دبیر معارف مدرسه آزاده رودهن تاکید کرد:
ضرورت مطالعات گسترده مربیان برای پاسخگویی به سوالات اعتقادی دانشآموزان
رودهن (پانا) - دبیر معارف مدرسه آزاده رودهن، پاسخگویی به چالشها و سوالات اعتقادی و مذهبی دانشآموزان را مستلزم مطالعات گسترده، همهجانبه و جامع کارکنان مدارس به ویژه مربیان تربیتی و دبیران قرآن و معارف دانست.
شهناز ایمانی دبیر معارف دبیرستان آزاده رودهن در گفتوگو با پانا پیرامون مسائل و بحرانهای دینی در بین دانشآموزان گفت: «تربیت دینی در نسل امروز یک نیاز درونی و معنوی است البته با تفاوتهای بسیاری که شایان توجه است، از جمله تفاوتهای فردی، شخصیتی و تربیتی که هر نوجوان دارد. مسلما این تربیت شکل آموزش و یادگیریاش متفاوت است. روند یادگیری آموزههای دینی هم در افراد مختلف متفاوت است. به طور مثال مانند همان رشدی که هفت سال اول زندگی در خانوادها وجود دارد و بسیار حساس و حائز اهمیت است و این رشد و تربیت در خانوادهها به شکلها و در قالبهای مختلف اتفاق میافتد و خاص همان خانواده است.»
وی افزود: «برخلاف باور غلط برخی از افراد تربیت اصولی دینی تنها متصل به رفتن مسجد یا حوزههای علمیه است؛ گرچه این یکی از بهترین راهها است، اما این تفکر به صورت انحصاری مسلما اشتباه و منحرفکننده در شناخت افراد از دین و دینداری خواهد بود و به نوعی آسیب محسوب خواهد شد و اگر این رویه در پیش گرفته شود مسلما فاصله جوان و نوجوان ما از دین بیشتر خواهد شد؛ زیرا هر فرد بر اساس شاخصهای خود تصمیم میگیرد که چقدر هویت دینی و مذهبی را تقویت کند و ارتقا دهد و چیزی که مهم است این مطلب است که ارزشها و آموزهها چقدر برای فرد نهادینه شده، چقدر به آنها پایبند است و میزان درک او از دین تا چه اندازه است و سپس با این شناختها درباره فرد، باید بهترین راه خداشناسی و دین را به او عرضه کرد.»
ایمانی بیان کرد: «در طی ۳۵ سالی که در خدمت نوجوانان و دانشآموزان هستم میتوانم بگویم با توجه به تغییرات عمیقی که بسیار سریع در مسائل فرهنگی و اجتماعی و در زندگیهای مدرن امروزه به وجود آمده است، بهنظر میآید که دانشآموزان فاقد مهارتهای لازم در ارتباط با مسائل دینی و مذهبی هستند؛ به عبارتی دانشآموز در نوعی سردرگمی و گیجی مذهبی و درونیات خود و جامعه قرار دارد، معنای دین و دینداری در نظر دانشآموز گاهی حتی معنی واقعی خود را از دست داده است.»
دبیر معارف مدرسه آزاده رودهن تصریح کرد: «در مدرسه و کلاسهای درس ابتدا باید وارد دنیای ذهنی و شخصیتی دانشآموز شویم، با روحیات او آشنا شویم، افکارش را به درستی بشناسیم و با صمیمیت اصولی، در جایگاه یک مربی مسائل دینی را برای دانشآموز باز کنیم فلسفه هر موضوعی را از دریچه افکار و دنیای خودش، برایش توضیح دهیم و ملموس کنیم تا به خودباوری و شناخت دینی عمیق برسد.»
ایمانی تأکید کرد: «مسلما این خودباوری لازمه درک، یادگیری و نهادینهکردن آموزهها و مسائل دینی خواهد بود. برای این کار باید اندیشهها رشد یابند و بهروزرسانی شوند، باورهای عمقی و بعضا نادرست رایج در بین دانشآموزان بررسی و زمینه ایجاد باورهای درست فراهم شود و در نهایت امکان رفع اشکالات فکری و ذهنی دانشآموز درباره دین و اعتقادات مذهبی برایش فراهم شود.»
وی خاطرنشان کرد: «همانطور که زندگیهای مدرن پیشرفت کرده است، دشمنان ضد اسلام هم ساکت نماندهاند؛ از طریق جنگ نرم وارد مبارزه شدهاند و سعی دارند رخنه در اعتقادات دینی و اسلام کنند و آنها را نشانه گرفتهاند، آنها از طریق ماهواره، فیلمها، سایتهای نامناسب، تبلیغات، ایجاد تفرقه و غیره وارد عمل شدهاند و بسیاری از اقداماتی که انجام میدهند را به حدی جذاب و پر هیجان ارائه میکنند که نوجوانان و جوانان را در مسیر اعتقادی سست کنند و بیشتر جذبشان کنند، تمامی این اقدامات آرام آرام باعث میشود سبک زندگی فرد بهتدریج تغییر کند و به سمت گرایشهای ضد اسلام و دینگریز تمایل یابد.»
این دبیر معارف گفت: «مربیان و دبیران در آموزش و پرورش باید دامنه مطالعات خود را افزایش دهند، توان پاسخگویی به سوالات و چالشهای دانشآموزان را کامل و با تسلط داشته باشند، چرا که هر گونه ضعف میتواند برای آنها معنی درستی افکار و عقایدشان را بدهد، ضمن اینکه بهتر است در مدارس به تناسب و مستمر کارگاههای اعتقادی در زمینههای مختلف با مدرسان و عالمان دینی توانمند برگزار شود. کارگاههایی که علاوه بر جذابیت، بار معنایی و آموزشی بسیاری داشته و بتوانند ارزشهای اساسی را برای دانشآموز نهادینه کند.»
دانشآموز خبرنگار: مهدیس هدایتی
ارسال دیدگاه