پدافند غیر عامل در مدارس به صورت مستقیم و غیر مستقیم آموزش داده می‌شود

تبریز(پانا) - رییس حراست اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت پدافند غیر عامل برای اقشار مختلف جامعه از آموزش این نوع پدافند در مدارس به صورت مستقیم و غیر مستقیم خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۷۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد
پدافند غیر عامل در مدارس به صورت مستقیم و غیر مستقیم آموزش داده می‌شود

رئیس حراست اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی صبح امروز در نشست پدافند غیرعامل با اصحاب رسانه گفت: بعد از ۴۴ سال بین ملت و دولت فرقی قائل نیستیم. شما از مسئولین، به عنوان نمایندگان خودجوش مردم شریف ایران باید مطالبه گری کنید تا خدمت کنند.

صفر وحدتی افزود: ۸ تا ۱۴ آبان(هفته دوم آبان ماه) هر سال به عنوان هفته پدافند غیرعامل مشخص شده است و شنبه ۸ آبان روز پدافند غیرعامل، ایران پایدار و روز پدافند غیرعامل نامگذاری شده و در مراسم نمادینی در مدرسه میثاق ناحیه ۳، زنگ پدافند غیر عامل نواخته شد. همچنین هفته بسیج دانش آموزی و ۱۳ آبان را نیز گرامی می داریم. مراسم اجتماع بزرگ ۱۳ آبان روز پنجشنبه این هفته در سنگ فرش مصلی تبریز با رعایت تمامی جوانب بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی در رابطه با کارگروه فرهنگی آموزشی و اجتماعی پدافند غیرعامل توضیحاتی را ارائه داده و گفت: این کارگروه پرجمعیت‌ترین کارگروه در بین دو گروه پدافند غیرعامل بوده و دارای ۴۳ عضو اداری دولتی و نیمه دولتی است که مدیر کل محترم آموزش و پرورش رییس این کارگروه است.

وحدتی ادامه داد: ۳ قرارگاه در حوزه پدافند عامل را در استان داریم. پدافند ۲ نوع است. عامل و غیرعامل که فقط شامل نظامیان نیست و بنابراین پدافند غیرعامل برعهده تک‌تک اقشار مختلف جامعه است. کارگروه فرهنگی- آموزشی در ۵ سال اخیر با کمک دستگاه‌های مختلف نسبت به دوره های قبل فعال تر شده است به طوری که در سال ۹۹ مهمترین مصوبه آن با حضور ۴۳ ارگان که به چهار گروه تقسیم شدند، راه‌اندازی قرارگاه دفاع فرهنگی است. شهرداری، دانشگاه تبریز، سپاه عاشورا و اداره کل فرهنگ و ارشاد در این کارگروه قرار دارند.

وی ضمن اشاره به مزیت های موجود در کارگروه پدافند غیرعامل گفت: کارگروه، محلی برای هم اندیشی و هم افزایی است. مدارس در شهرستان های تبریز، سراب و مرند مرکز رزمایش زیستی بودند و قبل از کرونا در مورد فاسد شدن شیر در مدارس آزمایش انجام می شد. یکی از مسائل علمی در پدافند غیرعامل پراکنده سازی است. ما مراکز حیاتی و مهم را نباید در یک جا جمع کنیم. قبل از کرونا آموزش به جز اردوها که مسئله فرهنگی و پرورشی است، در مدارس خلاصه می شد.

رییس حراست اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اظهار کرد: آموزش غیر مجازی و ایجاد شبکه عظیم شاد که ۸۰ درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده است، در راستای پدافند راه اندازی شدند. و برای کمتر از ۲۰ درصد که نمی‌توانستند از این شبکه به علت مشکلات زیرساختی استفاده کنند، طرح یاریگران آموزش و طرح‌های مکمل دیگر اجرا شد تا اگر کرونا هم از بین برود آموزش غیر حضوری به عنوان مکمل آموزشی باقی بماند تا هزینه های اضافی هم مانند مصرف بنزین و از بین برود.

وحدتی ادامه داد: مراجعه حضوری مردم به ادارات مشکل بزرگی بود که بعد از کرونا بیشتر موارد غیر حضوری شد و ترددهای غیر ضروری حذف شد. پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها است که در قرارگاه دفاع فرهنگی یکی از مراکز است. کارگروه‌ها در سال ۱۴۰۰ ، ۲جلسه نیمه حضوری و مجازی و ۳ جلسه برای قرارگاه دفاع فرهنگی داشته اند.

وی افزود: در طول سال، آموزش پدافند غیرعامل برای همکاران مدنظر است و برای پدافند سایبری آموزش مجازی از ۴۶ هزار نفر، ۲۰ هزار نفر شرکت کرده و گواهی دریافت کرده اند.

وی با اشاره به آسیب های فضای مجازی گفت: در فضای مجازی ۲ نوع آسیب داریم. آسیب اول حالت شکلی و جسمی است. طبق تحقیقات ما در حوزه مشاوره، بیش از حد متعارف در فضای مجازی هستند و آسیب‌های جسمانی و بدنی را شامل می‌شود و آسیب‌های محتوایی و روحی و روانی را نیز داریم. بنابراین در این زمینه قسمت‌های مختلف اداره به ویژه اداره انجمن اولیا و مربیان و اتحادیه انجمن های اسلامی برنامه هایی دارند. طرح کرا یعنی کودک اینترنت قبل از کرونا طرحی بود که با پلیس فتا انجام گرفت و اکنون در شبکه شاد این موضوع ادامه دارد.

وی افزود: در مورد اعتیاد و تحقیقات در مورد شناسایی دانش‌آموزان معتاد، مقام آخر را در کشور داریم و کمترین مقدار در استان ما است. فعالیت مشاوره و تربیت معاونت پرورشی با مشاوران ر مدارس فعالیت می کنند. ولی از نظر تعداد مشاور با کمبود مواجه هستیم. در حوزه امنیتی که مربوط به حراست است، اقدامات لازم را در این مورد انجام می دهیم. همچنین درسی در دوره دبیرستان به نام آمادگی دفاعی داریم که مربیان آن ها از رزمندگان دفاع مقدس هستند و سازمان بسیج دانش آموزی نیز در آموزش دادن و به روز نگه داشتن معلمان در این زمینه فعالیت های خوبی دارند.

وی در آخر خاطرنشان کرد و گفت: در دوره پیش دبستانی که ۴ سال تمام و ۵ تمام را شامل می شود، در محتوای کتاب ها پدافند غیرعامل در قالب داستان به صورت غیر مستقیم آموزش داده می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار