معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار: مدیریت منابع آبی در استان ایلام ناکارآمد است

ایلام: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام با اشاره به اینکه مدیریت منابع آبی در استان ناکارآمد است، گفت: تغییر روش‌های کشت باید به طور جدی دنبال شود.

کد مطلب: ۷۰۷۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد

احمد کرمی در جلسه اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار کرد: کارشناسان حوزه آب در سال های اخیر بر پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی‌های متمادی اذعان دارند و خطرات آن را گوشزد می کنند.

وی، افزود: این پدیده در سال‌های اخیر باعث شده بسیاری از تالاب ها و منابع آبی روزمینی و زیرزمینی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شوند که آثار زیانباری را بر محیط زیست و سلامت حیات وحش، درختان و انسان‌ها به بار داشته باشد.

معاون استاندار ایلام تاکید کرد: بروز این مسائل لزوم مدیریت را برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود دوچندان می کند.

کرمی یادآور شد: یکی از مشکلات مبتلا به در حوزه حفاظت از منابع آب روش های کشت سنتی به شکل غرق آبی اسیت بطوریکه ۹۰ درصد آب های استحصال شده در بخش کشاورزی مصرف می شود که این مقدار در استان ایلام به ۹۲ درصد می رسد.

وی، تصریح کرد: کشت برخی محصولات نیز در شرایط کنونی به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد چراکه مصرف آب در این مواد غذایی به شدت بالاست و باید از روش های جایگزین همچون وارد کردن از سایر نقاط که هزینه کمتری را در پی دارد، استفاده کرد.

معاون عمرانی استاندار ایلام با اشاره به برخی طرح های سدسازی برای مدیریت منابع آبی استان بر لزوم تسریع در تکمیل این پروژه ها تاکید کرد.

کرمی، همچنین به صدمات کشاورزان در اثر خشکسالی های سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: بیمه محصولات کشاورزی باید دامنه حمایت خود را از کشاورزان گسترده تر کند تا بتوان بخشی از صدمات وارد شده به این قشر مولد را جبران کرد چراکه در صورت حمایت نشدن این افراد روند مهاجرت در شهرها و پدیده حاشیه نشینی افزایش خواهد یافت.

وی همچنین از مسئولان شهرداری های استان خواست نسبت به جداسازی آب فضای سبز از آب آشامیدنی اقدام کنند تا از این طریق بخشی از مصرف مدیریت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار