معرفي يكي از آثار راه يافته به بخش بين‌الملل جشنواره تئاتر فجر

گفتگوی تکه‌تکه‌ای از شعارهای روی تی‌شرت در جشنواره تئاتر فجر

تهران (پانا) - نمايش «شرتولوژی» از كشور فرانسه به كارگرداني ژروم بل در فرمي مينيمال به سي‌وششمين جشنواره بين‌المليل تئاتر فجر راه يافته است.

کد مطلب: ۷۰۱۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومي جشنواره، شرتولوژی همان اندازه که مینیمالیستی است، می‌تواند بازیگوشانه باشد. موضوع اين نمايش در مورد ساختارها در گذر زمان، تصاویر در فضاست كه از طريق استقرار انسان‌ها و تی‌شرت‌‌ها در ترکیب و چینش کنار یکدیگر و لباس پوشیدن و پدیدار شدن در مقابل انظار مخاطب بيان مي‌شود. اين كار گفتگوی تکه تکه‌ای است از شعارهایی که روی تی‌شرت‌هایی که در همسایگی هم به سر می‌برند نوشته شده است.
شرتولوژي در سال 1997 در ليسبون شكل گرفت. اين نمايش تا كنون در فستيوال‌هاي متعددي چون ادينبورگ حضور داشته است.
ژروم بل فرانسوي يكي از تأثيرگذارترين هنرمندان معاصر در حوزه مطالعات اجرا و كورئوگرافي است و تأليفات بسياري در اين زمينه داشته است. بل سال گذشته نيز براي برگزاري يك سخنراني با عنوان «ژروم بل به روايت ژروم بل» در نوزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي به ايران آمد. او كه در رشته کورئوگراف تعلیم دیده است، رقص را به فراموشی می‌‌سپارد، به طوری که در این فراموشی اتفاق جدیدی می‌افتد؛ علایق او که در حوزه کار کردن با زبان حرکت و تصویر، با مفاهیمی چون ظرافت، مینیمالیسم انسانی تلقی می‌شوند، نقطه ملاقات جادویی بین فیزیک و فلسفه بوجود می‌آورند؛‌ خود بدن و فرآيندهايي كه حضور زنده آن را مي‌سازد؛ فرآيندهاي زبان و ارتباط زبان با اشيا (متحرك و بي‌جان)، فرآيندي كه توسط روايت يا معنا ساخته مي‌شود، فرآيندي كه از طريق استقرار اشيا (زنده يا بي‌روح) در فضا و زمان ساخته مي‌شود.
تي‌شرت‌هاي دست دوم انباشته از شعارها، آرم‌ها، آيكون‌ها و تصاويري از فرهنگ سرمايه‌داري بين‌المللي منسوخ شده‌اند‌،؛‌شعارها براي محصولات يا ايده‌هايي كه خوب به ياد نمي‌آيند، شماره‌ها و تاريخ‌ها، جوك‌ها،‌چهره‌ها و ‌هشدارها.
نمايش «شرتولوژي» در تاريخ‌هاي 4 و 5 بهمن‌ماه، ساعت 16 در سالن سايه مجموعه تئاترشهر به صحنه مي‌رود.
سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر،‌به دبيري فرهاد مهندس‌پور از 28 دي‌ماه تا 9 بهمن‌ماه برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار