محرومیت دانشآموزان از ارتباطهای اجتماعی و عاطفی از مهمترین پیچوخمهای آموزش مجازی است
مشهد(پانا)- یک کارشناس ارشد ادبیات فارسی و دبیر ادبیات دبیرستان سرافرازان ناحیه۶ مشهد، عدم حضور دانش آموزان در کلاس های درسی و محرومیت از ارتباط چهره به چهره معلمان با دانش آموزان را از مشکلات مهم آموزش مجازی دانست.
نوشین قناعتی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «هر چالشی که ایجاد می شود دارای دو جنبه مثبت و منفی می تواند باشد؛ نکته مثبت آموزش مجازی امکان بهرهوری بیشتر دانش آموزان جهت دریافت مطالب درسی و فهم کاملتر دروس خود است؛ تدریس در فضای مجازی و حضوری متفاوت است، اما اگر سیستم آموزشی ما به گونه ای باشد، که دانش آموزان بتوانند از هر دو شیوه در کنار هم بهره ببرند، قطعاً بهترین نتایج کسب خواهد شد. اما نکته حائز اهمیت این است که عدم برقراری ارتباط عاطفی بین معلمان و دانش آموزان می تواند در بلندمدت مشکلات زیادی را برای دانش آموزان به وجود آورد.»
وی با بیان اینکه همکاران محترم فرهنگی با درایت توانستهاند تا حدودی از این آسیب ها پیشگیری کنند، افزود:«تدریس در فضای مجازی حضور در آکواریومی است که می تواند هم زیبا و هم استرس زا باشد، اما آنچه نباید از نظر پنهان بماند این است که معلمین و دانش آموزان با شناخت و آگاهی از فضای مجازی میتوانند بیشترین بهره را ببرند.»
قناعتی گفت:«دورشدن از روابط اجتماعی و عاطفی به خصوص گروه همسالان یکی دیگر از پیچ و خمهای آموزش مجازی است، امید است با استفاده از روشهای کاربردی مهم این دو شیوه آموزشی یعنی حضوری و مجازی در کنار هم بهترین نتایج در کسب موفقیت برای دانش آموزان فراهم شود.»
این معلم ادامه داد:« در تمام ۲۸ سال سابقه کاری ام با عشق و علاقه سر کلاس حاضر شده ام و با تمام افتخار ۸ سال در مناطق محروم کار کردم و از کارکردن در این مناطق لذت بردم و سختی ها به چشم نیامد هر کاری در دنیا تلخیها و شیرینی خودش را دارد چیزی که این مسیر را برای فرد هموار میکند این است که ما بتوانیم آنچه را که آموختیم به کودکان سرزمینمان بیاموزیم.»
مهلا جلالی
ارسال دیدگاه