رییس ستاد اقامه نماز کشور:

معلم پرورش دهنده نسل جدید و انسان ساز جامعه است

تبریز(پانا) - نشست صمیمی و دوستانه معلمان و فرهنگیان و دانش آموزان آذربایجان شرقی با استاد قرائتی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۱۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
معلم پرورش دهنده نسل جدید و انسان ساز جامعه است

حجت السلام محسن قرائتی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: معلمی کاری بزرگ است و معلم پرورش دهنده نسل جدید بوده و خواهد بود چرا که آیت الله گلپایگانی در این رابطه می گویند: اگر معلم شوید و نسل نو را دریابید امام زمان راضی تر است تا اینکه مثل بنده، فقیه شوید؛ این یک نشانه از ارزش والای معلمی است.

وی ادامه داد: معلم در مدرسه کار پنج گروه مهندسی را انجام می دهد. ابتدا نسل نو را کشف می کند، استخراج می کند، با زبان ادب دانش آموزان را در عشق معلمی ذوب می کند، با تک تک دانش آموزان کار می کند، تمرین داده و دانش آموزان را به جامعه تحویل می دهد. پس معلم یک نفره کار پنج نفر را انجام می دهد، اما آخر ماه حقوقی ناچیز می گیرد که در ارزش کار آن ها نیست، اما نیت معلمان در این کار نباید پول باشد. تمام مردم دنیا با مسائل مادی و دنیوی کار دارند، همچون برج و طلا و ثروت و ... اما کار معلم با انسان هاست،کار معلم انسان سازی است.

قرائتی ضمن تاُکید بر دانش معلمی گفت: بنده از همکاران خواهشی دارم و آن این است که خود را فارغ التحصیل ندانند، مدارکی همچون دیپلم و لیسانس و ... سواد واقعی نیستند. خداوند در قرآن خطاب به پیامبر می فرماید که تو فارغ التحصیل نیستی، چرا که باید مطالعه متعدد داشته باشید و البته در هنگام مطالعه از کتاب هایی استفاده کنید که نویسنده آن حداقل بالای 30 الی 40 سال تحصیل داشته باشد. مانند کتاب های استاد مطهری مانند کتاب تفسیر نمونه که کتاب هایی هستند که برای جامعه بسیار مفید است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور ضمن توصیه هایی به معلمان، افزود: در بعضی از مواقع نیاز است که با یک دانش آموز به صورت خصوصی حرف بزنیم. چرا که تاثیر گفتگوی رو در رو بیشتر از سخنوری عمومی است. بنابراین با یک اسلام شناس ارتباط داشته باشید تا بتوانید به تمام سوالات نونهالان و نوجوانان پاسخ دهید. گاهی اوقات برای پاسخ به دانش آموزان از داستان استفاده کنید تا کودکان راحت تر مسائل را درک کنند.

وی ادامه داد: وقتی شما چاقو را برداشته و به چشم خود بزنید این عمل در یک ثانیه اتفاق می افتد، اما تاثیر آن ابدی است، گناه هم همین گونه است یک لحظه گناه می تواند شما را تا ابد دچار عذاب کند. این قدرت تفسیر یک معلم است که باید برای دانش آموزان توضیح دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به صفات معلم در کلام الله مجید اظهار کرد: قرآن، صفت معلم را مهربانی می داند و آن را الرحمان می نامد. یعنی یک معلم باید مهربان باشد. یک دانش آموز ممکن است که در کنکور موفق شود و مدرک بالایی بگیرد، اما از نماز چیزی نداند و نسبت به آن بی اعتنا باشد. این مسئله مهمی است چرا که رابطه نسل نو با مسجد و نماز باید قوی باشد و نباید نسبت به نماز بی اعتنا باشد.

وی ضمن تاکید بر نشاط دانش آموزان در یادگیری گفت: مدیران باید برنامه ریزی درسی را طبق نشاط و تمرکز دانش آموزان انجام دهند و از انرژی دانش آموزان در زنگ درست و برای دروس مهم استفاده کنند. در مراجع آموزشی باید از دروس مفید استفاده شود و دانش آموزان با دانش واقعی آشنا شوند، چرا که ظلم زیادی در حق این دانش آموزان شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار