كارشناس مسائل اجتماعی مطرح کرد؛

توجه به ابعاد مختلف، گذران اوقات فراغت را هدفمند می كند

خبر گزاری پانا:یک كارشناس مسائل اجتماعی گفت: با تبیین صحیح مبانی اوقات فراغت در همه ابعاد، می توان این موضوع را هدفمند و همگام با نیازهای جامعه پیش برد.

کد مطلب: ۸۹۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبر گزاری پانا، جلیل معماریانی گفت: بخشی از وظیفه غنی سازی اوقات فراغت، ساختاری است به این مفهوم كه تمامی دستگاه های مربوطه می بایست با یكدیگر همكاری داشته باشند و با هدف جهت دهی به افكار نوجوانان و جوانان در همه ابعاد به فعالیت بپردازند.

وی افزود: این مهم زمانی قوام خواهد یافت كه از سوی مقامات مسوول، نقشه كلی و كاملی در اختیار ارگان ها قرار گیرد.

معماریانی یكی از اهداف اساسی برپایی نمایشگاه اوقات فراغت و نشاط اجتماعی خراسان رضوی در سال گذشته را نزدیك كردن ارگان ها به یكدیگر معرفی و اظهار کرد: توجه به ابعاد مختلفی مثل هنر، فن، كار، اعتقادات، بهداشت، تغذیه و... در غنی سازی اوقات فراغت، موفقیت نسل جدید در همه عرصه ها را به دنبال دارد.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر رویكردمان در بحث اوقات فراغت فقط سرگرمی می باشد، این در حالی است كه در فرمایشات ائمه معصومین(ع) نیز به همه ابعاد وجودی انسان، توجه نشان داده شده است.

وی با اشاره به اینكه كار نوعی تفریح است، گفت: در صورت تقویت این نگاه، فرهنگ کار و تلاش در بین نوجوانان و جوانان تثبیت می شود و نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.

معماریانی بیان کرد: در بحث اوقات فراغت والدین باید با بررسی رفتار فرزندان، نقاط قوت و ضعف آنان ها را شناسایی کنند، زیرا كارشناسان اوقات فراغت قادرند با برنامه ریزی، در شخصیت كودك توازن برقرار نمایند.

این كارشناس مسائل اجتماعی گفت: الگوی اوقات فراغت بر 4 اصل دانش، بینش، منش و مهارت استوار است و این الگو زمانی مثمر ثمر خواهد بود كه ضمن استفاده از یك بانك اطلاع رسانی كه اطلاعات مورد نیاز خانواده ها را در اختیار آن ها قرار می دهد، برنامه ریزی مدونی هم در این راستا شكل گیرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بعد معنوی در موضوع اوقات فراغت ادامه داد: اگر به همه نیازهای بشر به صورت جامع رسیدگی شود، می توان شاهد پرورش فرزندانی بود كه نسبت به مسائل پیرامون خود نقاد هستند و با دید متفاوتی به دنیای اطراف می نگرند.

او تفكر خطی در مقوله اوقات فراغت را نادرست دانست و افزود: تفكر جامعه ما در این زمینه باید شبكه ای باشد به این مفهوم كه نباید فقط به پر كردن اوقات فراغت به عنوان زمانی برای فعالیت های صرفا فیزیكی و یا فكری نگاه كرد بلكه باید با برنامه ریزی های دقیق نگرش را به صورت شبكه ای در تمام ابعاد گسترش داد و به فرد آموخت باید در زمینه های گوناگون آگاهی داشته باشد.

كارشناس مسائل اجتماعی خراسان رضوی راه موفقیت در غنی سازی اوقات فراغت را در گرو داشتن نگاه جامع از سوی مسوولان دانست و تصریح كرد: مسوولان دخیل در این امر علاوه بر داشتن اطلاعات تخصصی باید اطلاعات كلی نسبت به سایر حوزه ها كه با موضوع اوقات فراغت در ارتباطند نیز داشته باشند.

معماریانی با اشاره به راه طولانی پیش روی استان برای رسیدن به اهداف خود در زمینه پربار کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، بیان كرد: خراسان رضوی در حال حاضر، از نظر شاخصه های تك بعدی رشد قابل قبولی در این زمینه داشته است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار