مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان خبرداد:

اجرای طرح سنجش سلامت حدود ۶۲۳۹ نفر از نوآموزان استان سمنان

بهره برداری پروژه آب درمانی در شهرستان سمنان

سمنان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان خبرداد: طرح سنجش سلامت ۹۹ درصد یعنی حدود ۶۲۳۹ نفر از نوآموزان استان سمنان در شرایط سخت و دشوار کرونایی قرار گرفت و استان سمنان جزء استان های برتر در سطح کشور بوده است.

کد مطلب: ۱۱۴۵۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح سنجش سلامت حدود 6239 نفر از نوآموزان استان سمنان

محمد دستورانی در آیین گرامیداشت هفته معلولان و تجلیل از معلمان، مدیران، مربیان و دست اندرکاران حوزه آموزش و پرورش استثنایی استان سمنان به صورت ویدیوکنفرانسی با حضور سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، با بیان اینکه بنده ناظر بر نیازهای بر حق معلولان هستم، گفت: معلولیت های جسمی، حسی و حرکتی که معلولان دارند، نافی جرعه انسانی آن ها نیست؛ بلکه همه آن ها، انسان های وارسته و شایسته ای هستند که خداوند آن ها را به این نوع آفریده؛ بنابراین محدودیت هایی که در جسم و روح آن ها وجود دارد، از جوهره انسانی آن ها چیزی کم نمی کند.

وی ادامه داد: تصور خودم بر این است که جوهره انسانی این گروه از انسان های عزیز خیلی بیشتر از انسان های سالم بوده و به نوع دیگه ای دنیا رو می بینند، می شنوند و لمس می کنند و حتی حس لامسه آن ها گاهی حس خواندن و گاهی حس شنیدن و دیدن هست. خداوند در عشقی که به انسان ها داشته، اگر به حکمت دری را بسته، تردید نکنید که به رحمت، درهایی را در وجود این انسان های شایسته و وارسته باز کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، با عنوان این مطلب که قدرت پرواز معلولان از انسان های سالم بیشتر است؛ چرا که پرواز، نیازمند قدرت روح است و قدرت دست و پا نمی خواهد. قدرت روح معلولان به مراتب بیشتر از قدرت دست و پای انسان های سالم است، اظهار داشت: معلولیت یک معصومیتی است برای توجه به حضرت دوست و محدودیت نیست.

دستورانی بیان کرد: اندیشه، چشم، گوش و دست و پای انسان های با نیازهای ویژه، کارکردهای خاص خودش را دارد. انسان های سالم قادر نیستند مانند آن ها بوده، مانند آن ها ببینند و مانند آن ها بشنوند و دقت کنند. همه ما باید تلاش و اعتقادمان را به هم پیوند بزنیم تا دانش آموزان با نیازهای ویژه همانند دیگران از امکانات رفاهی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی برخوردار باشند، چرا که این جزء حقوق معمولی آن ها در سطح استان، کشور و جهان است.

وی تاکید کرد: ما باید به معنای واقعی به آن ها احترام بگذاریم نه اینکه ترحم کنیم. واژه ترحم در توجه به معلولان، جایگاه و محلی از اعراب ندارد. اگر به آن ها احترام بگذاریم و آن ها را بزرگ ببینیم، در این صورت اراده آن ها را تقویت کرده و همزمان این کار سبب بالا رفتن توانایی آن ها می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در ادامه افزود: اشتغال و ازدواج معلولین، جزء تکالیفی هست که همه ما باید تلاش کنیم تا آن ها هم از این موهبت ها برخوردار شوند. باید درصدی از امکانات شهر و مدرسه خودمان و محیط پیرامونمان را مناسب سازی کنیم تا آن ها بتوانند استفاده کرده و سرگرم شوند تا به سلامت روحی بهتری برسند؛ در این صورت است که خلاقیت معلولان، استعدادهای هنری، ادبی، علمی و فناوری آن ها بروز کرده و شکوفا می شود.

دستورانی با بیان اینکه جلوه هایی از این موارد را ما هرسال در استان سمنان می بینیم، گفت: دانش آموزان در رشته های مختلف و حتی در کنکور سراسری، رتبه های برتر کشوری کسب کرده اند و این دلیلی بر ادعای ماست که دانش آموزان معلول هیچ چیزی از بقیه کم ندارند و ما هم نباید برای آن ها کم بزاریم. هرجا شرایط برای موفقیت آن ها فراهم نشده، این کم کاری از ما بوده، نه اینکه آن ها چیزی کم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید با تشویق گروه های مختلف و با مشارکت اجتماعی، تلاش کنیم تا دانش آموزان عزیز معلولمان را در مسیر رسیدن به استقلال اقتصادی، احترام اجتماعی و زندگی موفق در آینده یاری کنیم و این مواردی است که همه ما باید پیوسته به آن بیندیشیم و در آن مسیر حرکت کنیم. امکانات لازم را در حدی که داریم برای شکوفا کردن استعدادهای آن ها فراوان فراهم کنیم و هیاهوی زیبای بازگشت به زندگی معلولان را نباید خاموش کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، با عنوان این مطلب که اگر تمام این اقدامات را ما داشته باشیم، می توانیم شوق بازگشت به زندگی در معلولین عزیزمان را زنده کنیم؛ بنابراین نباید مجموعه اقدام و عمل ما در جامعه سبب شود تا یک دانش آموز با نیاز ویژه منزوی شده و شوق زندگی نداشته باشد.

دستورانی گفت: ۲۳ مرکز مستقل، ۱۷ مرکز اختلالات یادگیری و ۲۲۲ نفر نیروی انسانی مستقیم و سایر امکانات مادی و معنوی دیگر، تعلیم و تربیت ۹۹۱ نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در گروه های مختلف استان را تدارک می کنند.

تولید محتوای ۵۵ برنامه در شبکه شاد توسط دبیران استثنایی استان

وی با اشاره به کلنگ زنی جهت احداث مدرسه اوتیسم در مرکز استان، اظهار کرد: در زیست بوم جدید و در شرایطی که ما با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم و خیلی از مسیرها به علت ریزش این ویروس بسته شده است، کار و فعالیت را تعطیل نکردیم و در همین مدت کمتر از یک سال، همکاران بنده در اداره استثنائی استان، ۵۵ برنامه جهت بارگذاری در شبکه شاد تولید کرده و جهت استفاده ارائه داده اند. البته آموزش و پرورش استثنائی استان در ۴ درس تولید محتوا کرده اند که در سطح کشور نیز استفاده خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با یادآوری دیگر اقدامات استان، به بهره برداری پروژه آب درمانی که یکی از کم نظیرترین پروژه ها در مرکز استان است، اشاره کرد و گفت: کسب مدال ها و مقام های کشوری در مسابقات فرهنگی، هنری، ادبی، قرآن و نماز و عترت، توسط دانش آموزان با نیازهای ویژه و هم همکاران استثنایی استان و درخشش آن ها در این عرصه ها برای ما قابل احترام بوده و موجب افتخار است.

دستورانی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی این افتخارات در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نسبت به سال قبل، خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با تمام سختی ها و دشواری ها، مسیر روان تری را طی کنیم.

وی در پایان گفت: دوران شیوع کرونا از ادوات زمانی است که صلاحیت های ما، شایستگی های ما و عیار ما را در مدیریت و راهبری، در معلمی و در کارشناسی ما مورد سنجش قرار می دهد که ما در شرایط دشوار، آیا هنر مدیریت و راهبری درست را داریم یا خیر. قطعا این آزمون به زودی به پایان خواهد رسید و امیدوارم ما در طول این دوره بر روی این برگه امتحانی، به عنوان کسانی که متولی تعلیم و تربیت هستیم، بتوانیم پاسخ هایی را ثبت کنیم که فردا شرمنده نشویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار