کتاب های هامون و آژانس شیشه ای در خانه سینما رونمایی شدند

تهران (پانا) - آیین رونمایی و معرفی کتاب های هامون و آژانس شیشه ای از مجموعه کتاب نقد سینمای ایران نوشته سعید عقیقی در تالار زنده یاد سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

کد مطلب: ۷۰۶۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
این مجموعه تک نگاری که به تازگی ۲ عنوان از آن منتشر شده شامل نقد، تحلیل و بررسی فیلم‌های مهم و تاثیرگذار سینمای ایران است. سعید عقیقی در ابتدای جلسه با اشاره به این که کتاب آژانس شیشه‌ای ۲۰ سال پیش نگاشته و منتشر شد، اظهار خوشحالی کرد که حالا توانسته مجددا و با رویکردی تازه هم این کتاب را بازنویسی کند و هم عناوین دیگری -از جمله هامون- به مجموعه‌ی تک نگاری نقد سینمای ایران اضافه نماید. او همچنین اظهار امیدواری کرد که این مجموعه تا ۱۰ عنوان ادامه یابد.
خسرو دهقان نویسنده، روزنامه نگار و منتقد سینما یکی از سخنرانان این برنامه بود. وی ضمن انتقاد از وضعیت نشر و تیراژ در ایران در عین حال با ارائه ی آماری گفت: همین که تعداد کتاب از ۳۰۰ عنوان در دهه ی ۵۰ به حدود ۴۰ هزار عنوان در سال ۱۳۹۵ رسیده جای خوشجالی ست.وی همچنین با بیان این که غالبا کتاب‌های سینمایی به صورت پراکنده و با هزینه‌های شخصی منتشر می‌شوند، از این که یک ناشرجدی اقدام به انتشار ادامه دار کتاب‌ در حوزه ی سینما کرده است اظهار خرسندی کرد.
وی همچنین در پایان سخنان خود روش‌هایی را برای انتخاب کتاب مناسب برشمرد و ضمن تمجید از ظاهر کتاب‌های هامون و آژانس شیشه‌ای تاکید کرد: نقد یک فیلم و کتاب درباره‌ی یک فیلم، هویتی مستقل از خود فیلم دارد. می توان یک فیلم را دوست نداشت ولی از مطالعه‌ی نقد و تحلیل دیگران درباره‌ی آن لذت برد
سخنران دیگر این مراسم، امیرحسین سیادت منتقد سینما بود که ضمن تقدیر از پرکاری و جدیت عقیقی در حوزه ی کتاب، سخنان خود را این گونه آغاز کرد: هر یک از این دو فیلم اهمیت خاصی دارند، چون آینه ی دوران خود هستند. او در ادامه در قیاس تک نگاری فیلم و نقد هایی که معمولا در زمان اکران یک فیلم در مجلات سینمایی به چاپ می‌رسند اظهار داشت حسن تک نگاری در این است که زمان کافی از نمایش فیلم‌ها گذشته ومنتقد می‌تواند به دور از هیاهوهای اولیه، انچه را درباره‌ی فیلم می‌اندیشد، به رشته تحریر درآورد. او همچنین گفت: در زمان نمایش هامون تریبون‌ها محدود بود و منتقدانی که همیشه از همه‌ی فیلم‌ها بدشان می‌آید از این فیلم هم بدشان امد و منتقدان جدی‌تر سینما هم خیلی فیلم را جدی نگرفتند. اما به نظر می‌رسد که این فیلم در گذر زمان تازه دارد درک و شناخته می‌شود و انتشار کتاب هامون، گواهی بر این مدعاست.
همچنین مهران کاشانی نویسنده و فیلم نامه نویس نیز در سخنانی به شرح نقد این دو کتاب پرداخته و گفت: آنچه سعید عقیقی در این دو کتاب انجام داده، چیزی فراتر از نقد صرف است. او در این کتاب ها کاری تحلیلی انجام داده و مخاطب در کتاب با نکاتی مواجه است که جنبه‌های اموزشی دارد. کتاب لایه‌های متعدد فیلم را می‌شکافد و باعث می‌شود حتی مخاطبی که ممکن است بارها فیلم را دیده باشد، همچنان از کتاب بیاموزد. وی همچنین اشاره داشت که عقیقی در کتاب، نگاهی تحلیلی به سینمای فیلمساز دارد و تاثیرات متقابل فیلم و بستر فرهنگی و اجتماعی زمان تولید فیلم را بر یکدیگر توضیح می‌دهد.
در پایان سعید عقیقی عنوان کرد: ممکن است من با هیچ یک از ایدئولوژی های درون هیچ یک از این دو فیلم کمترین توافقی نداشته باشم، این به هیچ وجه مهم نیست؛ مهم استدلال هایی است که من در نقد و تحلیل خودم از این فیلم‌ها بیان کرده ام. عقیقی با اشاره به برخی از سخنان دهقان مبنی بر قبیله‌ای برخورد کردن با فیلم‌ها و فیلمسازان‌شان، ادامه داد: کسانی که به عنوان اسطوره‌های سینما ازشان یاد می‌کنیم، در فضای نقد فیلم اصولا عناصر مقدس و غیرقابل نفوذی نیستند. مهم استدلال منتقد است که نظرات خودش را چگونه توضیح می‌دهد.
این مراسم که میزبان سیروس الوند، رضا مقصودی، حسن حسندوست، حبیب رضایی، کامران ملکی و تنی چند از منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بود، با استقبال علاقمندان سینما و حوزه کتاب و نقد برگزار گردید.
شایان ذکر است، کتاب های هامون و آژانس شیشه ای دو کتاب از مجموعه «نقد سینمای ایران» به قلم سعید عقیقی منتقد و نویسنده سینمای ایران است که به همت نشر سفیدسار (ناشر تخصصی حوزه سینما) چاپ و روانه بازار نشر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار