وزیر آموزش و پرورش در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر:

کودکی کردن را به دانش آموزان ابتدایی بازگرداندیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش معتقد است حذف آزمون در دوره ابتدایی کودکی کردن را به دانش آموزان این مقطع تحصیلی برمی گرداند.

کد مطلب: ۷۱۰۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد

سیدمحمد بطحایی در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر درباره تصمیم اخیر در وزارت آموزش و پرورش درخصوص حذف آزمون دوره ابتدایی، اظهار کرد: برگزاری آزمونها و ارائه کتابهای کمک درسی را در مدارس ابتدایی ممنوع کردیم تا مدارس و در واقع خانه دوم دانش آموزان، به مکانی خوشایند و قابل تحمل برای آن ها تبدیل شود.

وی ادامه داد: در چنین اوضاعی دانش آموزان ابتدایی می توانند از کودکی خود لذت ببرند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در پایه هفتم یک میلیون نفر دانش آموز داریم که ۲۵۰ هزار نفر از آنها در این آزمونها شرکت می کردند و این آزمون ها دانش آموزان را دچار شدیدترین فشارهای روحی و روانی برای پذیرش در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی کرده بود و در نهایت پس از این رقابت تنها ۱۵ هزار نفر از آنها قبول می شدند.

بطحایی با اشاره به اینکه دانش آموزانی که در آزمون‌های ورودی پذیرفته نمی‌شدند احساس ناکامی داشتند، گفت: به جای این آزمون‌ها طرح های جایگزینی مانند طرح شهاب وجود دارند که به شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان کمک می کنند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: دانش آموزان با استعدادهای برتر طبق طرح شهاب شناسایی می شوند و چند روز در هفته به شکل ویژه تحت آموزش‌ها قرار خواهند گرفت.

بطحایی درباره فضاهای آموزشی کشور و اوضاع آن طبق سند تحول بنیادین عنوان کرد: فضاهای آموزشی براساس سند تحول بنیادین پیش نرفته که البته این مشکل ناشی از مسائل مالی و کمبود اعتبار است، به همین دلیل همچنان باید از کمک خیران بهره گرفت.

وی درباره نگرانی از حذف مدارس تیزهوشان و رونق مدارس غیردولتی، اظهار کرد: این نگرانی وجود دارد و من به عنوان وزیر آموزش و پرورش وظیفه دارم مراقب باشم تا این اتفاق رخ ندهد. یکی از اقدامات برای آن که مدارس غیردولتی از این اوضاع سوء استفاده نکنند، افزایش نظارت‌هاست.

طراحی سامانه برای نظارت بر مدارس غیردولتی

بطحایی از طراحی سامانه‌ای برای مدارس غیردولتی خبر داد و عنوان کرد: مدارس غیردولتی با این سامانه مورد نظارت دقیق‌ قرار می‌ گیرند تا کوچکترین اجحافی در حق مردم نداشته باشند و در صورت هرگونه مشاهده مشکل با آنها برخورد شود.

وزیر آموزش و پرورش به دستاوردهای انقلاب این وزراتخانه اشاره و عنوان کرد: در آموزش و پرورش اتفاقاتی رخ داده است که در سال‌های پس از انقلاب به ویژه از جهت کمی قابل مقایسه با دوران قبل از آن نیست.

وی گفت: جمعیت دانش آموزی در سال ۱۳۵۸ جمعیتی حدود ۸ میلیون نفر بود که امروز به حدود ۱۴ میلیون نفر رسیده؛ همچنین سهم دختران پوشش تحصیلی ۳۸ درصد بوده که هم اکنون به ۴۸ درصد رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در اوایل انقلاب از هر ۱۰۰ دانش‌آ‌موز در سن تحصیل دوران دبستان، ۳۰ دانش آموز به آموزش دسترسی نداشتند و نرخ پوشش تحصیلی ۷۰ درصد بود که امروز این نرخ به ۹۸ درصد افزایش یافته است.

بطحایی با اشاره به اینکه در میان کشورهای منطقه جزو کشورهایی با نرخ پوشش تحصیلی بالا در دوره ابتدایی هستیم گفت: نرخ باسوادی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته به گونه‌ای که در سال‌های ابتدایی انقلاب نرخ باسوادی جمعیت زیر ۵۰ سال، ۴۸ درصد بود که امروزه این نرخ به ۹۶ درصد رسیده است.

وی با اشاره به تحقق عدالت آموزشی تصریح کرد: عدالت آموزشی در دو بخش کمّی و کیفی مورد توجه قرار می گیرد که در بُعد کمّی تلاش های خوبی داشتیم اما در بُعد کیفی نمی توان قضاوت مطمئنی کرد؛ البته سعی شده است تا دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار دسترسی بیشتری به کیفیت آموزش داشته باشند، اما همچنان چالش‌هایی وجود دارد.

سند تحول بنیادین ابزاری برای تحقق آموزش و پرورش پیشرفته در کشور

بطحایی درباره اجرا شدن سند تحول بنیادین گفت: این سند در سال ۱۳۹۰ ابلاغ شد و جزو معدود اسناد بالا دستی است که به صورت عملیاتی مسیر تحول در آموزش و پرورش را مشخص کرده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در آخرین پایش سند تحول بنیادین دریافتیم ۳۰ درصد این سند را تاکنون اجرایی کرده‌ایم که البته مناسب نیست چراکه امید ما برای رسیدن به آموزش و پرورش پیشرفته از طریق سند تحول بنیادین است.

هدف تعطیلات زمستانی مدارس فقط کاهش آلودگی هوا نیست

بطحایی درباره تصمیم گیری تعطیلی مدارس برای زمان آلودگی هوا در کلان‌شهرها، عنوان کرد: مولفه های بسیاری در تعطیلات زمستانی موثر هستند و تصمیم گیری درباره آن ساده نیست. یکی از اهداف این تعطیلات کاهش آلودگی هواست اما هدف اصلی ما در آموزش و پرورش فقط این موضوع نیست.

وی ادامه داد: این موضوع در آموزش و پرورش بررسی می شود، سپس موضوع تعطیلات را با مجلس درمیان می‌گذاریم و با توجه به اینکه کشور از نظر اقلیمی تفاوت های بسیاری دارد، این اختلاف را می‌طلبد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعطیلات بیش از دو هفته مدارس را به صلاح نمی دانیم، اظهار کرد: تعطیلات بیش از دو هفته اثرات معکوسی در آموزش خواهد داشت. یکی از پیش نیازهای این کار این است که شروع و خاتمه سال تحصیلی هم تغییر کند تعطیلات میان دو نیم سال در اقلیم های مختلف متفاوت خواهد بود. آزمون ها هم به نحوی تنظیم خواهد شد که جابجایی ها مشکل ایجاد نکند.

وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش ساعت آموزش دانش آموزان عنوان کرد: هدف ما این است که کاهش ساعت درسی بین ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت باشد که این تغییر مبتنی بر پایه های مختلف تحصیلی و اقلیم خواهد بود که بخشی از بسته آموزشی شامل تمرین مهارت های زندگی است و برخلاف مهارت های قبلی که ۳۰۰ تا ۳۶۰ ساعت تنظیم شده بود، برنامه جدید بین ۶ تا ۲۴ ساعت خواهد بود. البته مناطق مختلف به دلخواه می‌توانند بسته آموزشی را انتخاب کنند.

بطحایی در ادامه به بودجه سال ۹۷ نیز اشاره کرد و گفت: با همه محدودیت هایی که در بودجه سال آینده وجود دارد، هم دولت و هم نمایندگان پیش بینی های خوبی دیده اند. امیدواریم در سال ۹۷ بتوانیم بر اساس سند تحول بنیادین، پیشرفت های خوبی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش به قانون خدمات کشوری هم اشاره کرد و یادآور شد: این قانون برای بررسی و اصلاح به دولت ارائه شده است. برخی ملاحظات برای یکسان کردن نظام پرداخت ها در آن لایحه دیده شده تا با تصویب این لایحه و تبدیل شدن آن به قانون به مرحله اجرا درآید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار