به همت صندوق نوآوری و شکوفایی

گردهمایی بزرگ معرفی و هماهنگی اولین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کربلا-عراق

تهران (پانا) - حمایت‌ از شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فن‌آور، توسعه صادرات، ایجاد زیرساخت‌های حمایتی و حضور قدرتمند در منطقه یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی می‌باشد که در این میان نقش صندوق‌ نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دفتر توسعه کسب‌و‌کار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به عنوان متولی صنعت ICT کشور، دارای اهمیتی بسزایی است. صندوق نو آوری و شکوفایی همواره نقش خاصی را در این میان عهده‌دار بوده و حمایت‌های فراوانی را از شرکت‌های دانش‌بنیان نموده است.

کد مطلب: ۹۲۶۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
گردهمایی بزرگ معرفی و هماهنگی اولین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کربلا-عراق

روزچهارشنبه هفته جاری، 12 تیر 1398 گردهمایی بزرگ معرفی و هماهنگی اولین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کربلا - عراق به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران با حضور مدیران‌عامل شرکت‌های دانش‌بنیان، اعضای اتحادیه و شرکت‌های فن‌آور حوزه ICT، آقای دکتر ملکی‌فر معاون توسعه و سرکار خانم شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، آقای دکتر دباغیان از دفتر نوآوری و سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آقای مهندس استیری مدیرکل دفتر توسعه کسب‌و‌کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه، دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران و مجری برگزاری این نمایشگاه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در این جلسه، دکتر دباغیان به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خانم دکتر شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، مهندس استیری مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس مرادی کارشناس توسعه بازار صندوق نوآوری و شکوفایی، ، مهندس رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، مهندس تکبیری مجری نمایشگاه بین المللی ICT کربلا، دکتر ادیب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران، خانم مهندس سادینا آبایی عضو هیئت مدیره اتحادیه و اپراتور شبکه علمی کشور، بازرسین اتحادیه و اعضای حقیقی و حقوقی اتحادیه حضور داشتند. در این نشست، در خصوص حوزه‌های فعال در نمایشگاه بحث و تبادل صورت گرفت و به شرکت‌هایی که علاقمند به حضور در این نمایشگاه هستند، اطلاعات و حمایت‌های تخصیص یافته ارائه شد.

این جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید شروع و پس از سرود جمهوری اسلامی ایران، مهندس مرادی از صتدوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت نشست مذکور برنامه این گردهمایی بزرگ را اعلام نمودند.

حمایت‌ از شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فن‌آور، توسعه صادرات، ایجاد زیرساخت‌های حمایتی و حضور قدرتمند در منطقه یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی می‌باشد که در این میان نقش صندوق‌ نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دفتر توسعه کسب‌و‌کار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به عنوان متولی صنعت ICT کشور، دارای اهمیتی بسزایی است. صندوق نو آوری و شکوفایی همواره نقش خاصی را در این میان عهده‌دار بوده و حمایت‌های فراوانی را از شرکت‌های دانش‌بنیان نموده است. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به منظور تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، کاربردی نمودن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده/ محصول/بازار از شرکت‌های دانش‌بنیان پشتیبانی و حمایت کرده و خدمات مالی و اعتباری از جمله کمک، تسهیلات و مشارکت برای آنها تامین و در راستای خدمات توانمدسازی این شرکت‌ها حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را تسهیل نموده است.

در این نشست بزرگ نیز که در راستای حضور در نمایشگاه کربلا و با حمایت صندوق برگزار شد در ابتدای نشست، خانم دکتر مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی به معرفی حمایت‌های صندوق از شرکت‌های تولیدی بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور در راستای افزایش توان تولیدی و خدماتی و صادراتی کشور پرداخت.

وی با اشاره به خدمات توانمندسازی صادراتی این صندوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: «حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های گذشته بیشترین خدمات توانمندسازی صادراتی را از صندوق دریافت کرده است.»

شاوردی ادامه داد: «در سال جاری نیز ما حمایت‌های بسیاری برای حضور فعالان این حوزه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در نظر گرفته‌ایم. علاوه بر نمایشگاه عراق، صندوق از حضور هشت شرکت در پاویون نمایشگاه اربیل و دو شرکت به صورت مستقل و به میزان 300 میلیون تومان حمایت کرد. علاوه بر نمایشگاه افغانستان و نمایشگاه باکوتل، یک کمک ۴۰ میلیون تومانی بلاعوض نیز برای نمایشگاه ITU مجارستان در نظر گرفته‌ایم.»

وی همچنین اظهار کرد: «در نمایشگاه ICT عراق نیز حمایت‌های صندوق تا سقف ۲۵ میلیون تومان و به صورت بلاعوض برای هر شرکت دانش‌بنیان متقاضی حضور در این نمایشگاه، منظور شده است. البته سقف کلی حمایت‌های صندوق برای حضور در نمایشگاه‌ها ۶۰ میلیون تومان بلاعوض در سال برای هر شرکت است. علاوه بر حضور در نمایشگاه و گرفتن غرفه، شرکت‌ها می توانند از حمایت‌های اعزام هیئت‌های تجاری به نمایشگاه‌های خارجی و بازدید از این نمایشگاه‌ها نیز استفاده کنند که در این خصوص هر شرکت می‌تواند تا سقف ۱۰ میلیون تومان بلاعوض در سال استفاده کند.»

سپس دکتر دباغیان به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به توصیف شرایط کنونی حاکم بر بنگاه های تولیدی علی الخصوص شرکت های فعال در حوزه ICT پرداخت. وی خاطرنشان کرد که مسئولان مربوطه باید تمامی توان خود را جهت رفع موانع تولید و صادرات به کار گیرند و به حمایت از صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه ویژه ای معطوف نمایند.

سپس دکتر دباغیان به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به توصیف شرایط کنونی حاکم بر بنگاه های تولیدی علی الخصوص شرکت های فعال در حوزه ICT پرداخت. وی خاطرنشان کرد که مسئولان مربوطه باید تمامی توان خود را جهت رفع موانع تولید و صادرات به کار گیرند و به حمایت از صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه ویژه ای معطوف نمایند.

دکتر دباغیان در ادامه بیانات خود سه محور از مطالب خود را ارایه نمودند .در محور نخست به بازار های بین المللی ، چگونگی ورود به بازارهای جهانی و مولفه های آن اشاره نمودند. سپس تفاوت های بازار داخلی و خارجی را با هم مقایسه و حضور بازار بین المللی را مستلزم طراحی و تدوین استراتژی اثربخش دانسته و کلی نگری ، جامع نگری و آینده نگری را از اهداف بلند مدت آن دانسته و اهمیت آن ، تمرکز بر روی بازارها با توجه به تنوع جهانی ، سرعت تغیرات و پیشرفت تکنولوژی را مطرح نمودند .و برای افزایش عملکرد در بازار خارجی به استاندارد سازی انطباقی ، اعتماد سازی ، الزامات کیفیت و اطلاعات حرفه ای در کشورها اشاره نمودند .

دباغیان در محور بعدی به حمایت های مادی و معنوی وزارت ارتباطات اشاره نمودند .و سپس فرایند پی گیری ، مطالبه گری ، نحوه تعاملات ، اقتصاد اشتراکی و نحوه برخورداری از امتیازات و مشوق های حمایتی را تبیین نمودند .

وی در پایان سخنان خود سیاست وزارت ارتباطات را تسهیل گری ، تحرک بخشی و حمایت از صادرکنندگان محصولات فاوا دانستند.

در ادامه جلسه، مهندس استیری مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد نحوه حمایت های این دفتر در راستای توسعه و پیشرفت همه جانبه صنعت ICT اظهار داشت که نوع حمایت ها تقریبا مشابه حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی است و حمایت های این دو نهاد به شکل هم افزایی با یکدیگر صورت می پذیرد.

وی تاکید کرد که این گونه حمایت ها می تواند منجر به کاهش دغدغه های توسعه کسب و کار شود. استیری همچنین اشاره کرد که حدود 70 تا 80 درصد هزینه های اجاره غرفه و غرفه سازی توسط دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های این حوزه که دارای تاییدیه هایی از قبیل دانش بنیان بودن یا فن آور بودن باشند، تقبل می شود. وی افزود که انتظار می رود، وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز بخش عمده ای از هزینه های باقیمانده را تقبل نماید. بکی از دستاوردهای این نشست که وعده تحقق آن از سوی مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داده شد حمایت 200 میلیون تومانی این دفتر از اتحادیه جهت برپایی پاویون حوزه ICT و حضور شرکت های فن آور که امکان حمایت از آنها از طریق صندوق میسر نمی باشد، بود. این حمایت می‌تواند حضور شرکت های فن آور کشور را که در حوزه شرکت های دانش بنیان نمی باشند ولی پتانسیل بسیار زیادی را برای عرضه محصولات خود در بازارهای جهانی را دارند فراهم سازد.

پس از آن، مهندس تکبیری مجری نمایشگاه بین المللی ICT کربلا توضیحات مفصلی درباره برنامه های ستاد برگزاری نمایشگاه کربلا برای این رویداد مطرح نمودند. وی عنوان کرد که این اطلاعات حاصل بررسی های میدانی است که از شهرهای مختلف کشور عراق به دست آمده است و حضور شرکت های حوزه ICT در نمایشگاه کربلا و ارائه توانمندی‌های صادراتی آن‌ها می‌تواند گام موثری برای به ثمر نشستن اهداف فعالان این حوزه باشد.

تکبیری همچنین عنوان کرد که کالاهای قابل ارائه در نمایشگاه مذکور شامل کلیه کالاها و خدمات مرتبط به حوزه ICT از جمله نرم افزار شبکه، خدمات اینترنت، اپلیکیشن، سخت افزار، دوربین مداربسته، فناوری فیبر نوری، هوش مصنوعی، فن آوری تبلیغات، حمل و نقل هوشمند، سوئیچ شبکه و .... می باشد.

وی افزود که بازدیدکنندگان عراقی این نمایشگاه، جمع کثیری از مسئولین عتبات عالیات عراق، اتاق های بازرگانی عراق، مراکز دولتی استان های بابل و کربلا، مسئولین بخش های ایرانی حاضر در عراق، هیئت های سرمایه گذاری کربلا و دیگر استان ها، وزارت کشور، وزارت صنایع، وزارت دفاع، وزارت اتصالات، وزارت آموزش و پرورش، وزارت حمل و نقل،وزارت عالیه، وزارت نفت، وزارت زارعه، پلیس، استخبارات، اپراتورهای موبایل (آسیا سل، اثیر، امنیه، کورک، عراق سل)، بانک ها، بیمارستان ها، دانشگاه ها، هتل ها، شرکت های اینترنتی، شرکت های امنیتی، شرکت های خصوصی، شهرداری ها، استانداری ها، پایانه های حمل و نقل، فرودگاه ها و ... خواهند بود.

تکبیری تاکید کرد که مطابق جلسات و مذاکرات انجام شده، پیش بیتی میشود که بیش از 80 درصد از مجموعه های فوق الذکر در این نمایشگاه حضور خواهند یافت که همین موضوع نشان از امیدواری به نتایج و خروجی های حاصل از نمایشگاه خواهد بود. وی همچنین پرسش های تعدادی از حضار را در این رابطه پاسخ داد.

در ادامه این نشست، مهندس فرامرز رستگار عضو هییت مدیره و دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران با ارائه توضیحاتی در مورد کیفیت و نحوه حضور فعالان صنعت ICT در نمایشگاه های بین المللی و راهکارهای موفقیت شرکت های این حوزه پرداخت. فرامرز رستگار ضمن اعلام این موضوع که همواره اتحادیه و سندیکا به عنوان مکمل هم عمل نموده اند و سندیکا و اتحادیه با دارا بودن تعداد زیادی اعضا مشترک نقش قابل ملاحظه ای را در شکوفایی صنعت ICT کشور داشته اند بیان نمودند که برای حضور در نمایشگاه ها قبل از حضور در نمایشگاه ها می بایست پیش تر برنامه های مدونی صورت پذیرد .

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران اظهار داشتند که در زیر گرمای غیر قابل تحمل تابستان برخی از کشورها و در مدت 4 روز نمایشگاه نه میتوان برنامه ریزی نمود . نه چنین کاری منطقی و عقلایی می باشد . پیش از نمایشگاه می بایست برنامه جلسات با فعالان اقتصادی ، مقامات دولتی ، شناخت بازار ، شناخت بهره برداران واقعی ، پتانسیل بازار هدف شناسایی و قیل از حضور در نمایشگاه این موارد می بایست مورد تحلیل و ارزیابی دقیق قرار گیرد .

در بخش دیگری از این نشست، دکتر ادیب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران با اشاره مختصری به فعالیت های اتحادیه، دغدغه های صنعت ICT و پیشنهادات اتحادیه را برای حضور موفق و نه نمایشی در کشورهای هدف مطرح و خواستار اجرایی شدن آنها و حمایت وزیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری شدند.

رییس هییت مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران برخی از اقداماتی که اتحادیه می‌تواند به واسطه حمایت نهادهای فوق الذکر برای حضور موفق و اجرای پاویون ICT انجام دهد را به شرح ذیل عنوان نمودند.

ایجاد پایگاه صادراتی دائمی در عراق و تخصیص یک دفتر به اتحادیه صادر کنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران به عنوان اصلی‌ترین تشکل صادراتی این حوزه

مطالعه و بررسی بازار کشور عراق از لحاظ جذب کالاها و خدمات قابل صدور حوزه ICT ایران و تهیه فهرست کالاهای قابل عرضه به بازار مزبور

شناسایی و ایجاد تعامل بین صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی و واردکنندگان بالقوه کالا و خدمات از ایران در عراق و بلعکس ( این امر می تواند مشکلات ناشی از انتقال پول را تسهیل نماید و مدل هایی را برای تهاتر یا انتقال بدون دردسر پول فراهم سازد.)

ارائه خدمات مشورتی درباره اقتصاد عراق و تحلیل شاخص های دوینگ بیزنس بانک جهانی به متقاضیان بازار عراق از طریق کمیسیون های صادرات و حقوق / مالی اتحادیه .

ارسال مناقصه های منتشرشده در عراق برای صادرکنندگان یا تولید کنندگان ایرانی از طریق کانال اتحادیه در اسرع وقت.

کمک به معرفی و تبلیغ کالاها و خدمات صادراتی ایران و ارائه نظرات مشورتی در این زمینه به صادرکنندگان ایرانی.

کمک به حل و فصل دعاوی تجاری که بین صادرکنندگان ایرانی و طرف های تجاری آنها در کشور عراق به وجود می آید از طریق اتحادیه و با حمایت دولت از اتحادیه در این خصوص

کمک به برگزاری کارگروه های مشترک، اجلاس های مشترک و همکاری در انعقاد قراردادهای تجاری و تفاهم نامه های مورد نظر با حمایت وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات و سایر سازمان های مرتبط

بررسی مشکلات کالاهای صادراتی ایران یا نقاط ضعف و قوت آنها از طریق نظرسنجی های موردی

گردآوری اطلاعات فنی و تخصصی درباره کالاهای جدید عرضه شده به بازار عراق که امکان ساخت آنها در ایران موجود است و ارسال این اطلاعات به اتحادیه و سندیکا

کمک به ایجاد شورای مشترک بازرگانان ایرانی در حوزه ICT، اتاق های مشترک بین وزارت ارتباطات و اتاق بازرگانی دو کشور ایران و عراق با عضویت دو تشکل اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران و سندیکای صنعت مخابرات ایران در این شورا یا اتاق مشترک که می‌تواند به بسط مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق در حوزه فناوری های نوین ICT کمک کند.

کسب اطلاعات دقیق در مورد فعالیت رایزن های بازرگانی کشورهای دیگر در کشور عراق

ارزیابی نمایشگاه های تخصصی یا بین المللی بر پا شده در کشور عراق با عنایت ویژه به نحوه مشارکت موسسات و شرکت های ایرانی در نمایشگاه های مزبور

تهیه گزارش های تحلیلی پژوهشی درخصوص موضوعات مختلف صادراتی در کشور عراق

گردآوری اطلاعاتی درخصوص سازمان های اقتصادی بازرگانی، تشکل های تجاری، کانال های توزیع کالا، واردکنندگان، عمده فروشان در کشور عراق و کلیه موضوعاتی که آگاهی از آنها می تواند به گسترش تجارت خارجی ایران کمک نماید.

در این مراسم از دو شرکت، صنایع ارتباطی آوا و شرکت سورین که در ماه جاری در نمایشگاه اربیل عراق حضور داشتند دعوت به عمل آمد که توضیحاتی را در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه ارایه نمایند. مهندس اسماعیل نژاد از مدیران شرکت صنایع ارتباطی آوا و مهندس سلطانی مدیرعامل شرکت هوشمند آرنا سورین به طرح انتقادات و پیشنهادات خود در مورد حضور کشورمان و شرکت های حوزه ICT در نمایشگاه‌های بین المللی با توجه به نحوه برگزاری نمایشگاه اربیل پرداختند.

در پایان این نشست و گردهمایی بزرگ که ضمن تقدیر از حضور خانم مهندس آبایی عضو هییت مدیره اتحادیه و اپراتور شبکه علمی کشور توسط مجری همایش صورت پذیرفت، پرسش و پاسخ حاضرین انجام و پاسخ های لازم از سوی مجری نمایشگاه و مسئولین حاضر ارایه گردید و جلسه خاتمه یافت.

گفتنی است که این نشست جهت انجام هماهنگی‌های اولیه برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی ICT کربلا- عراق که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور در بازه زمانی 28 لغایت 31 مرداد 98 برگزار خواهد شد، تشکیل گردید. در این نشست دستاوردهای زیر حاصل گردید؛

تخصیص 25 میلیون تومان حمایت بلاعوض از هر شرکت‌ دانش‌بنیان دارای توان صادراتی متقاضی حضور در نمایشگاه بین‌المللی ICT کربلا-عراق توسط صندوق نوآوری و شکوفایی

تخصیص 200 میلیون تومان از سوی دفتر توسعه کسب‌و‌کار بین‌الملل معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست جمهوری به پاویون ICT جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی ICT کربلا-عراق جهت حضور اتحادیه و شرکت های فن‌آور این حوزه

پیشنهاد تشکیل یک کمیته دائمی با حضور نمایندگان بخش صنفی (اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، سندیکای صنعت مخابرات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور)، نمایندگان بخش دولتی (صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) و نمایندگان بخش خصوصی (شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور) جهت راهبری کارگروه تحقیقات بازار حوزه فاوا عراق(Research Marketing)

پیشنهاد تشکیل پاویون دائمی/پایگاه صادراتی محصولات و خدمات فاوای ایران در کشور عراق با حمایت وزارات ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص بخشی از هزینه ها و حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. مقرر شد مطالعات این طرح توسط اتحادیه انجام و برنامه اجرایی آن تسلیم مسئولین مربوطه گردد.

این نشست ضمن دستاوردهای مهم آن، میثاقی دوباره بین تشکل‌های مرتبط، مسئولین کشور و فعالان اقتصادی حوزه ICT بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار