بازدید وزیر آموزش وپرورش از موسسه مطبوعاتی ایران و پاسخ به سوالات خبرنگاران
تهران (پانا) - در راستای تعامل هرچه بیشترآموزش وپرورش با رسانه ها، وزیر آموزش وپرورش از موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران بازدید کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، سیدمحمد بطحایی دریک دیدار۲ساعته با دبیران و خبرنگاران بخش های مختلف موسسه فرهنگی، مطبوعاتی ایران ضمن بازدید از سرویس های مختلف این روزنامه، به سوالات خبرنگاران در موضوعات مختلف ازجمله؛آزادی دانشآموزان بازداشتی درناآرامیهای اخیر، کاهش تکالیف درسی دانشآموزان ابتدایی، آغاز برنامه مهارتهای زندگی و کاربردی برای دانشآموزان از سال تحصیلی آینده ،تأسیس تلویزیون تعاملی ، ساماندهی صندوق ذخیره فرهنگیان و نیز کارگروه ویژه اقلیتهای دینی در آموزش و پرورش پاسخ داد.
متن پرسش های خبرنگاران وپاسخ وزیر آموزش وپرورش به شرح ذیل است؛
کاهش سالانه ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت در برنامه درسی دانشآموزان
بسیاری از خانوادهها بر این باورند که کتابهای درسی برای دانشآموزان سخت است البته رئیس جمهوری هم به این نکته اشاره کردند که کتابهای درسی ما دانشآموزان را برای ۱۲ سال بعد تربیت نمیکنند. شما قبول دارید محتوا سخت است و باید تغییراتی انجام دهید؟
وزیر آموزش وپرورش همان طور که رئیس جمهوری اشاره داشتند یک بخشی از مطالبی که دانشآموزان در مدرسه میآموزند در زندگی فردی و اجتماعیشان نمیتوانند مورد استفاده قرار دهند. دانشآموزان به موضوعات دیگری نیاز دارند و ما موضوعات دیگری را به آنها میدهیم. یک بخش آن مهارت آموزی است. بچههای ما مهارتهایی را که بتواند بعد از مدرسه به آنها کمک کند را آموزش نمیبینند. باید آموزشهایی را بدهیم تا شغلی را پیدا کنند و در خانه خودشان تعمیرات خیلی مختصر را انجام دهند.متأسفانه دانشآموزان این مهارتها را در مدرسه نمیبینند. شاکله فرمایش رئیس جمهوری این بود که برنامه درسی را به گونهای تغییر دهیم که حافظه محوری و محفوظات دانشی کاهش پیدا کند و بچهها بتوانند طی دوره هایی مهارتهای فنی را یاد بگیرند. نخستین ضرورتش هم فراهم کردن تجهیزات در داخل مدارس است. ما برای سال تحصیلی آینده در۷ استان کار آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان را شروع کردیم. دورههای آموزش مهارتها بین ۶ تا ۲۰ ساعت بین وزارت کار و سازمان فنی و حرفهای کشور طراحی شد که این آموزشها در مدرسه ارائه میشود. بیشترین هدف ما این است که دانشآموزان با مهارتهای یدی انس بگیرند.
برای دوره تحصیلی خاصی این برنامه را طراحی کردید؟
برای متوسطه اول است.البته باید گام وسیع تری در این زمینه بر داریم متأسفانه همانطور که میدانید ما تجهیزات لازم را در همه مدارس نداریم. نکته دیگر این است که ما بین ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت از برنامه درسی را در طول سال کاهش میدهیم تا در این ساعتها به مهارتهای عملی بپردازیم.
برخی از دانشآموزان میگویند تکالیفی که معلمان برای خانه میدهند بسیار زیاد است البته خانوادهها هم بر این نکته اشاره میکنند. شما برای اینکه حداقل در پایه ابتدایی این حجم کاهش پیدا کند برنامهای دارید؟
دانشآموزان پایه اول تا سوم نباید در خانه تکلیف انجام دهند. همه تکالیف باید در مدرسه اتفاق بیفتد و در خانه کتاب و روزنامه بخوانند. باید داستانهای کودکانه را آماده کنیم که دانشآموز درخانه آنها را بخواند و در مدرسه برای دانشآموزان تعریف کند. البته باید بگویم تغییر در آموزش و پرورش بسیار کند و سخت است. کوچکترین تغییری که میخواهید بدهید باید کلی انرژی بگذارید. با این همه سعی کردیم که برای سال آینده یک فضای این چنینی را برای مدارس ایجاد کنیم. البته معتقدم دانشآموزان اول ابتدایی نباید کیف به مدرسه بیاورند. امیدواریم که بتوانیم این موضوع را در سال آینده نهادینه کنیم.
موضوع مهم این روزهای معلمان بحث صندوق ذخیره فرهنگیان است. خبرهایی میرسد که کمیته تحقیق و تفحص صندوق در مسیر راه منحرف شده است. چرا نمی خواهند به طور شفاف این موضوع را روشن کنند؟
ما هم منتظر گزارش تحقیق و تفحص مجلس هستیم. البته نمایندگان مجلس هم به این موضوع واقف هستند که اگر قرار است تحقیق و تفحصی صورت بگیرد این تحقیق باید از کل سنوات صندوق اتفاق بیفتد که شائبه سیاسی بودن تحقیق رد شود. یعنی اگر تحقیق و تفحص مربوط به یک دوره زمانی مشخص در یک دوره ریاست جمهوری باشد و به قبل و بعدش کاری نداشته باشد این شائبه سیاسی بودن را تقویت میکند. پیام اصلی تحقیق و تفحص را مخدوش میکند ما منتظر گزارش نهایی هستیم که بدانیم در چه زمانی اتفاق افتاده و حجم تخلف چقدر بوده است.
در جریان هستید که چه زمانی آماده میشود؟
من هم منتظرم.
شما تأکید کردید که دوره های قبل از دولت یازدهم را هم بررسی کنند؟
در جلساتی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور داشتم هم من و هم نمایندگان عضو کمیسیون این موضوع را یادآور شدند که تحقیق و تفحص دامنهاش باید همه سال های صندوق را در بربگیرد. فکر میکنم بعد از بودجه سال ۹۷ مجلس گزارش تحقیق و تفحص را اعلام کند. با این همه ما به این نتیجه رسیدیم که باید اعتماد معلم ها را جلب کنیم تا بهعنوان نماینده در هیأت امنا عضو شوند. برای همین دونفر از معلمان میتوانند وارد صندوق ذخیره فرهنگیان شوند. نمایندههای آنها در هیأت امنا ناظر فعالیت صندوق هستند.
شما کمیتهای را در وزارت آموزش و پرورش تشکیل دادید که به موضوع و مشکلات اقلیتها بپردازد. بیشترین مشکلات اقلیتها چه موضوعاتی است؟
کمیته اقلیتها خیلی خوب کارش انجام می شود. برخی از مشکلات در برنامه کتابهای درسی و محتوا بوده است که مستقیماً این موضوع را حل و بررسی میکنیم. طراحان درسی را خواستیم و گفتیم در کتابها موضوعاتی مناقشه برانگیز وجود دارد حتی در یکی از کتابها یک مطلبی بود که هیچ ارتباطی به اصول و عقاید برادران اهل سنت نداشت اما یکجوری کنایه میزد و این شائبه وجود داشت این کنایه است این را هم تصحیح کردیم.
در حوزه نیروی انسانی چطور؟
علت اصلی تشکیل کمیته این است موانعی که برای نیروی انسانی وجود دارد، برطرف شود.چرا که برای بخش عمده ای از هموطنان ما که اهل سنت هستند،باید این موانع برداشته شود. در حوزه نیروی انسانی این بحث وارد خواهد شد در سه جلسه ای که داشتیم محتوای کتابهای درسی اهل سنت برای ما مهم بوده است و ما میخواهیم از نیروهای خلاق اهل سنت که برادران دینی ما هستند در پستهای عالی آموزش و پرورش استفاده کنیم. البته بخشی از آن به نهادهای بیرون از آموزش و پرورش مربوط میشود و با آنها تعامل کنیم تا مشکلات برطرف شود به نظرم خیلی از مسائلی که ما را اذیت کرده است واقعاً با پیگیری قابل برطرف شدن است.
این روزها بحث کنکور بسیار داغ است وزارت علوم میگوید وزارت آموزش و پرورش نمیتواند سوابق تحصیلی را ارائه دهد و آموزش و پرورش هم بر این باور است که وزارت علوم باید شرایط حذف کنکوررا فراهم کند آیا عزم جدی برای حذف کنکور در کشور وجود دارد؟ در سوی دیگر مؤسسات کنکور هستند که سود بالایی از این موضوع میبرند؟
منافعی که افراد و مؤسسات در کنکور دارند بسیار زیاد است. برخی از مؤسسات سنگاندازی میکنند. تهدید و تخریب میکنند.تهمتهای زیادی زده میشود این موارد طبیعی است چون منافع آنها به خطر میافتد. واقعاً ما و وزارت علوم در تلاش هستیم تا کنکوررا به شکلی که موجود است کنار بگذاریم. اخیراً مجلس و کمیسیون آموزش جلسهای گذاشته بود آنجا قرار شد ظرف مدت یک ماه آینده نقشه راه خودمان را برای حذف کنکور ارائه دهیم. این نقشه راه نشان میدهد کنکور چه سالی حذف میشود. نخستین جلسه هم همین هفته با وزارت علوم خواهد بود.
موضوع آسیبهای اجتماعی بسیار مهم است متأسفانه راهکارهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس به خوبی برای خانوادهها و مردم توضیح داده نمیشود. انگار این موضوع جزو خط قرمزهای وزارتخانه است با توجه به اینکه آسیبهای اجتماعی بین دانشآموزان هر روز بیشتر میشود برنامه شما برای آگاهسازی دانشآموزان در این بخش چیست؟
بهعنوان یک آموزش و پرورشی که ۳۵ سال در این سیستم کار کردم به این واقعیت تلخی که شما گفتید اعتراف میکنم. آموزش و پرورش بهدلایل مختلف همواره نگران این موضوع بوده که بخواهد به این بحث آسیبهای اجتماعی بپردازد در مقابلش این را هم بگویم که آسیبهای اجتماعی در مدارس فراوانیاش در حدی که این قدر صحبت میشود نیست. اما آنقدر مهم است اگر یک دانشآموز هم درگیر آسیب شود باید به آن توجه داشت. ما یک کار خوبی را شروع کردیم و آن تلویزیون تعاملی است که برنامههای آغازینش اختصاص به آسیبهای اجتماعی دارد. برنامه ترکیبی است که در آن مستندی از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان و راهکارها و پیشگیریهای لازم ارائه میشود. همچنین شناخت ویژگیهای جنسیتی برای دانشآموزان یک ضرورت است.اما بنا به ملاحظات خاصی که ما در دوره آموزشی داریم باید دقت بیشتری در این حوزه داشته باشیم. ما با ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی برنامههایی را آماده کردیم که این برنامهها در بستر کاملاً تعریف شده برای خانوادهها است.
کجا پخش میشود؟
این فیلمها را نمیتوان در صدا و سیما پخش کرد. ما برنامه را برای «ایپی تی وی » تهیه کردهایم تا برای خانوادهها پخش شود.
دانشآموزان بازداشتی ناآرامیها به کلاس درس برگشتند
دانشآموزان بخشی از بازداشت شدگان در اعتراضهای اخیر را تشکیل میدادند. سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، تعداد کل دانشآموزان بازداشتی را ۱۵۶ نفر ذکر میکند، اما این را هم اضافه میکند که از این تعداد، تنها ۶ نفر به دلیل حضور در تخریبها و آشوبها به مرحله بازپرسی رسیدند و علت بازداشت بقیه هم حضور در اطراف تجمعها، شاید به دلیل کنجکاوی بوده است. این عضو دولت تأکید میکند که هیچ کدام از این دانشآموزان برای ادامه تحصیل با مشکلی مواجه نشدند. گفت وگوی کوتاه ما با وزیر آموزش و پرورش را که در حاشیه بازدید از روزنامه ایران انجام شد در ادامه بخوانید.
در اعتراضهای اخیر چند دانشآموز دستگیر شدند؟
جمعاً ۱۵۶ دانشآموز بازداشت شدند که از این تعداد، تعداد زیادی به دلیل حضور در صحنه اعتراضها بازداشت شدند. به عنوان مثال، برخی دیده بودند که شلوغ شده است، برای تماشا ایستاده بودند که بازداشت شدند. تعداد زیادی از این دانشآموزان، بعد از چند ساعت بازداشت، بلافاصله آزاد شدند. اما بازداشت ۶ نفر که در بعضی از تخریبها حضور داشتند، طولانیتر شد.
وضعیت این دانشآموزان چگونه است؟
از این ۶ نفر، ۴ نفر به طور کامل آزاد شدند. اما ۲ نفر با قید وثیقه آزاد شدند. این دو، جزو کسانی بودند که در تخریب مشارکت مؤثر داشتند. با وجود این، در آخرین جلسهای که با بعضی از مسئولان قضایی کشور داشتم، تأکید کردند که حداکثر رأفت اسلامی را برای آنان به خرج دادند.
آنان از چه شهرهایی بودند؟
یکی از این دانشآموزان از منطقه محروم سیستان و بلوچستان بود که با یک وثیقه آزاد شد و منتظر حکم نهایی خود است. یک نفر دیگر هم مربوط به یکی از شهرهای همدان است.
به نظر شما دلیل این رفتار آنان ناشی از چه بود؟
این بچهها متوجه نیستند که دارند چه کار میکنند، به عبارت دیگر از روی تعمد این کار را انجام نمیدهند، بلکه از روی هیجان بوده یا حضور در یک جمع پر سر و صدا باعث شد که آنان هم با جمع همراه شوند و بعضی وقتها یک کارهایی کردند. بنابراین، در حوزه دانشآموزی در این زمینه مسأله جدی نداریم.
اکنون دانشآموزی در بازداشت به سر میبرد؟
اکنون هیچ دانشآموزی در بازداشت نیست، بلکه همان طور که گفتم، مجموع دانشآموزانی که به دلایلی بازداشت بودند، ۶ نفر بودند که آنان نیز نهایتاً ۳ یا ۵ روز بعد از آن وقایع در بازداشت بودند که ۴ نفرشان آزاد شدند و بازداشت ۲ نفرشان طولانیتر شد.
وضعیت تحصیل دانشآموزان بازداشتی چگونه خواهد بود؟
همه این دانشآموزان به مدارس بازگشتند و در حال ادامه تحصیل هستند. بنابراین به هیچ عنوان مشکلی در ادامه تحصیل آنان ایجاد نشد.
گویا در این ناآرامیها دو نفر از دانشآموزان هم جان خود را از دست دادند؟
متأسفانه دو نفر از دانشآموزان در آشوبهایی که اتفاق افتاده بود، جان خود را از دست دادند. یک دانشآموز در خودرویی بود که با خودروی آتش نشانی زیر گرفته شد و متأسفانه فوت شد، دانشآموز دیگری هم در کنار خیابان تیر خورده و متأسفانه فوت شده بود. این دانشآموز به همراه دایی خود، در حال رفتن به خانه بوده که متأسفانه فوت شدند. او در اعتراضها نبود.
اطلاع دارید که تیر از ناحیه چه کسانی بوده است؟
من اطلاع ندارم اما در گزارش وزارت کشور آمده بود که هیچ فردی در درگیریهای خیابانی با شلیک نیروهای انتظامی فوت نشده است.
در بازداشتگاهها هیچ اتفاقی برای دانشآموزان رخ نداد؟
به هیچ عنوان. خوشبختانه با تمهیداتی که نیروی انتظامی به کار گرفته بود و ملاحظات بسیار بسیار خوبی که نیروی انتظامی و قوه قضائیه انجام داده بودند، وقایع ناخوشایندی رخ نداد.
همین جا از آنان تشکر میکنم. بچههایی که بازپرسی آنان مقداری طولانی شده بود، به کانونهای اصلاح و تربیت فرستاده شدند و در بازداشتگاههای عمومی نبودند. میدانید که کانونهای اصلاح و تربیت برای بچههای زیر ۱۸ سال است که این دانشآموزان در اینجا نگهداری میشدند تا مرحله بازپرسی آنان تمام شود.
رونق ورزش را به آموزش و پرورش بازمی گردانیم
وزیر آموزش و پرورش، موضوع ورزش را برای سلامت جسم و روح دانش آموزان حیاتی دانست.
بطحایی در پاسخ به سؤال خبرنگار ورزشی این روزنامه مبنی بر این که ورزش آموزش و پرورش در دهه ۶۰ و ۷۰ بسیار فعال بوده و از دل آن ورزشکاران زیادی مانند مهدی مهدوی کیا کاپیتان سابق تیم ملی و پرسپولیس به تیم ملی راه پیدا کردند و حتی در چند سال اخیر تیم ملی فوتبال دانش آموزی ایران به مقام قهرمانی جهان هم رسید اما با این حال، ورزش آموزش و پرورش کمرنگتر از گذشته شده و آیا برنامهای برای بهبود این مهم وجود دارد؟ گفت: «ورزش و تربیت بدنی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید در آموزش و پرورش هم به آن پرداخته شود اما متأسفانه در سال های گذشته سیستم و شرایطی وجود داشته که بچههای ما تنها به حفظیات مشغول شدهاند و اینکه درسی را حفظ کنند و امتحان بدهند و اصلاً فرصتی برای تفریح و ورزش به آنها داده نشده است. نه زیاد به گردشی میروند و نه ورزشی میکنند. در حالی که بچهها در گذشته هم در مدرسه ورزش و فوتبال بازی میکردند و هم در کوچه و خیابان. ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تربیت بدنی یک موضوع حیاتی است و فقط بحث سلامت جسم نیست و به سلامت روح نیز مربوط میشود و ما هم در وزارت آموزش و پرورش در تلاش بودهایم که تربیت بدنی و ورزش مانند قبل رونق بیشتری پیدا کند و وضعیت بهتر از گذشته شود.»
سیم کارت دانش آموزی نیاز فضای مجازی است
بطحایی با بیان این که این سیم کارت های دانش آموزی به طور جدی مورد توجه آموزش و پرورش قرار دارد گفت: هنوز نمی توانیم زمان مشخصی را برای رونمایی و عرضه این سیم کارت ها اعلام کنیم ولی تا ارائه آن، زمان زیادی باقی نمانده است.
وی با اشاره به این که تاریخچه سیم کارت های دانش آموزی به ۲سال پیش بازمی گردد گفت: در آن زمان این طرح با همکاری اپراتور اول آغاز شد ولی در ادامه به دلایلی که خارج از اختیار وزارت آموزش و پرورش بود، طرح نیمه کاره ماند.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: با این که درحال حاضر۴ اپراتور در عرصه ارتباطات کشور فعال هستند ولی ما اصرار داشتیم که اپراتور جدیدی توسط آموزش و پرورش راه اندازی شده و مسئولیت طراحی و ارائه سیم کارت های دانشآموزی را به عهده بگیرد ولی به هر حال اکنون مقرر شده است که این طرح توسط یکی از اپراتورهای موجود اجرا شود.
وی ادامه داد: در این سیمکارتهای دانشآموزی، بحث دسترسی به محتوای مجاز برای دانش آموزان و درگاهها و دیتابیس هایی خاص در نظر گرفته شده است و دانش آموز می تواند از این دیتابیس ها به طور رایگان بهره بگیرد. به هرحال با چنین سیم کارت هایی تهدیدات فضای مجازی برای دانش آموزان بسیار کمتر می شود.
ارسال دیدگاه