گفت‌وگو با یک معلم بازنشسته فلاورجانی؛

معلم باید متعهد و در کارش خلوص نیت داشته باشد

فلاورجان(پانا)- اکبر حیدری از معلمان بازنشسته فلاورجانی است که بیش از 40 سال عمر خود را صرف تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این شهرستان کرده‌است و از عشق و علاقه به شغل معلمی می‌گوید.

کد مطلب: ۱۱۹۹۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
معلم باید متعهد و در کارش خلوص نیت داشته باشد

به بهانه پاسداشت از زحمات معلمان بازنشسته به سراغ معلمی رفتیم که بعد از بازنشستگی هم، همچنان همدم دانش آموزان ابتدایی است. اکبر حیدری در سال 1360 وارد تربیت معلم شهیدباهنر اصفهان شد و همزمان در روستاهای شهرستان مشغول تعلیم و تربیت بچه ها بود. درتاریخ 25/10/1390 به مقام بازنشستگی نائل شد و از سال 90 تاکنون نیز به صورت حق التدریس با آموزش و پرورش همکاری دارد. همچنین 5 سال نیز به صورت دونوبته در مدارس تدریس می کرد که با این وجود بیش از چهل سال سابقه تدریس دارد و علاوه بر سمت آموزگاری در پست مدیر مدرسه، بازرس و معلم راهنما نیز فعالیت داشته است. در ادامه گفتگویی صمیمانه با این معلم بازنشسته را می‌خوانیم.

دلیل اینکه شغل معلمی راانتخاب کردید چه بود؟

من همیشه شغل معلمی را دوست داشتم و از همان سنین نوجوانی دوست داشتم شغل معلمی را انتخاب کنم و همچنان نسبت به شغلم علاقه مندهستم و همان عشق و علاقه ای که از ابتدا نسبت به این شغل داشتم هنوز هم در وجودم شعله ور است و با علاقه سرکلاس حاضر می‌شدم. به همین دلیل خسته نشدم و با ذوق کارم را دنبال می‌کنم.

ارتباطتان با دانش آموزان چگونه است؟

ارتباط من با دانش آموزان مانند رابطه پدر و فرزند است و بچه ها را مثل فرزندان خودم می دانم و ارتباطی تنگاتنگ و بسیار صمیمانه با آنها دارم

یک خاطره تلخ یا شیرین از دوران معلمی برایمان بیان کنید.

نزدیک به سی سال پیش در مدرسه زمانیه روستای لارگان معلم پایه اول بودم که دیدم معلم پایه چهارم در حیاط مدرسه مشغول گرفتن امتحان املاء از دانش آموزانش است. همینطور که عبور می کردم متوجه شدم یکی از دانش آموزان هیچ چیزی در برگه امتحانی ننوشته است با معلم مربوطه در میان گذاشتم اعلام بی اطلاعی کرد و گفت همیشه همینطور بوده است، وقتی به چهره دانش آموز نگاه کردم متوجه شدم چشمان دانش آموز مشکل دارد، با هماهنگی مدیرمدرسه و بوسیله جدول چارت Eچشم دانش آموز را معاینه کردم و متوجه شدم چشمان وی خیلی ضعیف است. اولیای دانش آموز را در جریان این موضوع قرار دادیم. آنها هم از این امر اعلام بی اطلاعی کردند. پدر این دانش آموز در جواب گفت:می‌دیدم پسرم بعضی از شبها هنگام دوچرخه سواری داخل جوب آب می رود ولی متوجه دلیل آن نشدم. همین امر باعث شد با پیگیری های انجام شده دانش آموز تحت درمان قرار گیرد و مشکل بینایی این دانش آموز حل شود

آیا اولین روز کاری خود در آموزش و پرورش را خاطرتان هست؟

بله ،به مدت یک‌سال در تربیت معلم آموزش دیدم و سال دوم به عنوان کارورز در مدارس مشغول به کار شدم و اولین مدرسه ای که در آن حاضر شدم، مدرسه عسگریه روستای بجگرد بود که بعد از چندسال تخریب شد،آن زمان معلم پایه سوم بودم و بعد از گذشت چندین سال همچنان با دانش آموزانم در ارتباط هستم.

به نظر شما ویژگی یک معلم خوب چیست؟

یک معلم خوب باید متعهد باشد و در کارش خلوص نیت داشته باشد و برای رضای خدا کار کند. دانش آموزان را با یکدیگر مورد مقایسه قرار ندهد. برخورد معلم به گونه ای باشد که دانش آموزانش از سر ذوق تکالیفشان را انجام دهند و در مقابل دانش آموز خوب، دانش آموزیست که در کلاس درس همه توجه و حواسش به کلاس درس باشد.

محیط کلاس درس برای دانش‌آموزان چگونه باید باشد؟

محیط کلاس باید مفرح و شاد باشد و خسته کننده نیز نباشد. گاهی اوقات می‌بینم کلاس برای دانش آموز خسته کننده شده و با اجرای نرمش‌های ساده کلاس را شاداب نگه می‌دارم، یا در برخی مواقع با هماهنگی مدیر مدرسه به عنوان گردش علمی کلاس درسم را در طبیعت و فضایی سبز برگزار می‌کنم که فضایی مفرح و شاد برای دانش آموزان باشد.

بهترین هدیه ای که روز معلم گرفتید چه بود؟

بهترین هدیه ای که روز معلم گرفتم هدیه ای بود که دانش آموزم روز معلم با ذوق و شوق فراوان یک دسته گل زیبا از گلهای وحشی خودرو که در مزارع می روید با دستان خود چیده بود و روز معلم را تبریک گفت و آن دسته گل را با آن چهره معصومانه خود به من هدیه داد ،من هم دانش آموز را در آغوش گرفتم و بوسیدم و به اوگ فتم بهترین هدیه برای من درس خواندن و اخلاق نیکو داشتن است.

وضعیت تحصیلی دانش آموزان زمان قدیم با زمان حال چه تغییری کرده است؟

وضعیت تحصیلی دانش آموزان جدید با قدیم خیلی متفاوت شده و قابل مقایسه با زمان قدیم نیست. چه از نظر هوشی و چه از نظر امکانات آموزشی که با وجود فضای مجازی، فعالیت دانش ‌آموزان بیشتر شده و فعال هستند در زمان قدیم محوریت اصلی کلاس، معلم بود ولی امروزه مسئولیت بیشتری به دانش‌آموز در کلاس داده می‌شود و اگر به دانش آموزان بها داده شود آینده درخشانی خواهند داشت

به عنوان یک معلم ایثارگر چه مدت در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتید؟

به مدت یازده ماه در مناطق عملیاتی کردستان و جنوب خدمت کردم.

چه توصیه ای برای جوانانی که علاقه مند به شغل معلمی هستند دارید؟

توصیه من برای جوانان این است که اگر می‌خواهند معلمی را بعنوان شغل انتخاب کنند باید با عشق و علاقه و رغبت وارد این عرصه مهم شوند و اگر در شغل معلمی ذوق و شوق و علاقه نباشد، باعث دلسردی و در نتیجه آسیب به دانش‌آموز خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار