نمایش آنلاین می‌تواند مستند را عمومی‌تر کند

رشت (پانا) - مستندساز برجسته گیلانی معتقد است با توجه به شیوع ویروس کرونا باید از ظرفیت‌های نمایش آنلاین برای نمایش آثار مستند و داستانی مرتبط با ایام محرم استفاده شود.

کد مطلب: ۱۲۰۹۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نمایش آنلاین می‌تواند مستند را عمومی‌تر کند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، الله‌کرم رضایی‌زاده کارگردان و مستندساز گیلانی که تجربه ساخت دو مستند آیینی با موضوع برگزاری مراسم محرم به نام‌های «رسم عاشقی همینه» و «اینجا خورشید می‌درخشد» را در کارنامه هنری خود دارد، درباره ساخت این گونه مستندها بیان کرد: بازتاب آئین‌ها و فرهنگ‌های ملی و معنوی به عنوان بخشی از هویت ایران یکی از رسالت‌های مستندسازان است و فرهنگ عاشورایی یکی از آنها است.

وی با بیان اینکه این آیین‌ها ریشه در تاریخ دارد، ادامه داد: یک مستندساز در وهله اول مانند کاوشگر همیشه به دنبال جستجو است. او در ابتدا یک ایده‌ که بر گرفته از یک واقعیت و رویداد است را در ذهنش پرورش می‌دهد و سپس شروع به ساخت آن می‌کند. بر این اساس وقتی می‌گوییم مستندی در سال ۹۳ ساخته شده در واقع بذر آن چندین سال قبل کاشته شده است. به این معنی که از چندین سال قبل تحقیقات آن آغاز شده و این مسیر خالی از مشکل نبوده است. به عنوان مثال پروسه تامین اعتبار و مسائل مالی به اندازه خودش در تولید یک مستند اهمیت دارد.

این فیلمساز گیلانی با تاکید براینکه مردم‌شناسی و تحقیق لازمه تولید همه آثار مستند از جمله مستندهای آئینی عاشورایی است، گفت: وقتی می‌خواهید درباره آیین‌های مذهبی کار کنید باید تحقیق و آشنایی قبلی با آن مراسم و آیین داشته باشید. البته خودتان می توانید، اهل همان اقلیم باشید یا اینکه چند سال پیش از ساخت اثر نهایی به مشاهده جوانب مختلف آن و جمع کردن اطلاعات بپردازید.

رضایی‌زاده با اشاره به شرایط کرونایی کشور و تاکید به حفظ سلامتی تمامی هنرمندان بیان کرد: در حال حاضر به دلیل فضای موجود و گسترش این ویروس حدود دو سالی است که نتوانسته‌ایم به ادامه ساخت پروژه‌های خود بپردازیم. با این حال تا جایی که اطلاع دارم آیین‌ها با رعایت مسائل بهداشتی در حال انجام است.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: این پیشنهاد بسیار خوبی می‌تواند باشد که در این ایام با توجه به شیوع ویروس کرونا در کنار مراسمات عزاداری که با رعایت پروتکل‌ها در حال انجام است از ظرفیت وجود پلتفرم‌ها برای نمایش آثار فیلم‌های مستند و داستانی مرتبط با ایام محرم استفاده شود و مردم از این طریق در فضای امن خانه به تماشای این نوع فیلم ها بنشینند و به این شکل هم به دیده شدن آثار مستندسازان به شکل عمومی کمک کرده باشند و هم به سلامتی جسم و جان عموم مردم اهمیت داده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار