مذاکرات یک ماهه با بنیاد مسکن به نتیجه رسید

با حمایت 152 شخصیت کُرد، کلنگ «دهکده امید» فردا به زمین می‌خورد

تهران (پانا) - صادق زیباکلام اعلام کرد که در پی امضای تفاهم نامه با بنیاد مسکن فردا (پنج شنبه، 12 بهمن) کلنگ نخستین «دهکده امید» در یکی از روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه به زمین می‌خورد.

کد مطلب: ۷۰۸۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با پانا در تشریح جزئیات تفاهم‌نامه خود با بنیاد مسکن به منظور ساخت «دهکده امید» در یکی از روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه گفت: بیش از یک ماه است که با بنیاد مسکن برای ساخت این روستا وارد مذاکره شدیم. یکی از روستاهای زلزله‌زده به نام «سراب ذهاب قادری» که به صورت کامل تخریب شده، برای انجام این کار انتخاب شده است.

استاد دانشگاه تهران درباره چرایی امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن گفت: دلیل مذاکره با بنیاد مسکن این است که ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده بر عهده این بنیاد قرار دارد؛ از این رو برای بازسازی «دهکده امید» با بنیاد مسکن وارد مذاکره شدیم.

وی ادامه داد: مسئولان بنیاد مسکن از طرح «دهکده امید» استقبال کردند و قرار شد برنامه‌ها با این نهاد هماهنگ شود که محصول آن انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن شد. طبق این تفاهم‌نامه قرار شد ساخت مسکن در «دهکده امید» مانند سایر روستاهای زلزله‌ده بر عهده بنیاد مسکن باشد و کاری که بر عهده ما قرار گرفت مربوط به توسعه پایدار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای طرح «دهکده امید» این است که زندگی در روستا مترداف همراه با فقر نباشد، گفت: برنامه‌هایی که قرار است در «دهکده امید» انجام شود در چارچوب الگوی توسعه پایدار است چون معتقدیم زندگی در روستا نباید مترادف با فقر باشد. با اجرای این طرح می‌خواهیم ببینیم آیا می شود زندگی روستایی را از آغشتگی به فقر دور کرد و مانع از مهاجرت جوانان به شهرها شد.

زیباکلام افزود: طبق این تفاهم‌نامه قرار است در «دهکده امید» تصفیه‌خانه‌ای ایجاد شود که فاضلاب روستا را تصفیه کند. در واقع طبق الگوی توسعه پایدار به جای اینکه فاضلاب به رودخانه سرریز شود یا با ورود به آب‌های زیرزمینی آنها را آلوده کند، تصفیه و آب حاصل از آن برای کشاورزی مصرف می‌شود. همچنین بر اساس این طرح مواد ته‌نشین حاصل از تصفیه فاضلاب نیز طبق فرایندی به کمک استادان دانشگاه شریف به کمپوست و کود ارگانیک تبدیل خواهد شد

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: بخش دیگری از فعالیتی که قرار است در «دهکده امید» انجام شود تفکیک آب‌های رونده از آب باران است چرا که آب باران مطلوب و قابل شرب است و نباید به هدر رود و با فاضلاب مخلوط شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق این تفاهم‌نامه قرار است موضوع استفاده از انرژی خورشیدی در دستور کار قرار بگیرد. با توجه به اینکه منطقه دشت ذهاب بیش از 300 روز در سال در معرض تابش نور خورشید قرار دارد با کمک بنیاد مسکن می خواهیم از انرژی خورشیدی برای تولید آب گرم و برق در این روستا استفاده کنیم . همچنین مازاد برق تولیدی نیز از طریق ایجاد یک تعاونی به روستاهای اطراف فروخته شود.

زیباکلام در ادامه با اشاره به سایر بخش‌های این تفاهم‌نامه بیان کرد: همچنین قرار است خانه فرهنگ یا خانه روستایی در راستای توانمندسازی بانوان ایجاد شود و در آن آموزش‌هایی ارائه شود که افراد بتوانند با تولید صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و لبنی برای خود درآمدزایی کنند.

وی ادامه داد: البته در اعتباراتی که برای ایجاد خانه فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌شود، روستاهای اطراف «دهکده امید» نیز مد نظر قرار دارد. در این طرح بناست فقط به دنبال ایجاد امکانات تک‌بعدی نباشیم به عنوان مثال اگر کتابخانه ای ایجاد شود فقط مختص کتابخوانی نباشد بلکه آشنایی جوانان با کامپیوتر و برنامه‌های نرم‌افزاری نیز مد نظر قرار گیرد. علاوه بر این سالن سینما ایجاد خواهد شد که کل منطقه از آن استفاده خواهدکرد.

زیباکلام با اشاره به ضرورت تغییر کشاورزی در مناطق زلزله‌زده گفت: یکی دیگر از اقداماتی که قرار است انجام شود درباره نحوه آبیاری زمین‌‌های کشاورزی است. قرار است تا جایی که بودجه داشته باشیم زمین‌های این مناطق تحت آبیاری قطره‌ای قرار بگیرد. 80 تا 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و البته بخش زیادی از آب کشاورزی هدر می‌رود. بنابراین می‌خواهیم کاری کنیم تا میزان پِرتی آب کشاورزی به حداقل ممکن برسد. در کشورهای توسعه‌یافته و حتی برخی کشورهای آفریقایی و بخش‌هایی از هند و چین هم این اقدامات صورت گرفته و کشاورزی در این کشورها متحول شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایده‌های «دهکده امید» به صورت پایلوت انجام می‌شود تا از این طریق مشکلات شناسایی و ایرادات کار برطرف شود و پس ازآن طرح به صورت عملیاتی در روستاهای بزرگ‌تر در مناطق زلزله‌زده دنبال خواهد شد. روستایی که به صورت پایلوت انتخاب شده است حدود 100 خانوار دارد و در مراحل بعدی می‌توان طرح مذکور را برای روستاهای بزرگ‌تر اجرا کرد.

زیباکلام افزود: بنیاد مسکن هم قول داده است تا در بخش‌های توسعه پایدار به طرح «دهکده امید» کمک کند به طور قطع مردم هم پس از مشاهده اقدامات ما با این طرح مشارکت و همکاری می کنند .

وی ادامه داد: البته بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز برای کمک به این پروژه با ما تماس گرفتند. از این رو با مدیرعامل بانک پارسیان هم صحبت شده است تا یک حساب ارزی ایجاد شود که ایرانیان خارج از کشور هم بتوانند به این پروژه کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به رقم کمک‌های مردمی گفت: رقمی که از ابتدا تاکنون جمع‌آوری شده است حدود 3 میلیارد و 400 میلیون تومان است و یقین دارم وقتی مردم پیشرفت کار را ببینند بازهم به پروژه کمک خواهند کرد.

می‌خواهند انتقام اعتمادی را که مردم به من دارند، بگیرند

این استاد دانشگاه همچنین درخصوص انتقاداتی که به پروژه «دهکده امید» می‌شود، نیز توضیح داد: حدود یک هفته است که پروژه «دهکده امید» به شدت مورد حمله و انتقاد قرار گرفته است. در اولین گزارشی که ابتدای آذرماه نوشتم، هدف از این کار را توضیح دادم و گفتم که هدف از کمک، خرید کانکس، چادر و دیگر لوازم نیست، بلکه پولی که جمع شده است برای توسعه پایدار در مناطق زلزله‌زده سرمایه‌گذاری می‌شود. نکته اینجاست که دو میلیارد و 400 میلیون تومان بعدی که مردم به حساب واریز کردند پس از ارایه گزارش و برای کمک به انجام پروژه بوده است . طی دو ماه گذشته هیچ کسی انتقادی نکرد که چرا می‌خواهید این کار را انجام دهید اما یک هفته است که در فضای مجازی به شدت به این پروژه انتقاد شده است که مردم زلزله‌زده از سرما می‌میرند و شما حق نداشتید این پروژه را مطرح کنید.

وی تصریح کرد: معتقدم بخشی از این اعتراضات واقعی است و مردم فکر می‌کنند که زلزله‌زدگان از سرما می‌میرند و من به فکر آنان نیستم. بنابراین بخشی از حملاتی که به من می‌شود از سر دلسوزی است و این عصبانیت قابل فهم است اما یقین دارم که بخش دیگری از این انتقادات، سیاسی است و این افراد انتقام اعتمادی را که مردم به من دارند، می‌گیرند و می‌خواهند نشان دهند که اشتباه کردید به صادق زیباکلام اعتماد کردید.

زیباکلام افزود: بخشی از این انتقادها به دلیل گرایش سیاسی من است چرا اکه اگر یک اصولگرا این پول‌ها را جمع‌آوری می کرد با چنین انتقاداتی روبه‌ءرو نمی‌شد. دلیل دیگری هم که وجود دارد این است که اگر بتوانیم موفق شویم و یک روستا را بر اساس الگوی توسعه پایدار بسازیم به طور طبیعی این سوال از مسئولان پیش می‌آید که استاد دانشگاه به اسم صادق زیباکلام با کمک استادان دانشگاه‌های شریف و رازی و مردم توانست دهکده‌ای را بر اساس الگوی توسعه پایدار بسازند ،چرا مسئولان تاکنون این کار را نکرده‌اند. طی 40 سالی که از انقلاب می‌گذرد اگر هرسال فقط یک روستا طبق الگوی پایدار ایجاد می‌شد تاکنون 40روستا با توسعه پایدار ایجاد شده بود؛ بنابراین این موضوع هم انگیزه بخشی از سیاه نمایی و حمله به پروژه «دهکده امید» است.

وی افزود: وقتی با این انتقادات مواجه شدم به دوستان کُرد گفتم اگر می‌خواهید این کار را متوقف کنید تا پول برای خرید کانکس و سایر لوازم هزینه شود ولی 152 شخصیت کُرد که شامل استادان دانشگاه، نماینده‌های ادوار مجلس، امامان جمعه، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی می‌شوند نامه‌ای سرگشاده نوشتند و از ایده «دهکده امید» حمایت کردند. در این حال قرار شد افرادی که نیاز فوری به کانکس دارند شناسایی شوند که در این میان حدود 50 مورد شناسایی شدند.

زیباکلام گفت: فردا، پنج شنبه 12 بهمن ماه، پروژه به طور رسمی کلید می‌خورد و کلنگ احداث آن به زمین زده خواهد شد و استادان دانشگاه رازی و کردستان و افرادی که همراه بودند نیز در این مراسم حضور دارند.

همراهی دو گروه کرمانشاهی و کاشانی برای ساخت دهکده امید در روستاهای دیگر

وی یادآور شد: همچنین دو گروه دیگری که در امر کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده مشغول هستند تحت تأثیر ایده «دهکده امید» به ما پیوستند تا در روستای دیگری هم این ایده اجرا شود. یکی از این گروه‌ها که اصالتا کرمانشاهی هستند و در صنایع فولاد مبارکه فعالیت می‌کنند روستایی را شناسایی کرده‌اند و قرار است این طرح نیز در آن جا هم اجرایی شود.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همچنین استادان دانشگاه کاشان و جمعی از خیران این شهرستان مقدار زیادی پول جمع کردند و آن‌ها هم قرار است روستایی را مانند «دهکده امید» ایجاد کنند.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: ایده ایجاد «دهکده امید» تصمیمی جمعی است و ایده اولیه و اصلی طرح متعلق به استادان دانشگاه رازی، دانشگاه کردستان و فعالان مدنی است که سال‌هاست به افراد ناتوان کمک‌رسانی کرده‌اند و این ایده متعلق به خود آن‌هاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار