مدیرکل آموزش و پرورش استان:

494 میلیارد تومان برای ساخت فضاهای آموزشی در سیستان و بلوچستان هزینه شد

زاهدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد از ابتدای سال جاری تاکنون سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، با اعتبارات ملی و استانی بالغ بر ۴۹۴ میلیارد تومان در حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی هزینه کرده است.

کد مطلب: ۱۱۶۵۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
494 میلیارد تومان برای ساخت فضاهای آموزشی در سیستان و بلوچستان هزینه شد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، نشست کمیسیون امور استانهای جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، رئیس شورای عالی هاسب و مجموعه های خیریه کشوری برگزار شد.

حمیدرضا رخشانی در این نشست سرانه فضای آموزشی استان را 3.3 دهم مترمربع اعلام کرد و گفت: با همه تلاش‌های صورت گرفته این نرخ در سه سال اخیر به صورت منسجم و شکل یافته جهش چشمگیری داشته و نسبت به سنوات گذشته اتفاقات مثبت و ارزنده‌ای رقم خورده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: یکی از مهمترین معضلات پیش روی استان در حوزه دانش آموزی افزایش آمار جمعیت و موالید است که به طور میانگین در هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر دانش آموز در این استان وارد بدنه دستگاه تعلیم و تربیت می شوند.

وی ادامه داد: ۲۰۰ پروژه تعهد شده توسط جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با در نظر گرفتن اولویت‌ها و نیازسنجی صورت گرفته به صورت عادلانه بین شهرستان ها و مناطق استان توزیع شده و عملیات اجرایی آن یا در حال احداث است یا آغاز خواهد شد.

رخشانی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه ساخت و ساز مدرسه در استان تهیه و تدوین سند توسعه فضاهای آموزشی است که به منظور ساماندهی و انسجام مجموعه‌های خیری انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به معضل حاشیه‌نشینی در برخی شهرهای استان خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت حاشیه شهرها، پراکندگی جمعیت و وسعت استان که 11.5 درصد از مساحت کشور و به اندازه وسعت چهار استان است، از جمله چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش در توسعه و تحقق عدالت آموزشی است.

رخشانی افزود: در کنار ورود و حضور خیرین عزیز در سال های اخیر سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعتبارات ملی و استانی توانسته در سال ۹۹ بالغ بر ۴۹۴ میلیارد تومان در حوزه ساخت و ساز فضاها هزینه کنند.

وی آمار دانش آموزان استان در سال تحصیلی جاری را بیش از هشتصد و بیست و پنج هزار نفر اعلام کرد و گفت: از جمله راه های برون رفت از بسیاری از مشکلات آموزش توسعه مدارس شبانه روزی و طرح روستا مرکزی است که در اقدامی ارزنده اخیراً ۱۵ دستگاه خودروی ون توسط بنیاد برکت به سیستان و بلوچستان اهدا شد که کار سرویس‌دهی دانش آموزان ۱۲۰ روستا را انجام خواهند داد.

دبیر شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا افق سال ۱۴۰۵ آمار دانش آموزان استان به یک میلیون و ۱۱۱ هزار نفر برسد که با این رقم حدود ۱۵ هزار و ۷۱۶ کلاس درس کمبود و در حوزه نیروی انسانی نیز رقمی نزدیک به ۱۸ هزار نفر نیرو نیاز خواهیم داشت.

رخشانی بیان کرد: اگرچه در حوزه آموزش و پرورش، سیستان و بلوچستان تبدیل به کارگاه ساخت و ساز مدرسه شده و نهضت مدرسه سازی به راه افتاده است اما با لحاظ همه مولفه های یاد شده هنوز هم نیاز به عزم و اراده محکمتر و ورود جدی همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت وجود دارد.

در این نشست رئیس شورای عالی هاسب (همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان) از مهمترین اهداف ورود مجموعه های خیریه و خیران گرانقدر به حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی در سیستان و بلوچستان را ارتقای شاخص‌های گوناگون آموزشی، تربیتی، پرورشی، ورزشی، رفاهی و غیره به میانگین و نرخ کشوری دانست و بیان کرد: هم اکنون بخش اعظمی از تعهد ایجاد شده توسط جامعه خیرین مدرسه ساز در استان در حال انجام و تعدادی نیز در حال رایزنی با مسئولان و مردم مناطق است که در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

واعظ مهدوی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات احصا شده از فرایند احداث پروژه ها، بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بسیاری از پروژه ها را شاهد هستیم و این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.

وی دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان را مستعد و دارای نبوغ علمی و فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: فرزندان این سامان نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولین و خیرین هستند و اگر به دنبال خروجی و برون‌داد مورد انتظار در آموزش و پرورش این استان هستیم باید بتوانیم از وضعیت موجود وضعیت مطلوب را رقم زنیم.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز ضمن قدردانی از نگاه خیرخواهانه و نیک اندیش خیرین در مجموعه‌های مختلف، اظهار کرد: هر جایی خیرین ورود کرده‌اند همدلی، همراهی، عشق‌ورزی، نوع دوستی و مهربانی جاری شده است.

ناصر قفلی بیان کرد: باید ظرفیت‌های کم نظیر و با ارزش حضور مردم و مشارکت آنها در همه عرصه ها به ویژه حوزه آموزش و پرورش را قدر بدانیم و به نحو شایسته‌ای از آن بهره گیری کنیم.

وی سیستان و بلوچستان را سرزمین با مردمان سخت کوش و صبور و میهن دوست عنوان کرد و افزود: برای فرزندان این استان و این سامان هرچه انجام دهیم کم است و آنان به حق فرزندان شایسته و بایسته هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار