مدیر پایگاه شهر تاریخی تون و میراث جهانی قنوات بلده فردوس

لایروبی و کول گذاری مسیر کاریز بوره شهرستان فردوس

عملیات لایروبی، رفع بندش و کول گذاری مسیر میل چاهها و پشته کاریز بوره توسط پایگاه میراث جهانی قنوات بلده با همکاری «دفتر میاه» بلده انجام می شود.

کد مطلب: ۷۰۵۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپاناازخراسان جنوبی ،اقدس کرم پور مدیر پایگاه شهر تاریخی تون و میراث جهانی قنوات بلده فردوس گفت: با توجه به بندش مسیر قنات و کاهش میزان دبی آب در مجموعه میراث جهانی قنوات بلده نسبت به لایروبی، رفع بندش و کول گذاری کاریز بوره که از مجموعه 15 کاریز میراث جهانی آب بلده می باشد، اقدام گردید.

کرم پور افزود: با استعلام صورت گرفته از اداره منابع آب شهرستان پیش از عملیات لایروبی، تغییرات محسوسی در میزان دبی آب این کاریز پس از شروع عملیات لایروبی مشاهده می شود.

وی بیان داشت: ادامه این روند در کاریز یاد شده و دیگر کاریزهای مجموعه نقش به سزایی در افزایش میزان آب قنوات بلده ایفا خواهد نمود.

کرم پور همچنین اظهار امیدواری کرد: با تخصیص اعتبارات بیشتر به این مجموعه، با توجه به خشکسالی های منطقه، آسیب های وارده از سویی و اهمیت حفاظت، مرمت و لایروبی قنوات از سوی دیگر، بتوان گام مؤثری برای کاهش این اثرات سوء خشکسالی و نجات قنوات برداشت.

محوطه سازی بنای امامزادگان فردوس در حال اجرا می باشد

مدیر پایگاه شهر تاریخی تون و میراث جهانی قنوات بلده فردوس همچنین گفت: پس از تکمیل جداره شرقی بنای امامزادگان و بازسازی سردر تخریب شده، محوطه سازی محدوده ضلع شمالی این بنا با همکاری هیئت امناء امامزادگان، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و شهرداری فردوس در حال اجرا می باشد.

اقدس کرم پور مدیر پایگاه شهر تاریخی تون گفت : در راستای مرمت و بهسازی بنای امامزادگان فردوس پس از تکمیل بهسازی جداره های ضلع شمالی و شرقی و بازسازی سردر تخریب شده بنا، محوطه سازی محدوده ضلع شمالی با اعتبار حدود 400 میلیون ریال در تیرماه 96 توسط پایگاه آغاز و با همکاری هیئت امناء امامزادگان، اداره اوقاف و امور خیریه و شهرداری فردوس ادامه پیدا می کند.

کرم پور افزود: بر اساس پیش بینی صورت گرفته اجرای محوطه سازی و ساخت سقاخانه در این محوطه در پایان سال 96 به اتمام خواهد رسید که با توجه به حضور چشمگیر مسافران نوروزی در محدوده این بقعه، فضایی مناسب و دلنشین را برای مسافران و گردشگران فراهم خواهد نمود.

او مرمت حیاط اصلی صحن امامزادگان و تکمیل جداره سازی نماهای داخلی صحن و اجرای طرح جامع محوطه را در حد فاصل خیابان فرهنگ تا بقعه را از اولویت های کاری پایگاه شهر تاریخی تون در راستای مرمت و بهسازی این بنا بر شمرد.

خبرنگارپانا:امیر مهدی حمیدیان فر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار