در گفتوگو با داوران نخستین جشنواره «معلمانمؤلف» مطرح شد:
معلمان تجارب خود را به صورت مقالات علمی مکتوب کنند
شهرری(پانا)- نخستین جشنواره «معلمانمؤلف» در وزارت آموزشوپرورش، با هدف شناسایی، تجلیل و تکریم از معلمان مؤلف در بهار و تابستان ۱۴۰۰ در حال برگزاری است؛ به همین بهانه دو تن از فرهنگیان آموزشوپرورش ناحیه یک ری که در تیم داوری این جشنواره مشغول هستند، توضیحاتی در خصوص این جشنواره ارائه دادند.
وجیهه حامدی، یکی از داوران حوزه روانشناسی در این جشنواره در گفتوگو با پانا نظر خود را از تجربه حضور در اولین جشنواره معلمان مؤلف چنین بیان کرد:«خدا را شاکرم که تلاشهای همکاران ما در وزارتخانه آموزشوپرورش منجر به شکلگیری این جشنواره شد و سایر همکاران ما در اداره کل شهرستانهای استان تهران کمک کردند که بتوانیم به خوبی شاهد ارزیابی آثار همکارانی باشیم که در تألیف کتاب و ترجمه کتاب درسی فعالیت داشتند.»
او در خصوص روند دریافت و داوری آثار در دبیرخانه این جشنواره اظهار کرد:«دبیرخانه این جشنواره واقع در کانون سمیه شهرری، یکی از مراکز تابعه آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری است؛ تعداد زیادی از کتابهایی که دریافت شدند بعد از تقسیمبندی بین داوران، داوری شدند. هر کتاب توسط دو داور، داوری شد و شاهد آثار خوبی از همکاران فرهنگی بودیم که این امر هم برای ما بسیار نویدبخش است و هم برای جامعه علمی و فرهنگی، که تلاشها و تجربههای همکاران فرهنگی قابل استفاده و در دسترس عموم قرار گیرد.»
در ادامه علیاکبر پیرزاد، یکی از داوران در رشته علوم تربیتی در خصوص برگزاری این جشنواره اظهار کرد:«بروز چنین جرقه و ایدهای در آموزش و پرورش اتفاقی بود که باعث خرسندی است، بطوری که فرایندی در سیستم آموزشی آغاز شده که ماهیتاً و هویتا انگیزه مثبتی در تمام همکاران فرهنگی ایجاد میکند و این حس مثبت، افق دوراندیشی را در سیستم آموزشی همکاران انتقال میدهد.»
حامدی در توصیه به همکاران فرهنگی عنوان کرد:«به تمام همکاران فرهنگی توصیه میکنم که سعی کنند تجارب خود را به صورت مقالات علمی مکتوب کننده و این امکان را برای سایر افراد جامعه فرهنگی کشور و همچنین جامعه دانشگاهی فراهم کنند که بتوانند از تجربیات این عزیزان استفاده کنند.»
او جشنواره معلمان مؤلف را مشوقی برای فرهنگیان دانست و تصریح کرد:« این جشنواره میتواند مشوق بسیار خوبی برای معلمان باشد تا بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و با انتقال تجربیات سازنده در بستر سیستم آموزشی، فرهنگیان با تجربیات همکاران خود آشنا میشوند.»
داور اولین جشنواره معلمانمؤلف بیان کرد:«این جشنواره امسال اولین تجربه ما در حوزه ارزیابی تالیف کتاب بود که مسلما اشکالاتی هم در حوزه برنامهریزی، ساماندهی، زمانبندی و هم در بحث ساختارها و الگوهایی که ارائه میشد، وجود داشت که با نظرسنجی از داوران بود. انشالا در سالهای آتی برطرف خواهد شد. پیرزاد از دیگر نکات مثبت این جشنواره را ارتقا دانش فرهنگیان دانست و افزود: «بهسازی و ارتقاء درونی کیفیت آموزشی معلمان که در نتیجه منجر به بهبودی کیفیت آموزش میشود، از دیگر ویژگیهای برجسته این جشنواره است.»
او دسته بندی کتابها به صورت تخصصیتر و با جزئیات بیشتر را از دیگر ضروریات دانست و ادامه داد:« از دیگر ضروریات لازم در حوزه داوری این بود که در میان داوران نیز ارتباط درونی صورت میگرفت و میتوانستند از نظرات یکدیگر بهرهمند شوند و در مجموع با افق دید بهتری تصمیمگیری جامعتری داشته باشند.
علیاکبر پیرزاد در تاکید بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از معلمان مؤلف اظهار کرد:«لازم است برای همکاران فرهنگی شرکتکننده در این جشنواره مشوقهایی نیز در نظر گرفته شود و مؤلفان برتر از حمایت و پشتیبانی درخور، برخوردار شوند که این مهم تأثیر مثبتی بر کیفیت تولیدات خواهد داشت.»
خبرنگار: سمیه نیکفکر
ارسال دیدگاه