آغاز کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه با حضور جابری انصاری

تهران (پانا) - هیأت ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری، دستیار ویژه وزیر امور خارجه صبح امروز به منظور شرکت در اجلاس گفت‌و‌گوی ملی سوریه در سوچی وارد این شهر روسیه در حاشیه دریای سیاه شده است.

کد مطلب: ۷۰۷۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد

نشست گفت‌و‌گوی ملی سوریه در پی ابتکار عمل سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه یعنی ایران، روسیه و ترکیه قرار است از 29 تا 31 ژانویه (9 تا 11 بهمن) در سوچی برگزار شود.

روسای جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشستی که در آذرماه در سوچی روسیه برگزار کردند از برگزاری این اجلاس خبر دادند.

حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در بیانیه مشترکی که در سوچی منتشر کردند، از نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه و مخالفانی که خود را به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی و تجزیه ناپذیری سوریه متعهد می‌دانند، درخواست کردند که به طور سازنده در کنگره ملی سوریه مشارکت کنند. آنها همچنین توافق کردند فعالانه به موفقیت این کنگره کمک کنند.

بر اساس بیانیه مشترک نشست سه جانبه روسای جمهوری در سوچی، قرار بر این شد که ایران، روسیه و ترکیه در خصوص شرکت‌کنندگان در این کنگره مشورت و توافق کنند.

به گزارش تاس، به گفته برگزارکنندگان این کنگره که از امروز کار خود را در سوچی آغاز می‌کند، 1600 نماینده از تمام گروه های حاضر در سوریه به این نشست دعوت شده‌اند. اغلب نمایندگان اعراب هستند اما نمایندگان گروه‌های کرد، یزیدی، آشوری‌ها، ارمنی‌ها، دیسکی‌ها، چچن‌ها، داغستانی‌ها، آبخازین‌ها و مردم ترکمن نیز برای شرکت در نشست دعوت شده‌اند.

تمام بازیکنان بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان ناظر به کنگره دعوت شدند.

بر همین اساس نیز‌، ‌استفان دیمستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز ساعتی پیش به منظور شرکت در این مذاکرات وارد سوچی شده است.

یکی از اهداف اصلی این کنگره ایجاد کمیسیون برای اصلاح قانون اساسی سوریه است.

به گزارش تاس، اکثریت نمایندگان سوریه نیز برای شرکت در این اجلاس به سوچی رسیده‌اند.

به گفته سازماندهندگان، نمایندگان گروه‌های مسلح نیز که به توافقنامه آشتی ملی با دولت پیوسته‌اند در این کنفرانس حضور دارند. تعداد گروه‌های مسلح که از ابتدای مقابله با تروریسم داوطلبانه سلاح خود را به دولت تحویل داده‌اند از ۲۳۰ گروه فراتر رفته است .

اما به نمایندگی از مخالفان خارج نشین سوری بیش از ۳۰۰ تن شرکت می‌کنند که در بین آن‌ها مخالفان مقیم مسکو، آستانه و جریان «فردای سوریه‌»، «حراک المدنی» و «هیأت هماهنگی ملی گروه‌های تغییر دموکراتیک» است .

سرگئی لاوروف،‌وزیر امور خارجه روسیه به عنوان نماینده مسکو در این نشست حاضر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار