضمینی دام و گوشت اتفاق بیفتد؛ در حال حاضر عشایر با بحران فروش دام مواجه هستند و بسیاری برای تامین معاش و علوفه مورد نیاز دامشان مجبور به فروش دام شده‌اند. در این باره اکثرا دام را به واسطه‌ها فروخته‌اند و حتی برخی چک یکساله دریافت کرده‌اند و این به ضرر و زیان عشایر منجر شده و به همین دلیل باید صادرات دام عشایر اتفاق افتد.

وی عنوان کرد: در بحث توزیع سهم آرد عشایر نیز که کاهش یافته بود، از تیرماه ۱۰۰ تُن به سهمیه آرد عشایر استان اضافه شد.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: در مورد توزیع پنل نیز تفاهم نامه‌ای منعقد شده که در زمینه تامین روشنایی، شارژ موبایل و استفاده از حمام خورشیدی، به عشایر کمک کند. تاکنون ۴۵۰ پنل در اختیار ما قرار داده شده و بین عشایر استان توزیع کرده‌ایم، اما اینکه چه مقدار تا پایان سال سهمیه فارس می‌شود، مشخص نیست.

کریمی ادامه داد: در بحث تسهیلات تولید گوشت قرمز نیز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۱۴ درصدی وام برای عشایر در نظر گرفته شده، اما اعتبارات جوابگو نیست. در این باره جمعا ۱۸۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

او همچنین ضمن اتتقاد از تعرض به حریم مراتع عشایری افزود: در بحث ایل راه غرب شیراز به گونه‌ای عرصه بر عشایر تنگ شده که عبور و مرورشان را با مشکلاتی اساسی مواجه کرده است‌. در بحث تداخلات مرتعی، صنایع در مراتع عشایری احداث شده‌اند.

مدیرکل امور عشایر فارس تصریح کرد: تعرض به حریم مراتع عشایری یا با مجوز و یا بدون مجوز در تمام ایل راه‌ها مشاهده می‌شود و تقریبا به ۱۰۰ درصد رسیده است‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار