در حاشیه آیین بازگشایی مدارس و نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی:
تجارب دانشآموز در مدرسه؛ شکلدهنده شخصیت و منش اوست
تهران(پانا) - کیان نوروزی؛ رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری، مدرسه را نهاد اصلی در آموزش اجتماعی شدن دانشآموزان برشمرد و لزوم توجه به آن در مدارس را از همین روزهای اول مهر امری کلیدی دانست.
در حاشیه آیین بازگشایی مدارس و نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید که با حضور رضوان حکیم زاده؛ معاون آموزش ابتدایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش؛ علیرضا کاظمی و عبدالرضا فولادوند؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان در دبستان منیره عاصمی در منطقه ۹ برگزار شد، جمعی از نمایندگان مجلس دانش آموزی نیز حضور داشتند.
کیان نوروزی؛ رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری در رابطه با اجتماعی شدن دانش آموزان در مدارس در گفت و گو با پانا، مدرسه را نهاد اصلی در آموزش اجتماعی شدن دانش آموزان برشمرد و لزوم توجه به آن در مدارس را از همین روزهای اول مهر امری کلیدی دانست و گفت: «پس از خانواده، مدرسه نقش بسیار مهمی در زندگی اجتماعی دانش آموزان بر عهده دارد و از عوامل مهم تربیتی و سازنده معیارها و ارزشهای ذهنی و تفکر و راه و روش کودکان و نوجوانان در جامعه به شمار میرود، زیرا دانشآموز بیشتر اوقات زنده و فعال خود را در مدرسه میگذراند و تجارب دانش آموز در مدرسه همراه با تجارب او در محیط خانوادگی شکل دهنده شخصیت و منش او است.»
رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری، تکامل شخصیت دانش آموزان را در فرآیند اجتماعی شدن و ارتباط با سایرین دانست و بیان کرد: «ما نمیتوانیم منزوی، تنها و کاملاً جدا از دیگران به زندگی خود ادامه دهیم. ما در جامعههایی به سر میبریم که هر لحظه از زندگیمان عملاً با دیگران و در ارتباط با آن ها میگذرد. یک انسان رشد یافته، ضمن استفاده از همفکری و همکاری دیگران، به استقلال خویش هم اهمیت میدهد و آن را حفظ میکند.»
وی پس از یادآوری این نکته که فرایند نهادینه شدن فرهنگ در جامعه سبب فرآیند اجتماعی شدن است اذعان کرد: «جنبه های قاطع فرهنگ برای این منظور الگوهای ارزش جامعه اند که فرآیند نهادینه شدن فرهنگ در جامعه سبب فرآیند اجتماعی شدن است و شرایط موثر برای اجتماعی شدن، قرار گرفتن در اجتماعی است که از خود اشخاص قدرتمندتر و مسئول تر است، این مسئله هم از این لحاظ که همراه دانش آموزان نظام اجتماعی نهادینه شده ای را تشکیل می دهند و هم از این نظر که الگوها قبلا به شیوه ای مناسب در شخصیت خود آنها نهاده شده است، بسیار حائز اهمیت است.»
رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری شهر تهران رسالت کمیسیون ارتباطات و فناوری در زمینه اجتماعی شدن دانش آموزان را در تحقق آموزش ارتباط درست و مهارت های ارتباطی به دانش آموزان دانست و اظهار کرد: «برای برقراری ارتباط با دیگران و پرورش مهارتهای ارتباطی راههای ساده ای وجود دارد که با یادگیری آنها به راحتی میتوانید با دیگران ارتباط موثرتری برقرار کنید. اگر مهارت های ارتباطی را در دانش آموزان تقویت کنیم قطعا در فرآیند اجتماعی شدن آنان نقش مهمی ایفا کرده ایم.»
*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان
ارسال دیدگاه