انتخاب رشته تحصیلی؛ سرنوشت سازترین انتخاب دانش‌آموزان پایه نهم است

تهران (پانا) - کارشناس مشاوره منطقه ۱۳، با بیان اینکه هرساله دانش آموزان پایه نهم با چالش انتخاب رشته و در نهایت انتخاب مسیر زندگی خود مواجه هستند؛ انتخاب رشته تحصیلی را سرنوشت سازترین انتخاب دانش‌آموزان پایه نهم دانست.

کد مطلب: ۱۲۵۴۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب رشته تحصیلی؛ سرنوشت سازترین انتخاب دانش‌آموزان پایه نهم است

مژگان نظری؛ کارشناس مشاوره و مدیر مرکز هسته مشاوره منطقه ۱۳، ضمن تبریک دهه فجر، درباره اهمیت هدایت تحصیلی گفت: انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم اولین و مهمترین و سرنوشت سازترین انتخاب دانش آموزان است زیرا در راستای آن انتخاب رشته کنکور، انتخاب شغل و سایر انتخاب‌های فرد تحت تاثیر قرار می گیرد.
نظری درباره نقش هنرستان ها در فرایند هدایت تحصیلی خاطرنشان کرد: مدارس متوسطه دوم به ویژه هنرستان ها نیز با آگاه سازی دانش آموزان مقطع متوسطه اول و به خصوص پایه نهم، در زمینه معرفی رشته های موجود در منطقه، شرایط ورود به این رشته ها، توانمندی های لازم برای ورود به رشته ها و شرایط شغلی و ادامه تحصیل آن می توانند در انتخاب آگاهانه دانش آموزان نقش مهمی را ایفا کنند.
کارشناس مشاوره منطقه ۱۳ ادامه داد: وظیفه مدیران مقطع متوسطه اول تسهیل فرایند هدایت تحصیلی و وظیفه مشاوران اطلاع رسانی و آگاه سازی دانش آموزان است تا بتوانند به وسیله شناخت استعدادها و توانمندی‌های خود، شناخت محیط و امکانات موجود در جامعه و شناخت رشته هاو شاخه های تحصیلی دست به انتخاب بزنند.
وی درباره چگونگی انجام فرایند هدایت تحصیلی برای دانش آموزان گفت: فعالیت های هدایت تحصیلی هر ساله با شروع سال تحصیلی از مقطع متوسطه اول به ویژه برای پایه نهم، با اطلاع رسانی برای دانش آموزان و اولیای آنان آغاز می شود که شامل جلسات متعدد برای دانش آموزان و اولیا، آزمون‌های مشاوره ای، فرم های نظرخواهی، بازدید از هنرستان ها و معرفی مشاغل است. هم اکنون آزمون های مشاوره ای و فرم های نظرخواهی فعال و در حال اجرا می باشد.
مژگان نظری درباره برنامه های در حال انجام کارشناسی مشاوره منطقه ۱۳ در دهه فجر در زمینه هدایت تحصیلی گفت: در کمیته هدایت تحصیلی منطقه مصوب شد که نمایشگاهی برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با رشته های هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش موجود در منطقه در دهه فجر دایر شود. این نمایشگاه در کانال هدایت تحصیلی ویژه مشاورین و مدیران منطقه، در بستر شاد برگزار می شود.
نظری درباره چگونگی انجام این نمایشگاه گفت: طبق جدول زمان بندی و هماهنگی هایی که با مدیران هنرستان های منطقه ۱۳ انجام شده است، هنرستان ها، رشته های خود را به دانش آموزان معرفی می کند و مشاورین هم این مطالب را در کانال مدرسه خود در اختیار دانش آموزان قرار می دهند تا دانش آموزان آگاهانه انتخاب کنند.

*دانش آموز خبرنگار پانا؛ مهسا عزتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار