معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاهها در گفتوگو با پانا اعلام كرد
دولت تا ۷۰ درصد هزينه شركت در نمايشگاههاي بينالمللي را ميپردازد
تهران (پانا) - معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاهها از كمك تا ۷۰ درصدي دولت به توليدكنندگاني كه قصد عرضه كالاهايشان را در نمايشگاههاي بينالمللي دارند، خبر داد.
عباس قبادی در گفتوگو با خبرنگار پانا، تصریح کرد: کسبوکارهای کشور با مشکلاتی مواجه هستند و اگرچه خلاء قانون وجود ندارد، ضعفهایی وجود دارد که از جمله آنها موضوع مالیات بیمه و سایر عواملی است که تولید را درگیر خود کرده است.
وی افزود: مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول، حضور نداشتن رایزنهای بازرگانی در بسیاری از کشورهای جهان يا موثر نبودن فعالیت آنها ازجمله مشکلاتی که بخش تولید با آن دست به گریبان است.
وی ادامه داد: البته بعد از توافق هستهای گامهایی در جهت کاهش و رفع این موانع برداشته شده است، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و در این زمینه از بسیاری کشورهای منطقه عقبتر هستیم به طوری که در شرایط برابر از نظر کیفیت و قیمت یک کالا، کشورهای رقیب ما در منطقه، راحتتر و با هزینه کمتری میتوانند کالای خود را به بازارهای جهانی صادر کنند.
قبادی با بیان اینکه برخی از این کشورها از تخفیفات تعرفهای هم برای صدور کالای خود بهرهمندند، تصریح کرد: کمبود نقدینگی و مشکلاتی که برای تامین منابع مالی وجود دارد از جمله دشواریهای فضای کسب و کار در ایران است.
ارایه یارانه دولتی برای برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی
معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاهها تصریح کرد: یکی از کمکهای دولت به برگزارکنندگان و شرکتکنندگان نمایشگاهی آن است که یارانههایی را به آنها ارایه دهد.
وی افزود: هزینهاي که دولت از برگزاری نمایشگاه دریافت میکند برای هر مترمربع حدود ۲۰ دلار است و این درحالی است که در هیچ جای دنیا ارقامی از این دست وجود ندارد و هزینههای برگزاری نمایشگاه برای شرکتکنندگان بسیار بالاتر است و به طور میانگین حدود ۲۰۰ دلار است.
معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاهها خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در برگزاری نمایشگاههای بین المللی حمایت از شرکتكنندگان ایرانی است و هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه برای شرکتهای خارجی نیز یکی از کمکهایی است که در جهت ارتباط تولید کنندگان ایرانی با تجار و تولید کنندگان خارجی ارایه می شود .
وی عنوان کرد: نمایشگاهها محل تبادل افکار،ایده و دستاوردهای روز است و در نمایشگاه توسعه کسبوکار نیز آخرین دستاوردهای کسب وکارهای مختلف به معرض نمایش گذاشته میشود.
وی در خصوص حمایتهایی که از تولید کنندگان و شرکتهای داخلی برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی صورت میگیرد نیز اظهار کرد: بین ۱۰ تا ۷۰ درصد هزینههای نمایشگاهي را که در نمایشگاههای بینالمللی و در خارج از ایران برگزار میشود، دولت ميپردازد به طور مثال در نمایشگاه پیش روی مسکو بیش از ۴۰ درصد یارانه پرداخت میشود و در نمایشگاهی مانند نمایشگاه قطر نیز حدود هر متر یک میلیون تومان به شرکتها یارانه پرداخت شده است و این کمکی است که دولت به شرکتها برای حضور بهتر در نمایشگاههای بینالمللی ارایه میدهد.
هزینههای مترتب بر تولید کاهش یابد
قبادی عنوان کرد: دولت برای بهبود فضای کسب و کار باید تلاش کند تا عواملی که بر قیمت تمام شده کالای ایرانی تاثیرگذار است را بهبود ببخشد .
ارسال دیدگاه