معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:
چاقی، تهدیدی جدی برای آینده دانشآموزان است
تبریز (پانا) - معاون تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت برای ایجاد جامعه سالم و فعال در کودکان؛ به یادگیری اصول سواد حرکتی و تو سعه آن نیاز است.
لیلا علی محمدزاده، در گفتوگو با پانا گفت:«شعاری که مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۰ مطرح کردند فقط برای حوزه صنعت نیست و در همه زمینهها تعمیم داده شده است. ورزش، تولید سلامتی و تندرستی است و سلامتی در کنار دانایی و توانایی اساس پیشرفت کشور است.»
وی گفت:« پشتیبانی ها و حمایت ها به ویژه از ورزش همگانی، ورزش دانشآموزی و ورزش قهرمانی باید مد نظر باشد و قوت بگیرد و در این امر مشارکت شود و موانع تا جایی که امکان دارد از سر راه دانش آموزان در رابطه با ورزش از بین برود.»
علی محمدزاده با بیان اینکه امروزه چاقی و کاهش فعالیتهای بدنی به عنوان تهدید جدی در سلامت آینده دانش آموزان مطرح است گفت:« برای ایجاد جامعه سالم و فعال در کودکان نیازمند یادگیری اصول دقیق از مهارتهای حرکتی و ورزشی هستیم. این اصول سواد حرکتی نام دارد. یادگیری و تمرین مهارت های حرکتی بنیادین، مبنای سواد حرکتی است که ابزار مورد نیاز را برای کودکان در جهت توسعه موفقیتهای ورزشی و دستیابی به سبک زندگی سالم فراهم می کند.»
وی افزود:«نتایج تحقیقات نشان میدهد بدون توسعه سواد حرکتی کودکان و نوجوانان در زمان های اوقات فراغت از فعالیتهای بدنی دور میمانند و سرگرمی ها و بازی های غیر فعال را به جای بازی های فعال و پویا انتخاب میکنند و این افراد سبک زندگی غیر فعال در زندگی آینده را انتخاب خواهند کرد.»
این مقام مسئول تصریح کرد:«نداشتن مهارت برای بازی، دلیل اصلی اجتناب دانش آموزان از ورزش و فعالیت های بدنی است. توسعه سواد حرکتی مستلزم همکاری همه افراد از جمله اولیا، مربیان، معلمان تربیت بدنی، پرسنل مدرسه، انجمن های ورزشی و مدیران باشگاهها و همهٔ افراد درگیر در سیستم ورزش است.»
او ضمن تشریح جزئیات طرح کوچ(کنترل وزن چاقی) گفت:«طرح کوچ یا کنترل وزن چاقی، طرحی است که سال قبل اجرا شد و قرار است امسال هم با همکاری مدارس انجام بگیرد. دانشآموزان مشخصات قد و وزن خودشان را برای معلم تربیت بدنی و مربی بهداشت فرستادند و BMI آنها بررسی شد و اینکه در چه نموداری قرار گرفتند "چاق، لاغر، خیلی لاغر،خیلی چاق، و دارای اضافه وزن" اینها همگی استخراج شدند.»
وی با بیان اینکه دانش آموزان در آذربایجان شرقی با مشارکت بالای ۹۸ درصد در این طرح شرکت کردند، گفت: «دانش آموزان به تعداد ۶۸۷ هزار و ۲۳ نفر شرکت کرده بودند که اطلاعات فرستاده شده توسط دانش آموزان به عنوان ترویج سبک زندگی سالم در دو مرحله اولیه و ثانویه در سامانه سناد ثبت شد که نتایج حاصله به این شرح بود. ۶۷.۷۳ درصد دختران دارای وضعیت بدنی مطلوب بودند، ۲۰.۹۱ درصد دانش آموزان دارای اضافه وزن، ۷.۷۵ درصد دانشآموزان چاق ، ۲.۴۱ درصد دانشآموزان لاغر، ۱.۱۷درصد لاغری شدید داشتند.»
علی محمدزاده ادامه داد و گفت:«۵۸.۴۳ درصد دانش آموزان پسر استان دارای وضعیت مطلوب،۲۶.۶۲ درصد دارای اضافه وزن، ۱۳.۱۷ درصد چاق، ۲.۴۸ درصد لاغر و ۱.۲۸ درصد لاغری شدید داشتند.»
وی تصریح کرد:« بالای ۹۵ درصد از مدیران، معاونین اجرایی، دبیران تربیت بدنی و مراقبین سلامت در اجرای این طرح مشارکت داشتند.»
علی محمد زاده با بیان اینکه آذربایجان شرقی از لحاظ مقایسه وزن طبیعی با ۳۲ استان دیگر در رده بیستم و از لحاظ اضافه وزن در رده پنجم،از لحاظ چاقی در رده بیستم و از لحاظ کمبود وزن در رده سی و یکم بود، گفت:« با توجه به نمودار های مقایسه ای نتایج مراحل اول و دوم، میزان درصد وضعیت بدنی کل دانش آموزان استان از لحاظ چاقی و اضافه وزن ۲.۶۰ درصد کاهش و از لحاظ وزن طبیعی ۳.۰۲ درصد افزایش و از لحاظ کمبود وزن و لاغری شدید ۰.۴۲ نسبت به ۴ ماه قبل کاهش داشته است.»
وی گفت:«در استان یک طرح ابتکاری به نام پویش هر مدرسه یک کلاس تربیت بدنی و هر کلاس یک وسیله ورزشی بین مدارس با هدف ارتقای سواد حرکتی در دانش آموزان به راه افتاد.»
او در آخر ضمن اشاره به ارتباط درس تربیت بدنی با سواد حرکتی گفت:«اجرای بهینه درس تربیت بدنی حتماً با سواد حرکتی ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین وجود درس تربیت بدنی با وسایل علمی مرتبط با سواد حرکتی می تواند دانش آموزان را هر چه بیشتر با سواد حرکتی آشنا کند.»
ارسال دیدگاه