آیت الله رئیسی در نشست بانخبگان و فرهیختگان قاین:

وادادگی در مقابل فرهنگ بیگانه روشنفکری نیست/نفوذ ایران در منطقه از نوع نفوذ فرهنگی است

تولیت آستان قدس رضوی بابیان این که وادادگی در مقابل آنچه که بیگانگان گفته اند و وادادگی در مقابل فرهنگ بیگانه و وادادگی در مقابل سخنان دیگران روشنفکری نیست گفت:روشنفکر به کسی گفته می شود که دیدگاههای روشنی در جامعه داشته باشد وروشنگر باشد ؛هم خود روشن باشد وهم جامعه را روشن کند.

کد مطلب: ۷۱۱۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپاناازخراسان جنوبی ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جمع نخبگان علمی،فرهنگی،اجتماعی شهرستان قاین اظهارکرد:ایام الله 22 بهمن روز پیروزی حق بر باطل وروزجلوه معجزه الهی است .

وی افزود: برگزاری جشن پیروزی انقلاب در روز 22 بهمن فقط یاد آور خاطره ها و پیروزی های سال 57 نیست بلکه هر سالی با پیروزی هایی همراه است که جلوه ای از اراده الهی برای ملت ایران وگشایشی برای انقلاب اسلامی است.

آیت الله رئیسی درادامه بیان داشت: روز پیروزی انقلاب اسلامی ما همراه با شکر گذاری بر درگاه خداوند متعال برای پیروزی بر فتنه ای جدید که عبارت از نا امیدی مردم نسبت به انقلاب و ناکارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛همراه بود .



وی با بیان این که اگرچه مردم برای جشن انقلاب به میدان آمده بودند اما جلوه ای از پیروزی ها برای ملت وجود دارد واین حضور و حرکت عظیم برای همه وبه ویژه برای فرهیختگان،مسئولان و دست اندرکاران مسئولیت آور است .

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نخبگان ما مسئولیت سترگی را پیش رو دارند که این مسئولیت در رفع مشکلات و تنگناها وبازکردن گره از زندگی مردم توسط جوانان امکان پذیر است.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت:بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب ،امروزه جایگاهی را درمسائل فرهنگی،علمی و اجتماعی در جامعه داریم و می توان تابلویی از این جایگاه علمی وفرهنگی و اجتماعی جامعه را ترسیم کرد.

وی ادامه داد: دررصد مسائل اجتماعی به یک آسیب هایی برمی خوریم که زیبنده نظام اسلامی ومردم وجامعه دینی و فرهیخته ما نیست و باید یک ساز وکار اجتماعی برای رفع این آسیب های اجتماعی پیدا کرد.

آیت الله رئیسی ادامه داد:در حوزه مسائل فرهنگی به عنوان یک ملت با فرهنگ وبا تمدن ،از یک پیشینه قوی وبا اتکال بر فقه اهل بیت عصمت وطهارت واز یک اجتهاد تمدن ساز بهره مند هستیم که می تواند زندگی توام وهمراه با مدنیت را برای جامعه رقم بزند

وی بیان داشت :در حوزه علم وفناوری تلاش های بسیاری شده است اما هنوز هم باید دراین زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.

آیت الله رئیسی با بیان این که گاهی ایده ها و خلاقیت ها وابتکاراتی در برخی از شهر ها وجود دارد که می تواند برای مرکزهم دست آموز باشد گفت: این گونه نیست که فکر کنیم هرچه داریم فقط در مرکز می باشد.

وی ادامه داد: خلاقیت و ابتکار فقط در جایگاه مرکز کشورویا استان ویا مرکز شهر وبخش نیست و اگر ظرفیت های اجتماعی در کشور وکارآفرینی در حوزه مسائل اقتصادی ،علمی و فرهنگی به صورت عادلانه در جامعه توزیع شود خواهیم دید که کسانی هم در روستاها وبخش ها ودورافتاده ترین نقاط هستند که به دلیل استعداد های نخبگی شان می توانند منشاء آثار وبرکات بسیاری باشند ولذا دراین رابطه می توان گفت که اقتضای عدالت اجتماعی در جامعه یعنی این که ظرفیت های عدالت اجتماعی به صورت عادلانه در اختیار همه کسانی که به هر نحو می توانند در جامعه جهشی داشته باشند، ابتکار و خلاقیتی داشته باشند ویا می تواند با نگاه ونوشته ها ارزشمندش وبا یک نظریه علی نظریه پردازی کند ودیدگاههای خلاقانه ای بتواند برای رفع مشکلات جامعه ارائه دهد. قرار گیرد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: افرادی در جامعه هستند که اسم خودرا روشنفکرمی گذارند اما بسیار تاریک فکر هستند و حرف هایی را می زنند که هیچ جامعه ای حرف آنها را نمی پذیرند و مردم نیز حرف آنان را قبول ندارند .

وی بابیان این که روشنفکر به کسی می گوییم که جامعه را رصد کند و جامعه و نیازهای آن را خوب بشناسد و خوب هم بتواند در جامعه نقش آفرینی کند گفت: منورالفکرها کسانی نیستند که مدعی روشنفکری باشند.

آیت الله رئیسی ادامه داد:ما جریان روشنفکر را بسیار جریان پرآسیبی می دانیم ودلیلش این است که حرفهایی از حلقوم این ها بیرون می آید وبر قلم اینها صادر می شود که جامعه تعجب می کند که اینها آیا مارا می شناسند وبا ما حرف می زنند خواسته مارا می دانند ؟درد لایه های اجتماعی را می دانند ؟مشکل وخاسته نگاهشان چیست؟

تولیت آستان قدس رضوی گفت: جامعه نخبگان ونخبگان اجتماعی ما ، در واقع روشنفکران جامعه ما هستند وروشنفکر ونخبه جامعه کسی است که جامعه را رصد کند وبیش از دیگران بفهمد ودرک کند.



وی افزود: روشنفکر کسی است که به موقع نسبت به آسیب های اجتماعی هشدار دهدو به موقع در عرصه اجتماعی نقش آفرینی کند.



آیت الله رئیسی اظهارکرد: جوانی که خانواده را رها می کند ودر سوریه از امت اسلامی دفاع می کند روشنفکر است .

شخصی که در دانشگاه رفرانس های های پایان نامه اش به آیات قرآن ونهج البلاغه وصحیفه سجادیه ودیدگاه بزرگانی که صاحب نظرو صاحب بصر هستند مرتبط است روشنفکراست.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان این که وادادگی در مقابل آنچه که بیگانگان گفته اند و وادادگی در مقابل فرهنگ بیگانه و وادادگی در مقابل سخنان دیگران روشنفکری نیست گفت:روشنفکر به کسی گفته می شود که دیدگاههای روشنی در جامعه داشته باشد وروشنگر باشد ؛هم خود روشن باشد وهم جامعه را روشن کند.

وی افزود: جریان روشنفکری در کشورهای همجوار جریان ضد غرب و ضد تسلط فرهنگ غربی است اما در کشور ما جریان روشنفکری طرفدار فرهنگ غربی است وحرفها وسخنان ونوشتارهایشان کاملا آسیب دارد .

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت:جامعه نخبگان ،یک جامعه تاثیر گذار در جامعه هستند واین افراد باید نسبت به هرگونه معاهده و پیمان وسخنی که دایره نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در درون ودر منطقه وجهان کاهش می دهد و به دنبال محدود سازی دایره نفوذ کلام جمهوری اسلامی ایران در منطقه باشد باید حساسیت داشته باشند. نه این که دلخوش باشیم که توانسته ایم پای یک معاهده را امضا کنیم. وآن هم به چه قیمتی وقرار است چه کاری انجام شود ونسبت به فرهنگ ما ،نسبت به سیاست ما ،نسبت به اجتماع ما چه اتفاقی بیفتد واین دایره نفوذ را چه کسانی رقم زده اند .



قطع یقین این دایره نفوذ به برکت حضور ورشادت های رزمندگان ایجاد شده است و در منطقه وجهان دایره نفوذ ایران آن قدر تاثیر گذار بوده است که در حال حاضر هیچ حرکتی بدون بازیگری ایران امکان ندارد اتفاق بیفتد.

وی گفت: نفوذ ایران از نوع نفوذ قدرت طلبی نیست بلکه از نوع نفوذ فرهنگی است که تحولی در ملت هاست که می خواهند اسلام خواهی وآرمان خواهی و عدالت خواهی داشته باشند.

این نوع نفوذ ،از نوع تحت تاثیر قراردادن دلها نسبت به آرمان وارزش الهی است.

آیت الله رئیسی تحول وحرکت فرهنگی درایران را یک بیداری در منطقه دانست و گفت: این دایره نفوذ به برکت خون شهیدان منطقه بوده است

وی ادامه داد: امروزه جاهلیت مدرنی پیش روی ماست که همان جاهلیت قدیم است و فقط یک سری تفاوت هایی دارد و این که مجهز به علم وفناوری و یک امپراطوری خبری و رسانه ای بسیار قوی به لحاظ مادی است .

آیت الله رئیسی اظهارکرد:انقلاب اسلامی در مقابل جاهلیت مدرن که می خواهد تمام جامعه را تحت تاثیر خود قراردهد و به همه ملت ها می خواهد بگوید" نمی توانیم" ایستاده است.

وی افزود:امروز،جریان رسانه ای در دنیا تلاششان این است که به جوامع بگوید شما نمی توانید و بسیاری هستند که باورشان شده است که اگر گرهی بخواهد در کشور باز شود این گره به دست آنهاست وما در کشور اهل این کار نیستیم.و اینها حتی در سخنرانیهایشان می گویند اگر قرار است کاری شود آنها می توانند و ما در درون مرزهای خودمان نمی توانیم کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: این فرهنگ انظلامی که آنها القا می کنند این است که بگویند شما نمی توانید و روحیه یاس و ناامیدی را بر ملت ها حاکم کنند اما در مقابل این مکتب ،مکتب انتظار را داریم که مکتب توحیدی ومقاومت و ایستادگی ،مکتب دشمن شناسی ودشمن ستیزی است ومکتبی است مبتنی برامید و " ما می توانیم"

وی گفت:این مکتب همان مکتبی است که امام پرچم اعتقاد به مهدویت ودکترین مهدویت را برداشت واین پرچم به دنبال تلاش و فعالیت و مجاهدت و وایستادگی در راه هدف وشکل دادن جامعه ای است که زمینه سازظهور حضرت باشد .

آیت الله رئیسی گفت: ما خود می توانیم تمام موفقیت های عرصه اجتماعی خودمان را رقم بزنیم وبرای استقلال اقتصاد کشور که مشکل داریم شما فرهیختگان و دانشگاهیان می توانید موثر باشید.

وی بابیان این که در عرصه های سیاسی و نظامی و هوا فضا و علم وفناوری موفقیت های زیادی داشته ایم گفت: امادر حوزه اقتصادی مشکل داریم ورهبری هم امسال را سال تولید واشتغال نامگذاری کرده اند و در ماههای آخر سال هستیم و باید گزارشاتی داده شود وآیا با گزارشی که داده می شود آیا توانسته است مشکل فقر و اشتغال را در کشور حل کند؟

آیت الله رئیسی به سخنان اخیر رهبری اشاره وگفت: ایشان فرموده اند آنچه از صدای مردم می شنویم نگرانی مردم از فساد و تبعیض است و با توجه به این که مردم ما همان مردم زمان جنگ هستند ونداشته ها را در صورت نبودن امکانات تحمل می کنند اما وقتی امکانات و ذخایر ملی موجود است دیگر انتظار عدالت اجتماعی دارند.

وی گفت: باید با اتکابه نیروهای جوان کاری کرد که چهره کریه فقر از چهره زیبای کشور برداشته شود وبا یک ساز وکار وبدون توجه به این که کدام قوه هستند رژیم سیستمی فسادرا ریشه کن کرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت:فتنه جدید دشمن نا امید کردن مردم از حکومت و نظام و مسئولین است و همه ما وظیفه داریم با توجه به امکانات و موجودات ومسئولیت ها کشور را به پیش ببریم ومردم هم احساس کنند گرهی از زندگی آنها گشوده شود وقطعا اگر زمینه حضوروکار برای بسیاری از فرهیختگانی که به دلیل نبودن زمینه ،جذب اتاق فکر کشور های مختلف شده اند فراهم شود آنها حاضرند به کشور خود برگردند.


حجت الاسلام علی رحمانی امام جمعه قاین دراین جلسه ضمن تشکر از آیت الله رئیسی جهت حضور در شهرستان قاینات اظهارکرد: خشکسالی های 19 ساله وبیکاری جوانان تحصیل کرده ما را شرمنده کرده است وامیدواریم که دولت مردان برای رفع بیکاری کمر همت ببندند .

وی افزود: مردم در تمام صحنه ها حضر فعال دارند و حضورشان در راهپیمایی 22 بهمن مسئولیت مارا بیشتر کرد .

امام جمعه قاین ضمن سپاس از برنامه هایی که آستان قدس رضوی برای محرومیت زدایی دارند گفت: دولتمردان هم باید برای رفع بیکاری واشتغال تلاش کنند چرا که مردم وظیفه خودرا به درستی انجام داده اند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار