مصوبات نمایندگان در سومین روز بررسی بودجه 97؛ معافیت مالیاتی درآمد کمتر از 2 میلیون و 300 هزار تومان

تهران (پانا) – سومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

کد مطلب: ۷۰۹۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صبح امروز سومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 را آغاز کردند و طی آن جزئیات لایحه بودجه 97 را از بند (ل) تبصره پنجم مورد بررسی و بحث و تبادل نظر قرار دادند.

بر اساس این گزارش، لایحه ها و طرح‌های پیش از این نیز در جلسه 2 روز گذشته خانه ملت به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است.

مصوبات امروز مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است؛

معافیت مالیاتی درآمدهای کمتر از 2 میلیون و 300 هزار تومان در ماه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند (الف) تبصره ششم لایحه بودجه را با 152 رای موافق، 86 رای مخالف و 6 رای ممتنع تصویب کردند.

در جریان بررسی این طرح، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بدجه کشورمان در اظهاراتی ضمن مخالفت با این بند از تبصره 6 لایحه بودجه 97، این مهم را موجب ایجاد فشار بر کارمندان و اعضا هیأت علمی دانشگاه‌ها دانست و اعلام کرد که دولت حاضر است کاهش بیش از هزار میلیارد تومانی خود ناشی از تصویب این بند را تحمل کند اما با فشاری که تصویب آن بر کارمندان دولت ایجاد می‌کند، مخالف است.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 مجلس شورای اسلامی بعد از نوبخت پشت تریبون رفت تا ضمن رد کامل اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، از منطق اقتصادی این امر سخن بگوید.

بر اساس این گزارش با تصویب بند (الف) تبصره 6 لایحه بودجه97، درآمدهای مالیاتی زیر 2 میلیون و 300 هزار تومان مشمول معافیت‌های مالیاتی شدند و درآمدهای بالای این مبلغ با مالیات های پلکانی مواجه خواهند شد.

مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند (ب) تبصره 6 لایحه بودجه را که توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شده بودرد کردند و به جای آن به لایحه ارائه شده توسط دولت برگشتند.

بند (ب) تبصره 6 لایحه بودجه97 مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات ارزش افزوده و اصلاحات بعدی آن را تا زمان تصویب و لازم الاجرا شدن قانون جدید در سال 97 تمدید می کرد که کمیسیون تلفیق بودجه اقدام به حذف آن کرده بود و علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی با آن مخالفت کرده و خواستار بازگشت به لایحه ارائه شده توسط دولت شد.

در نهایت این مهم نیز به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد که بهارستان نشینان با 164 رای موافق، 40 رای مخالف و 3 رای ممتنع برگشت به لایحه دولت را مصوب کردند و با نظر کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف بند (ب) تبصره 6 مخالفت کردند.

دو تکلیف جدید مجلس و وزارت نیرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 154 رای موافق ، 49 رای مخالف‌ و 5 رای ممتنع بند (ج) تبصره 6 لایحه بودجه را بدون تغییر تصویب کردند.

بر اساس این گزارش و طبق لایحه بودجه وزارت نیرو در سال 97 مکلف است از طریق شرکت‌های ابفای شهری سراسر کشور علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ 150 ریال معادل 15 تومان از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

مبلغ دریافت وزارت نیرو مشمول صفر درصد نرخ مالیات می‌شود.

معافیت مشترکان روستایی از پرداخت عوارض برق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 139 رای موافق ، 64 رای مخالف و 10 رای ممتنع بنده (ه) تبصره 6 لایحه بودجه 97 را تصویب کردند.

بر اساس این بند عوارض موضوع ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق کشور به میزان 8 درصد مبلغ برق مصرفی در سقف 12 هزار و 800 میلیارد ریال تعیین می‌شود که مشترکان روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند.

در توضیح این بند باید گفت که با این مصوبه مجلس هزینه برق مصرفی روستاهای کشور به‌ویژه در نقاط گرمسیر تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. همچنین در سایر نقاط کشور نیز تغییر خاصی احساس نخواهد شد.

یادآور می‌شود که جزء 2 بند (ه) تبصره 6 بودجه با توجه به تمدید کل قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدت یک سال دیگر با نظر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و موافقت سایر نمایندگان حذف شد.

جزء 3 بند (ه) تبصره ششم نیز با نظر موافق نمایندگان مجلس مجدداً به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 ارجاع شد.

بند (ز) تبصره 6 بودجه نیز با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار