پیشنهاد ۳ ساله شدن آموزش زبان انگلیسی در مدارس
زنجان (پانا) - سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه معمولا در روشها و رویکردهای مختلف، آموزش زبان انگلیسی سه جلسه در هفته دنبال میشود گفت: اگر شورای عالی آموزش و پرورش برنامهریزی کند که کل ۵۰۰ ساعت زبان انگلیسی را در سه سال متوسطه اول فشرده کنیم و هفتهای سه جلسه آموزش زبان داشته باشیم، بازدهی بیشتری خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معصومه نجفی پازوکی در برنامه تلویزیونی پرسشگر پیرامون حلقههای مفقوده زبان آموزی در نظام آموزشی گفت: اگر زبان آموزی را به عنوان برنامه درسی در نظر بگیریم باید به مولفههای آن توجه کنیم که یکی از این مولفهها، رویکردهای یادگیری است؛ در این باره رویکرد آوایی و رویکرد کل نگر مطرح است، رویکرد اول آموزش درباره زبان است نه خود زبان اما در رویکرد دوم سخن از واقعیت زبان به میان میآید؛ رویکرد آوایی ۴۰ سال قبل در دنیا زیرسوال رفت و تاریخ انقضای آن فرا رسید.
او افزود: در نظام آموزشی ما آنچه درعمل اتفاق میافتد بیشتر به سمت رویکرد آوایی است. البته در چند سال اخیر به سمت رویکرد کلنگر رفته است اما چون هنوز همه جنبههای آن شناخته نشده است، محتوا به خوبی منتقل نشد و معلم و اولیاء هم نتوانستند به خوبی با آن کنار بیایند.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه مولفه بعدی اهداف است گفت: در رویکرد آوایی هدف توانش دستور زبانی است یعنی دانش زبان اما در رویکرد کل نگر توانش اجتماعی و راهبردی مطرح است یعنی مهارت زبانی. متاسفانه درس فارسی را جزو بدیهیترین دروس فرض میکنند که هرکسی میتواند آن را تدریس کند.
او با اشاره به نتایج آزمون بینالمللی پرلز گفت: در حوزه سواد خواندن از سال ۲۰۰۱ هر دوره نسبت به دوره قبل درجا زدهایم. در سال ۲۰۰۱ از ۳۵ کشور شرکت کننده، سی و دوم شدهایم. سال ۲۰۰۶ بین ۴۵ نظام آموزشی، چهلم شدیم. سال ۲۰۱۱ بین ۴۵ نظام آموزشی سی و هشتم و سال ۲۰۱۵ بین ۵۰ نظام آموزشی، چهل و پنجم شدیم. در این آزمون دانشآموز کلاس چهارم باید متن دو سه صفحهای را بخواند و به سوالات انتهایی پاسخ دهد. یک علت، رویکرد آوایی و نبود اندیشیدن و به دنبال آن عدم درک عمیق فارسی است.
نجفی درباره کنکور سراسری و منابع آن گفت: کتاب نگارش در پایه دوازدهم که هدفش آموزش مهارت نوشتن است از کنکور حذف شد و نتیجه این بود که در مدرسه هم حذف شد. کنکور تعیین کننده شده که فاجعه است. وقتی معلم و دانش آموز میبینند آینده با کنکور رقم میخورد بر روی دروس کنکوری تمرکز میکنند.
او درباره زمان شروع آموزش زبان خارجی از دوره دوم ابتدایی گفت: باید به مناطق دوزبانه توجه کنیم. بزرگترین مشکل آنها در زبان فارسی دوزبانه بودن دانش آموزان است. در یکی از بازدیدها دیدم که دانش آموز چهارم ابتدایی در نوشتن فارسی مشکل داشت. اگر زبان انگلیسی را هم از دوره دوم ابتدایی شروع کنیم چه میشود؟ در این صورت بچههای دوزبانه با مشکل بیشتری مواجه میشوند لذا لازم است تامل بیشتری در این زمینه شود.
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: فرض کنید متناسب با رویکرد تلفیقی آوایی و کلنگر یک بسته آموزش زبان برای دوره ابتدایی طراحی کردهایم، اگر این بسته را به منطقه دو زبانه ببریم چگونه آن را به ۴۰ دانشآموز در یک کلاس تدریس کنیم؟ اگر به رویکرد و اهداف توجه کنیم در بخش اجرا مشکلات زیادی داریم. وقتی ۵۰ دانشآموز در کلاس و در نیمکتهای چهارنفره درس میخوانند سیاستها چطور قرار است اجرا شود؟ .
نجفی افزود: یا باید از ایدهآلها عقب نشینی کنیم یا در اجرا تغییراتی را لحاظ کنیم. مثلا اجرای آزمایشی در برخی مدارس به طور کامل انجام شود و برنامه به صورت پلکانی اشاعه پیدا کند تا به اهداف مدنظر برسیم.
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه معمولا در روشها و رویکردهای مختلف، آموزش زبان انگلیسی سه جلسه در هفته است گفت: اگر شورای عالی آموزش و پرورش برنامه ریزی کند که کل ۵۰۰ ساعت زبان انگلیسی را در سه سال متوسطه اول فشرده کنیم و هفتهای سه جلسه آموزش زبان داشته باشیم، بازدهی بیشتری خواهد داشت.
ارسال دیدگاه