زوج فرهنگی البرزی در گفت گو با پانا عنوان کردند:
معلم، قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است
کرج (پانا) - یک زوج فرهنگی البرزی که رمز موفقیت خود را عشق و علاقه به معلمی میدانند و عقیده دارند معلم قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت کشور است، عنوان میکنند این قلب اگر از کار بیافتد جریان پیشرفت کشور متوقف میشود.
میرجهانبخش طهمورثی یکی از معلمان البرزی است که ضمن تبریک فرا رسیدن هفته معلم در گفت گو با پانا عنوان کرد: «اردیبهشت سالروز شهادت متفکر و اندیشمند بزرگ جهان اسلام شهید مطهری است که در بُعد علمی گنجینه علوم و معارف است و در بُعد اخلاقی دارای تهذیب نفس،شخصیت خودساخته و دارای روح تعبد و تقید به حدود و مرزهای دینی است.»
وی افزود: «نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می کند،چراکه معلمان جامعه،انسان سازان نسل بعدی هستند، بنابراین نقش آنان به گفته امام خمینی(ره) همچون نقش انبیا برای مردم است.»
طهمورثی در پاسخ به اینکه چرا شغل معلمی را انتخاب کرده اید گفت: « بارها شنیده اید که معلمی شغل انبیا است، بنابراین وظیفه خطیری بر عهده معلمان قرار گرفته است و معلم برای سربلند بیرون آمدن از این وظیفه الهی باید عاشق باشد که با هنرمندی تمام بتواند انجام وظیفه کند. معلمی یکی از شریف ترین و محبوبترین شغل های جهان است که هر روز تقاضا برای آن بیشتر می شود. همچنین معلمی یکی از تاثیرگذارترین مشاغل در دنیا بوده و معلم ها یکی از دوست داشتنی ترین آدم های زندگی هر شخص هستند. واقعا چه شغلی را می توانید پیدا کنید که هم به شما احساس مفید بودن و رضایت از زندگی بدهد و هم نقش بسیار مهمی در جامعه داشته باشید.»
وی تصریح کرد: «معمولا فردی که شغل معلمی را انتخاب می کند، برای حقوق و مزایای مالی آن نیست. در واقع میزان کار و تلاش معلمان با حقوق و دستمزدی که دریافت می کنند، بسیار ناعادلانه است. ولی عشق به معلمی باعث شده معلم ها با کنار گذاشتن تمام ناملایمات و بی مهری ها و دغدغه های زندگی ساعت ها خارج از کلاس درس و مدرسه به دانش آموزان خود فکر کنند و در شرایط سخت مثل شرایط کرونایی برای آنها تولید محتوا داشته باشند. معلمان دائما در حال اندیشیدن و اندیشه ورزی، تغییر و تحول هستند. همراه با این تغییر و تحول، آینده دانش آموزان و آینده کشور را می سازند. وظیفه معلم انسان سازی، درد معلم، فهمیدن، فهماندن و مفهوم شدن است.»
در ادامه منیژه حسینی قهار با بیان اینکه به شغل خود افتخار می کند و آن را عشق می داند بیان کرد: «معلمان با حداقل امکانات مخلصانه فعالیت و کار می کنند و با اشاره به اینکه دلیل اصلی برای انتخاب شغل معلمی، علاقه چندین ساله ام به این شغل بود که هر فردی در انتخاب هر شغل و حرفه ای، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ولی آنچه برای من از اهمیت بسیاری برخوردار بود، عشق فراوان به معلمی است.»
وی با تاکید بر اینکه معلمی هنری آمیخته با ادب است، افزود: «هنری که یک معلم می تواند با گفتار و رفتار و کردار خود، دانش آموز را به سر حد بندگی و اخلاص برساند و طریقه سالم زندگی کردن را به او بیاموزد و چنان نقش بندگی و عبودیت خود را بازی کند که یک دانش آموز با دیدن او به زیبایی های دین خود و دلسوزی پیامبران و همچنین عطوفت الهی پی ببرد.»
حسینی قهار با اشاره به اینکه برخی افراد سطحی نگر بوده و فقط سه ماه تعطیلات معلمان را بازگو می کنند، گفت: « هر شغلی برای خود سختی هایی دارد، فقط کسی آن سختی ها را درک می کند که یا خود و یا یکی از افراد نزدیکش در آن حضور داشته باشد.»
وی ادامه داد: «حرفه معلمی نیز همینطور است. دیگران با دیدن تعطیلات فراوان آن فکر می کنند یک معلم در جامعه کار خاصی انجام نمی دهد و همیشه در حال استراحت است، ولی اگر واقع بین باشیم و خودمان را به جای تک تک معلمین قرار دهیم، خواهیم دید که کار راحتی نیست ، اگر واقعا عشق به کار در بیشتر معلمان و همچنین امید به پاداش های معنوی آن نبود، بعید می دانم کسی به اذیت ها و آزار های آن راضی می شد.»
حسینی قهار با اشاره به سختی های این شغل معنوی افزود: «درآمد کم ، برخورد با انواع استعدادها و توانایی ها که باید در مقابل هر کدام برخورد خوبی داشته باشد، استرس های ایجاد شده از سوی دانش آموزان از جمله سختی های این شغل حساس است.»
طهمورثی با اشاره به مشکلات فرهنگیان و زوج های فرهنگی عنوان کرد:« دغدغه های فکری و معیشتی تاثیر مستقیم در امر آموزش دارد،زیرا آموزش کاملا یک امر انتزاعی است،اگر معلمان آرامش روانی نداشته باشند نمی توانند امر آموزش را محقق سازند و متاسفانه امروز مشکل معیشتی و اقتصادی معلمان یکی از بزرگترین دغدغه های آنان محسوب می شود و نمی توان انتظار داشت معلمی مشکل اقتصادی داشته باشد، اما بیشتر به فکر به روز کردن اطلاعات علمی خود باشد، بنابراین لاجرم به فکر انجام فعالیت های اقتصادی دیگر جهت کسب درآمد است تا تحقیق و مطالعه.»
حسینی قهار در جواب سوال توصیف دنیای معلمی عنوان کرد: «با ورود به دنیای معلمی ،در یک عرصه مادام العمر قدم برداشتید،ممکن است دانش آموزان از شما سوال بپرسند که در شما افکار نوآورانه ایجاد کند و به چالش جدیدی دعوت شوید،مجبورید که روش های جدید را مطالعه کنید و از فنون جدید تدریس بهره بگیرید،در واقع در حرفه جذاب معلمی نه تنها دانش خود را به اشتراک می گذارید،بلکه در طول این راه پر برکت چیزهای جدیدی می آموزید.»
این آموزگار در پایان خاطرنشان کرد:« یک ویژگی مهم و بنیادی معلم، به روز بودن و همگامی با تغییرات تکنولوژی، فرهنگی و اجتماعی است، معلم باید با آخرین روش های آموزشی آشنا بوده و در حد توان آنها را بکار گیرد.»
خبرنگار؛ سید نبی بیناپور
ارسال دیدگاه