به همت سرای محلات منطقه ۱۴ انجام شد

برپایی پایگاه سیار اهدای خون، با هدف کمک به بیماران کرونایی

تهران (پانا) - سرای محلات منطقه ۱۴، در راستای کمک به هم‌نوعان، بیماران کرونایی، ترویج فرهنگ ایثار و اهدای خون، بر پایه شعار «اهدای خون، اهدای زندگی»، اقدام به برپایی پایگاه سیار اهدای خون در منطقه کردند.

کد مطلب: ۱۲۶۰۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
برپایی پایگاه سیار اهدای خون، با هدف کمک به بیماران کرونایی

مرضیه حسینی؛ مدیر سرای محله صاحب الزمان منطقه ۱۴ در خصوص برپایی این پایگاه گفت: «اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا، فعالیت‌ های مختلفی را‌ به صورت گسترده مختل کرده است. از جمله این فعالیت‌ها که در تأمین سلامت جامعه نیز دخالت دارد، اهدای خون است. این در حالی است که کشور و مراکز انتقال خون به جهت تأمین ذخیره‌ خونی مورد نیاز برای نجات جان بیماران سرطانی، مصدومان حوادث رانندگی، مادران در حین زایمان و برخی از افراد مصرف کنندگان همیشگی خون، نیازمند اهدای خون افراد سالم هستند و از آنجا که نذر خون ادبیات مهمی است که چند سالی است وارد فرهنگ نذر و صدقه شده است، به منظور تأمین خون مورد نیاز کشور، از ابتدای ماه رجب پویش نذر خون با عنوان «نجات جان یک انسان، نذر امسال من»؛ پایه گذاری شده است و به تصمیم گیری سرای محلات، پایگاه سیاری با هدف ترویج فرهنگ حسنه اهدای خون و تشویق افراد به این امر مهم و حیاتی اهدای خون افراد سالم در منطقه ۱۴ راه اندازی شده است.»

وی در خصوص مهم‌ترین هدف اهدای خون اذعان کرد: «مهم‌ترین هدف انتقال خون در ایران، تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است. یکی از افتخارات پایگاه سیار انتقال خون در ماه رجب، اهدای بدون چشمداشت و صد در صد داوطلبانه مانند دوران پیش از شیوع کرونا در ایران است. از آنجا که هر ساله در کشورهای مختلف، کمپین های تبلیغاتی مختلفی برای تشویق مردم به این عمل نیک و آگاهی بخشی در این خصوص توسط آگهی های چاپی و شبکه های اجتماعی به انجام می رسد و از افرادی قدردانی می شود که خالصانه، بخشی از وجود خود را به همنوع شان ایثار می کنند، تصمیم گرفتیم که در کنار برپایی این پایگاه سلامت اهدای خون از اهداکنندگان با اهدای پلاکاردهای کوچک، تبریک و تشکر و قدردانی به‌ عمل آوریم.»

حسینی افزود: «طی اطلاعات به دست آمده، با شیوع بیماری کرونا، کاهش ٨ و نیم درصدی اهدای خون در ایران داشتیم که در مقایسه با آمار، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش اهدای خون در کل جهان است. این کاهش چندان نیست. در حالی که در برخی از کشورهای منطقه، ۵۰ درصد هم گزارش شده است تا جایی که کاهش اهدا منجر به پرداخت های تشویقی در بعضی از کشورها شده است. برای مثال صلیب‌ سرخ آمریکا با وجود واکسیناسیون گسترده در آمریکا و عبور از پیک های کرونا، طی بیانیه ای مبنی بر کمبود شدید ذخایر خونی، وضعیت را اضطراری اعلام کرد. برای جذب اهداکنندگان، اقدام به ارائه کارت‌های هدیه و شانس برنده شدن در قرعه کشی و جوایز را کرد. این اقدام صلیب‌ سرخ آمریکا مغایر با تمامی استانداردهای بین المللی و توصیه های سازمان بهداشت جهانی است و می‌توان گفت که از سال ۲۰۲۰، صلیب سرخ آمریکا برای تشویق اهدا کنندگان به اهدای خون، اقدام به انجام تست آنتی بادی رایگان کووید ۱۹ برای تمامی اهدا کنندگان خون کرده است.»

وی در خصوص نحوه فعالیت و خون‌گیری از اهدا‌کنندگان اظهار کرد: «هر فرد به محض مراجعه به پایگاه انتقال خون بعد از سؤال و جواب و در صورت سالم بودن، می‌تواند اهدای خون را انجام دهد که در این زمینه هیچ محدودیتی هم در اهدای خون برای گروه‌های سنی مختلف اعم از بانوان و آقایان وجود ندارد. هر فرد می‌تواند ۴۵۰ سی سی خون در هر مرحله اهدا کند.»

حسینی در ادامه درباره کسانی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و می‌خواهند خون اهدا کنند، تصریح کرد: «این افراد بدانند که با تزریق واکسن سینوفارم و برکت منعی برای اهدای خون ندارند و بعد از رفع عوارض اولیه می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند. همچنین افرادی هم که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق کردند می‌توانند ۱۴ روز پس از تزریق، اقدام به اهدای خون کنند و کسانی هم که به کرونا مبتلا شدند، می‌توانند ۲۸ روز پس از بهبودی اقدام به اهدای خون کنند. تمامی پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مراکز انتقال خون رعایت می‌شود و تجهیزات ما که در پروسه اهدای خون مصرف می‌شود یکبار مصرف و استریل است و کرونا ربطی به اهدای خون ندارد.»

وی در آخر بیان کرد: «اینکه قشر جوان ما افراد سالم جامعه هستند، ما فکر می‌کنیم اگر جمعیت جوان دانشجو جزو اهداکنندگان ما قرار بگیرند، در حوزه اهدای خود دچار مشکل نخواهیم شد. چرا که نشاط دانشجویان در پویش های قبل نشان دهنده مسیر روشنی است که با حضور آنان در امر مقدس اهدای خون خواهیم داشت. امیدوارم که این از خود گذشتگی‌ها، انسانیت، دوستی‌ها و مسئولیت‌پذیری‌های هموطنانمان در مقابل یکدیگر برای همیشه ادامه داشته باشد.»

گفتنی است که هر دو ماه یک بار، این پایگاه سیار با هدف تأمین خون مراکز انتقال خون راه‌اندازی می‌شود.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار