سید علی جعفری*
استفاده از هوش مصنوعی در برگزاری آزمون آنلاین
با شیوع بیماری کرونا و برگزاری آموزش مجازی در تمامی مراکز آموزشی کشور باوجود دغدغههای آموزشی هر چه به فصل امتحانات دانش آموزان نزدیکتر میشویم، نگرانیهایمان نسبت به برگزاری آزمون بیشتر میشود. بنابراین ناگزیر به استفاده از آزمون آنلاین هستیم.
دلیل برگزاری آزمون ایجاد عدالت بین دانش آموزان و بررسی عملکرد آموزشی و یادگیری دانش آموزان است، بنابراین زمانی که ما دسترسی به دانش آموزان برای برگزاری امتحانات نداریم و آزمونهای ما بهصورت آنلاین برگزاری میشود، میتوانیم از هوش مصنوعی جهت بررسی عملکرد دانش آموزان حین برگزاری آزمون استفاده کنیم.
ابزارهای مجازی زیادی جهت برگزاری آزمون آنلاین فراهمشده است، ولی ابزارهای هوش مصنوعی کمک شایانی به برگزاری هرچه بهتر آزمون آنلاین فراهم میکند تا مشکلات قابل پیشبینی در حین برگزاری آزمون را حل کنیم.
قبل از هر توضیحی میبایست مفهوم هوش مصنوعی بهتر درک شود. در واقع هوش مصنوعی به سامانههایی گفته میشود که میتوانند واکنشهایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیهسازی فرایندهای تفکری و شیوههای استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشند.
ابزارهای هوش مصنوعی که میتوان هنگام برگزاری آزمون آنلاین استفاده کرد عبارتاند از:
.۱ دیدن تصاویر دانش آموزان در هنگام برگزاری آزمون آنلاین توسط معلم معلم بهراحتی میتواند دانش آموزان خود را بهصورت آنلاین هنگام برگزاری آزمون مشاهده کند تا بتواند عملکرد دانش آموزان خود را بررسی کند. این ابزار ثبت عملکرد دانش آموزان و نظارت بر رفتار آنها هنگام برگزاری آزمون را برای معلم و مدیریت راحت میکند.
.۲ استفاده از هوش مصنوعی (بینایی تصویر) جهت احراز هویت دانش آموزان. بدین معنا که با توجه به تصویری که قبلاً برای دانش آموزان توسط مدرسه ثبتشده، هوش مصنوعی تشخیص دهد که آیا خود دانشآموز در حال برگزاری آزمون است یا خیر. استفاده از این ابزار در قفلهای تلفن همراه خود زیاد استفاده کردهایم و با استفاده از ماشین بینایی تصویر هویت دانشآموز را بررسی و در صورت عدم تطابق با چهره معرفیشده اجازه شرکت در آزمون به وی داده نمیشود.
.۳ استفاده از موقعیت دانش آموزان (GPS). با این ابزار معلم میتواند موقعیت دانش آموزان را هنگام برگزاری آزمون مشاهده کند و اگر دانش آموزان در موقعیتهای نزدیک به هم در حال برگزاری آزمون باشند سامانه به معلم اعلام وضعیت میکند.
.۴ استفاده از تحلیل پاسخنامه. با استفاده از هوش مصنوعی میتوان دانش آموزان با پاسخنامه یکسان را شناسایی کرد.
.۵ استفاده از ابزار زمان در پاسخگویی. حتی اگر در آزمون آنلاین، ترتیب سؤالات هم متفاوت باشد، هوش مصنوعی تشخیص میدهد کدامیک از دانش آموزان بهصورت همزمان در حال پاسخ به سؤالات یکسان هستند.
.۶ تحلیل پاسخنامه در جهت یادگیری. هوش مصنوعی به معلم کمک میکند با توجه به پاسخ دانش آموزان به سؤالات (سخت/ متوسط / آسان) درک دانش آموزان نسبت به مطالب درسی مشخص شود. این ابزار کمک شایانی به معلم در جهت شناخت مشکلات درسی دانش آموزان دارد.
موارد فوق بخشی از کاربرد هوش مصنوعی است که میتوان در سامانههای برگزاری آزمون آنلاین جهت برگزاری بهتر امتحانات استفاده کرد. بنابراین هوش مصنوعی بخش جداییناپذیری در استفاده از فنّاوری است که بهواسطه بیماری کرونا و آموزش آنلاین نقش خود را در فضای مجازی به نمایش گذاشته است.
*کارشناس آموزشی
ارسال دیدگاه