نگاهی بر تنها اثر نماینده آذربایجان شرقی در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر/

پاشا،افسانه ای آمیخته شده با حقیقت

تبریز (پانا)- نمایش پاشا روایتی از دوران مشروطیت است که با وجود اشاره داشتن بر یک شخصیت تاریخی حقیقی،داستانی تخیلی را در قالب کمدی-موزیکال به تصویر می کشد.

کد مطلب: ۷۰۳۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد

نمایش پاشا روایتی است از دوران مشروطه در تبریز و مبارزات شجاعانه زنان تبریزی که با نگاهی متفاوت به آن پرداخته شده است که علاوه بر رقم زدن لحظات شاد ذهن مخاطب را برای درک پیام اصلی اثر به چالش می کشد.

این نمایش علاوه بر جنبه تاریخی خود که به شخصیت مبارز زینب پاشا در دوران مشروطه اشاره می کند، جذابیت ویژه ای دارد که به دلیل افزوده شدن شخصیت ها و داستان خیالی ساخته ذهن اکبر شریعت،نویسنده این اثر، است.

اکبر شریعت اهمیت حفظ جایگاه زنان و حقوق آنان را به عنوان یکی از دغدغه های خود یاد کرده و معتقد است این اهمیت را در نمایش پاشا از طریق تمرکز بر شخصیت زینب پاشا و جایگاه ویژه او در تاریخ به تصویر کشیده است.

البته او درخصوص محوریت اصلی نمایش می گوید:این نمایش تصویری از زندگی زینب پاشا نیست بلکه با افزوده شدن داستان و شخصیت های خیالی سعی داشته ایم که پیام و هدفی که زینب پاشا به دنبال ترویج آن بوده است را به مخاطبان انتقال دهیم.

به عقیده نازیلا ایران زاد بنام،کارگردان این اثر نیز پاشا روایتی برای انتقال پیام مجاهدت های زینب پاشا و زنان غیرتمند تبریزی است اما محوریت داستان تنها متمرکز در شخصیت زینب پاشا نبوده و با افزوده شدن شخصیت های خیالی این نمایش مخاطب را درکنار لذت بردن از لحظات طنز برای درک پیام اصلی اثر به چالش می کشد.

ایران زاد معتقد است این نمایش برخلاف نام تاریخی خود جنبه حماسی و تاریخی نداشته و باری کمدی را به دوش می کشد که این جنبه طنز نمایش نیز با کمال آگاهی و به طور هدفمند انتخاب شده است که درکنار اشاره نمودن به رشادت های زینب پاشا از برخی مشکلات و دغدغه های جامعه امروز نیز سخن به میان می آورد.

در این نمایش کمدی_ موزیکال که شخصیت ها در کمال مهارت جملات خود را باسبکی موزون و همراه با موسیقی که آهنگسازی آن را شاهرخ پناهی فر برعهده داشته بیان می کنند و بر جذابیت اثر می افزایند.

پاشا با نقش آفرینی هنرمندان تبریزی از جمله: مهدی سمساری،علی عباس پور،وحیدشیرزاد،دل آرام حبیب پیران وسایر بازیگران در شهریور سال جاری به روی صحنه رفت و به دلیل استقبال و بازتاب خوب آن توسط تماشاگران برای بار دوم میزبان نگاه مخاطبان شد و تا29دی ماه به اجرای خود در سالن نمایش مجتمع فرهنگی 29بهمن تبریز ادامه خواهد داد.

نمایش پاشا علاوه بر کسب موفقیت از دیدگاه تماشاگران در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی نیز توانست نظر داوران را به خود جلب کرده و ضمن کسب جوایز بهترین اثر توانست جوایز بخشهای مختلف پوستر، آهنگسازی،بازیگری، نویسندگی و کارگردانی را از آن خود کند و به دنبال درخشش خود در جشنواره استانی این نمایش توانست به عنوان اثر برگزیده به سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر راه یابد.

پاشا تنها اثر برگزیده استان آذربایجان شرقی است که درجشنواره تئاتر فجر حضور داشته و قرار است در سوم بهمن ماه سال جاری در تالار مولوی شهر تهران به روی صحنه برود.

گزارش از: سیده فاطمه مرتضوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار