جلال‌الدین سلیمی

دیپلماسی ورزشی راهکاری برای موفقیت کشورها

جهان در قرن بیست و یکم به همبستگی‌های خاص رسیده است، دیگر ورزش تنها معطوف به خودش نیست و ارتباط نزدیکی با دنیای سیاست پیدا کرده و به یک موضوع روابط بین الملل تبدیل شده است .

کد مطلب: ۸۳۱۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد

جلال‌الدین سلیمی

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

کارکردهای بین المللی ورزش موجب شده تا منابع قدرت نرم در اختیار کشورها قرا بگیرد و از این مورد به عنوان یک ابزار سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی در حوزه ورزش استفاده کنند، به طوری که کشورها از ورزش به ویژه مسابقاتی که جنبه بین المللی دارند (مانند جام جهانی یا المپیک) برای اهداف گسترده خود در موارد کسب قدرت، ثروت و افزایش اعتبار بین المللی استفاده کنند .

این وضعیت باعث ظهور دیپلماسی ورزشی در کنار انواع دیگر دیپلماسی ها شده است که درعرصه مناسبات بین المللی ورزشی نقش خود را بصورت ویژه ایفا کرده است و در پیشبرد اهداف دیپلماتیک کشورها تاثیر بسزایی گذاشته است .

از آنجایی که امروزه ورزشکاران یکی از محبوب ترین چهره ها در کشور خود و حتی در سایر کشورها هستند می توانند تاثیر گسترده ای بر افق دیگر کشورها نسبت به ملت خود داشته باشند و همچنین می توانند در معرفی مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشورهایی که این رویدادها را میزبانی می کنند بسیار اثر گذار باشند و همچنین پیروزی در این رقابت های بین المللی می تواند نشانه ای از قدرت یک کشور در سایر عرصه های مختلف باشند .

شاید دیپلماسی پینگ پنگ مثال خوبی برای این نوع دیپلماسی باشد که برقراری رابطه میان ایالات متحده آمریکا و چین با اجرای معروف به دیپلماسی پینگ پنگ در سال 1972 چینی ها که در جریان مذاکرات صلح ویتنام که توسط هنری کیسنجر مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ریچارد نیکسون به سرانجام رسید را در ذهنتان تداعی کنم که با این نوع دیپلماسی کشور چین توانست به شورای امنیت سازمان ملل متحد راه پیدا کند.

فوتبال اکنون بسیاری از بازی های ورزشی سطح ملی جوامع را در برگرفته و یک رویداد بزرگ ورزشی در سطوح منطقه ای و بین المللی شکل داده است و همچنین اجتماعی ترین و مردمی ترین رشته ورزشی جهان است که هزاران تماشاگر را به ورزشگاه می کشاند و میلیون ها ببیننده را برای تماشای بازی بین دو تیم به پای تلویزیون می نشاند .

با دیپلماسی فوتبال می توانیم اهدافی مانند تقویت دوستی، افزایش سطح روابط بین ملت ها، توسعه تجارت و توریسم و ایجاد صلح و رفاه بین کشورها را ایجاد کنیم .

در این میان وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور خارجه، کمیته ملی امپیک و فدراسیون های ورزشی با هماهنگی یکدیگر می تواند بازی های تدارکاتی در رشته های مختلف و همچنین مسابقات جهانی و اردوهای ورزشی را در کشورهای مختلف را انجام دهند تا درعرصه های ورزشی به موفقیت برسیم و مدال های رنگارنگ جهانی کسب کنیم و پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران را در مقابل چشمان جهان به اهتزاز دربیاوریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار