سهم یک سومی سینمای مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس از جشنواره فیلم فجر

تهران (پانا) - سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با سهم یک سومی نمایندگان سینمای دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب اسلامی ایران برگزار می شود.

کد مطلب: ۶۹۹۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
گویا گلایه های هر ساله تعدادی از سینماگران و سیاست گذاران فرهنگی مبنی بر مهجوریت سینمای جنگ و انقلاب در جشنواره فیلم فجر امسال با پاسخ مثبتی رو به رو شده است. فیلم های سینمایی «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، «بمب» به کارگردانی پیمان معادی، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «تنگه ابوغریب» ساخته بهرام توکلی، «سرو زیر آب» اثر محمدعلی باشه آهنگر، «کامیون» از کامبوزیا پرتوی، «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگر نژاد و «مصادره» ساخته مهران احمدی همه و همه تایید می کنند که سینمای انقلاب و دفاع مقدس دست پر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر دارد؛ جشنواره ای که اساس شکل گیری و زمان بندی آن متوجه پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است و هر ساله در بازه زمانی دهه فجر از 12 الی 22 بهمن ماه برگزار می شود.
به این فهرست همچنین باید دو فیلم بلند مستند حاضر در جشنواره را نیز اضافه کرد: «بانو قدس ایران» کاری از مصطفی رزاق کریمی و «زنانی با گوشواره های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند.
این حضور صد در صدی نمایندگان سینمای دفاع مقدس و انقلاب در بخش مستند و سهم یک سومی از فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران(سودای سیمرغ) احتمالا کام بسیاری از منتقدان کمیت آثار دفاع مقدس را در جشنواره فیلم فجر شیرین خواهد کرد. البته شیرینی این رویداد زمانی بیشتر می شود که شاهد کیفیت فیلم های نامبرده هم باشیم. همچنین با شکل گیری نهضت ها و خیزش های اخیر در منطقه خاورمیانه، دفاع از حرم، گروه های تروریستی و تکفیری، بیداری اسلامی و راه اندازی جریان های تروریستی نوظهور و نو به نو همگی باعث شده اند تا سینمای مقاومت علیرغم این که همچنان برای بسیاری از سینماگران دنیایی ناشناخته است، رفته رفته به یک جریان سینمایی در کشورمان تبدیل شود.
اگرچه این جریان جایگاه خود را در حمایت های دولتی می یابد و هنوز مورد اقبال بخش خصوصی نیست. با این همه باید اذعان کنیم که سینمای مقاومت به دلیل تازگی خود همچنان لایه های ناشناخته ای برای سینماگران دارد. ضمن این که دسترسی به منابع متقن و شرایط فیلمسازی در میدان برای دست اندرکاران سینما را آنچنان که باید مهیا نمی کند.
یادداشت: رکسانا قهقرایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار